پیش‌بینی رشد 6.5 میلیون تنی تولید گندم نسبت به سال گذشته


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر رسیدن به خودکفایی پایدار در گندم افزود: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که افزایش ۶.۵ میلیون تنی گندم نسبت به سال ۱۴۰۰ را داشته باشیم که با این روند به خودکفایی پایدار در محصول گندم خواهیم رسید.


به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» و به نقل از روابط‌عمومی سازمان تات؛ سیدمجتبی خیام‌نکویی معاو‌ن وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در روز مزرعه انتقال یافته‌های تحقیقاتی که در قالب پانزدهمین تور رسانه‌ای و دانش‌بنیان سازمان تات به میزبانی موسسه اصلاح و تهیه بذر و نهال برگزار شد؛ با بیان اینکه از سال 1400 تاکنون شاهد افزایش چشمگیر بهره‌وری در تولید گندم بدون لحاظ افزایش سطح زیرکشت بوده‌ایم، گفت: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که 6 الی 6.5 میلیون تن افزایش تولید گندم با سطح زیر کشت ثابت نسبت به سال 1400 داشته باشیم.
خیام‌نکویی گندم را مهمترین محصول در سبد غذایی خانوارها عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف این محصول در سال 150 الی 160 کیلوگرم است که در قالب آرد، نان و سایر فرآورده‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد .
رئیس سازمان تات با اشاره به اصلاح بذر به عنوان یک عنصر دانش‌بنیان گفت: اگر بذور با توجه به اقلیم مختلف کشور اصلاح شوند؛ یک تحول بزرگ در افزایش تولید خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته روند تولید ارقام مقاوم بر اساس اقالیم مختلف کشور تسریع شده است، خاطرنشان کرد: در سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش 3میلیون تنی گندم در در واحد سطح یکسان بوده‌ایم .
خیام‌نکویی بذر اصلاح‌ شده را یکی از عوامل رشد تولید گندم در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: افزایش مقاومت به تنش‌های زیستی و غیرزیستی در تولید و اصلاح بذر بسیار حائزاهمیت است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر عملکرد مناسب سازمان تات در مهار گسترش بیماری زنگ زرد گندم در سالجاری بیان کرد: همکاران تات در زمینه به‌نژادی با بالا بردن مقاومت ارقام در مقابل این بیماری بسیار خوب عمل کردند و باید در خصوص معرفی ارقام مقاوم به آفات و خشکسالی نیز تلاش کنند.
رئیس سازمان تات با اشاره به کاهش 30 میلیمتری بارش در کشور گفت: معرفی ارقام زودرس توسط سازمان تات در این شرایط تغییر اقلیم ضروری است.
وی با تاکید بر رسیدن به خودکفایی پایدار در گندم افزود: امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که افزایش 6.5 میلیون تنی گندم نسبت به سال 1400 را داشته باشیم که با این روند به خودکفایی پایدار در محصول گندم خواهیم رسید.
خیام‌نکویی ادامه داد: با روند اصلاح بذور و معرفی ارقام برای اقالیم مختلف کشور شاهد افزایش کمی محصول و رسیدن به پایداری تولید و ارتقاء کیفی محصولات کشاورزی خواهیم بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مهمترین دستاورد اجرای الگوی کشت؛ رسیدن به خودکفایی 90 درصدی محصولات راهبردی کشاورزی و متناسب با نیاز مردم کشور در برنامه هفتم توسعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *