×

منوی سایت

اخبار ویژه

سالانه ۳.۵ میلیارد دز واکسن در موسسه سرم‌سازی رازی تولید می شود

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ در همین راستا به همت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تور خبری برای بازدید از موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی برگزار شد و خبرنگاران رسانه‌های گروهی ضمن بازدید از این مرکز در نشست خبری با مدیرعامل موسسه در خصوص اقدامات انجام شده در این مجموعه قرار گرفتند.
علی اسحاقی رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در نشست خبری که در حاشیه این بازدید برگزار شد؛ از تولید دو واکسن جدید در این مرکز به نام‌های واکسن ضد بیماری «تیلریوز» مقاوم به گرما برای مصرف دام‌های بزرگ و واکسن دوگانه کلون – برونشیت (H120) که برای بیماری نیوکاسل و برونشیت طیور کاربرد دارد؛ نام برد. این در حالی است که پیش از این واکسن در دمای نیتروژن تولید می‌شد که فرآیند پیچیده و سختی داشت، اما اکنون واکسن مقاوم به دمای آن برای دام به تولید رسیده است.
رئیس موسسه رازی با اشاره به دیگر محصول این موسسه گفت: واکسن دو گانه زنده طیور از دیگر دستاورد‌های موسسه رازی محسوب می‌شود که این واکسن برای کلون و برونشیت سویه H۱۲۰ به تولید رسیده و برای طیور کاربرد دارد.
وی ماموریت موسسه رازی را تولید واکسن، فرآورده‌های بیولوژیکی و انجام تحقیقات بنیادی عنوان کرد که بر ‌اساس آمار موجود امروز تولید ۹۰درصد از واکسن‌های کشور در این موسسه انجام می‌گیرد.
اسحاقی با بیان اینکه ۸۵نوع واکسن در این موسسه به تولید رسیده است، گفت: تولید ۳۵درصد واکسن طیور و ۷۰درصد واکسن‌های پزشکی از جمله دستاورد‌های این موسسه به شمار‌ می‌رود.
وی در ادامه به تنوع و تعدد محصولات بخش واکسن انسانی و دامی اشاره کرد و گفت: موسسه تحقیقات واکسن رازی به عنوان مجموعه‌ای منحصربه‌فرد در کشور و معروف در جهان محسوب می‌شود و در حال حاضر ۹۳ فرآورده بیولوژیک پزشکی و دامپزشکی را تولید و به جامعه عرضه می‌کند.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تولید سالانه ۳.۵میلیارد دز واکسن در این موسسه که وابسته به وزارت جهادکشاورزی است را به عنوان عملکرد درخشان این مجموعه اعلام کرد که تولید این واکسن‌ها در حدود ۴۰۰میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد.
اسحاقی با بیان اینکه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازى رازى در سال ۱۳۰۳ تحت‌عنوان «موسسه دفع آفات حیوانى و سرم‌سازى» تاسیــس شد، گفت: در همین راستا با تلاش بى‌دریـغ کارکنان زحمتکش و اسـاتید برجسته؛ اکثر واکسن‌هاى موردنیاز دامى و انسانى کشور را تولیـد کرده و از وابستگى و خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است. ریشه‌کنى و یا در شرف ریشـه‌‌کن بودن بسیارى از بیمـارى‌هایى که زمانى بومى کشـور بودند از جمله طاعون گاوى، طاعون اسبــى، فـلج اطفـال، دیفترى، کزاز، سیاه‌سرفه، سرخک، سرخجه و اوریون مرهون تولیـدات این موسـسه و زحمـات کارکنـان خدوم سـازمان دامپزشکى و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکى است.
به گفته وی فرآورده‌های پزشکی شامل آنتی‌سرم ضدمار و عقرب‌گزیدگی و واکسن‌های پزشکی حداقل شامل ۱۱مورد واکسن تزریق اجباری کودکان و فرآورده‌های دامپزشکی شامل واکسن‌های ویروسی و باکتریایی دام و طیور و همچنین کیت‌ها و آنتی‌ژن‌های استاندارد است.
وی با تأکید بر ضرورت خوداتکایی و حمایت از تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک موردنیاز کشور ‌که همواره تحت رصد مستمر و مورد هجمه و فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان بوده است، افزود: این موضوع بیانگر نگاه استراتژیک و نقشه‌های احتمالی دشمنان برای کارشکنی در استمرار و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی این مرکز مهم و حیاتی در کشور است که پس از انقلاب اسلامی همواره مورد تحریم علمی‌وفنی دشمنان هم قرار داشته است.
اسحاقی درباره اثربخشی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در سطح کشور گفت: تنها در حوزه بیماری فلج اطفال به علت تولید واکسن این بیماری در موسسه؛ بالغ بر ۲۰سال است که این بیماری در کشور ریشه‌کن شده و درباره بیماری سرخک، سرخجه و دیفتری هم همین اتفاق افتاده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه دام و طیور هم بسیاری از واکسن‌ها تولید این موسسه است، گفت: به ویژه اینکه تأمین بخشی از نیاز چندین میلیاردی واکسن صنعت بزرگ طیور نیز در موسسه رازی انجام می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مشکل کمبود نیروی‌انسانی و اعتبارات را از جمله چالش‌های پیش‌رو موسسه رازی عنوان کرد و گفت: علاوه بر رفع مشکلات مربوط به استخدام نیروهای جدید؛ قدیمی بودن زیرساخت‌ها که برخی از بخش‌ها حدود ۱۰۰سال هم قدمت دارند نیز از جمله موانعی است که ‌باید در مسیر ارتقاء سطح فعالیت موسسه بازسازی و حتی نوسازی شوند.
اسحاقی در پایان خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با ۶شعبه در سراسر کشور سالانه ۳.۵میلیارد دوز واکسن تولید می‌کند که این میزان صرفه‌جویی ارزی ۴۰۰میلیارد دلاری را به همراه دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.