میوه‌های قاچاق در حال جمع‌آوری هستند

محمدعلی طهماسبی ضمن رد ادعای رییس اتحادیه باغداران استان مازندران مبنی بر ورود رسمی و با مجوز میوه‌های قاچاق به کشور اظهار کرد: وقتی در کشور انواع محصولات کشاورزی و میوه به حدی تولید می‌شود که باید برای افزایش صادرات و فروش آن در بازار داخلی فکری کرد؛ چرا وقتی محصول روی دست تولید‌کنندگان مانده باید به میوه‌های وارداتی مجوز داده شود؟ وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از دستگاه های متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک مجوزی برای ورود میوه‌های خارجی صادر نکرده‌اند، گفت: قاچاقچیان همه را خسته کرده‌اند و تنها منافع خود را می‌بینند. در حالی که همچنان پرتقال والنسیای جنوب روی درخت باقی‌مانده است و حجم تولیدات انواع میوه در کشور چند برابر نیاز داخلی است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با ورود رسانه‌ها به مساله‌ میوه‌های قاچاق روشنگری لازم در جامعه ایجاد شد و دستگاه‌های نظارتی جدی‌تر برای برخورد با این معضل ورود پیدا کردند؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حال جمع آوری محموله‌های میوه‌ قاچاق و برخورد با قاچاقچیان هستند که باید ادامه پیدا کند.
به گفته طهماسبی دستگاه‌های نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعزیرات حکومتی حتی به میادین میوه و تره‌بار ورود پیدا کرده‌اند و محموله‌های قاچاق را شناسایی و جمع‌آوری می‌کنند و اگر این روال مانند روزهای گذشته ادامه پیدا کند، تولید‌کننده احساس امنیت می‌کند و می‌توان نسبت به بازاری خوب و مناسب برای انواع میوه در آستانه شب عید امیدوار بود. وی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در سالجاری بالغ بر 4.5 میلیون انواع مرکبات، بیش از سه میلیون تن سیب و بیش از 300 هزار تن کیوی در کشور تولید شده است که بسیار بیشتر از نیاز داخلی است و علی‌رغم ادامه داشتن صادرات این محصولات طی ماه‌های گذشته همچنان مازاد انواع میوه در بازار مصرف مشاهده می‌شود؛ چراکه روی دست تولید‌کنندگان باقی مانده است و باید برای بازارسانی آن فکری کرد.
در همین راستا رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز جزئیات کشف و امحای بیش از ۳۰ تن میوه ممنوعه خارجی در نقاط مختلف کشور در دو هفته اخیر را اعلام کرد. محمدعلی باغستانی در گفتگو با مهر درباره کشف و امحای چند محموله میوه قاچاق در حدود دو هفته اخیر در نقاط مختلف کشور اظهارداشت: یک محموله در خراسان جنوبی شامل حدود ۱۰ تن لیموترش و نارنگی و یک محموله در استان یزد شامل  ۳ تن  نارگیل و ۲۰۰ کیلوگرم نارنگی کشف و امحا شده است، ضمن اینکه واردات نارگیل ممنوع نیست اما میوه‌های مذکور مجوز واردات نداشتند. وی با بیان اینکه محموله اصلی کشف و ضبط شده مربوط به شهرستان میرجاوه در سیستان و بلوچستان بوده است، گفت: این میوه‌ها در دو تا سه محموله کشف و ضبط شده که شامل نارنگی پاکستانی بوده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: در میرجاوه یک محموله ۱۳ تنی و یک محموله بیش از ۴ تن کشف و ضبط شده است. باغستانی ادامه داد: محموله‌هایی هم در نیشابور و کرمانشاه کشف شده که میزان آنها زیاد نبوده و کمتر از یک تن بوده است. این مقام مسئول اضافه کرد: از زمانی که بحث میوه‌های ممنوعه خارجی سر و صدای زیادی  کرد، تعزیزات به جد پیگر این مساله است. باغستانی با بیان اینکه سازمان حفظ نباتات کشور به عنوان دستگاه کاشف عمل نمی‌کند و کشف میوه‌های ممنوعه خارجی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تعزیرات و سایر دستگاه‌های مربوطه است، گفت: دستگاه‌‌های مذکور میوه‌ها را کشف و گزارش می‌کنند، سپس نماینده ما در محل حاضر می‌شود و به شکل قانونی آنها  را با رعایت تمام شرایط و مقررات امحا می‌کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا از میوه‌های توزیع شده در تهران هم چیزی امحا شده است؟ افزود: درباره امحای این میوه‌ها هنوز چیزی به ما گزارش نشده است.  باغستانی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر انتقال میوه‌های وارداتی غیرمجاز به شهرستان‌ها هم گفت: اطلاعاتی درباره این مساله ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *