اجرای سالانه بین 150 تا 200 پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات


رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در روز مزرعه انتقال یافته‌های تحقیقاتی که در قالب پانزدهمین تور رسانه‌ای و دانش‌بنیان سازمان تات برگزار شد، به قدمت این موسسه اشاره کرد و گفت: موسسه با تحقیق بر روی توده‌های بومی گندم کار خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» و به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ زمانیان با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف این موسسه اصلاح و معرفی ارقام پر محصول در شرایط مختلف و همچنین تولید بذر اولیه است، افزود: سالانه بین 150 تا 200 پروژه تحقیقاتی در زمینه غلات در این موسسه اجرایی می‌شود.
وی در ادامه افزود: سالیانه هزاران تلاقی توسط محققان بین ژرم‌پلاسم‌های داخلی و خارجی گندم انجام می‌شود و حاصل آن ارقامی است که امروز در حال کشت است که هم کیفیت خوبی دارند و هم میزان باردهی آنها بالا است.
رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر با اشاره به اینکه این موسسه تاکنون 143 رقم گندم و 48 رقم جو و 14 رقم دوروم به جامعه کشاورزی معرفی کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این 208 رقم دیگر غلات هم از طرف موسسه اصلاح نهال و بذر به کشور معرفی شده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود یک‌هزار و 300 تن بذر هسته‌های اولیه با توجه به نیاز زراعت تولید شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد، بیان کرد: در زمینه بذر غلات 98 درصد خودکفا شده‌ایم.
زمانیان ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد میزان جهش پنج برابری کل محصولات کشاورزی در کشور به همت محققان بوده‌ایم.
رئیس موسسه اصلاح نهال و بذر ادامه داد: تولید 111 رقم انواع بذر به جامعه کشاورزی و بخش خصوصی واگذار شده که 44 رقم آن ارقام مختلف گندم است.
وی در پایان گفت: قبل از انقلاب تولیدات کشاورزی 25 میلیون تن بود و اکنون به 132 میلیون تن رسیده است که 60 درصد مربوط به اقلام‌ جدید و 40 درصد مربوط به افزایش سطح زیر کشت بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *