×

منوی سایت

اخبار ویژه

اختصاصی «اقتصاد ملت»/ بانک مرکزی را بیشتر دریابید

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ به عنوان نمونه بررسی صورت‌های مالی چند بانک از جمله بانک‌های آینده، سرمایه، دی و ایران زمین نشان می‌دهد که روند افزایشی ناترازی این بانک‌ها همچنان ادامه دارد و علیرغم تغییرات گسترده در مدیران و هیات‌مدیره این بانک‌ها نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه به روند افزایشی خود نیز ادامه می‌دهد. این در حالی است که رئیس‌کل و دبیر‌کل بانک‌مرکزی سال گذشته به بهانه رفع مشکل ناترازی با تغییر مدیران و انتصاب هیات‌مدیره و مدیران مدنظر خود نفوذش را در بانک‌های خصوصی افزایش داده، اما اکنون پس از گذشت یکسال از تسخیر سکان بانک‌های به اصطلاح ناتراز هیچ خروجی مثبتی از اقدامات خود در این راستا ارائه نکرده‌اند و هر چند وقت یکبار با مطرح کردن معضل ناترازی مجددا به تعیین مهلت و تهدید به انجام امور اصلاحی توسط خود بانک‌مرکزی می‌کند.
به بخشی از گفته‌های معاون نظارت و تنظیم‌گری و عضو هیأت‌عامل بانک مرکزی توجه کنید:
«بانک‌ها دو ماه فرصت دارند تا برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه دهند. بعد از آن بانک مرکزی دو ماه فرصت دارد تا برنامه را ابلاغ کند و پس از آن بانک‌ها دو ماه فرصت دارند تا مجمع فوق‌العاده خود را برگزار و افزایش سرمایه را انجام دهند. معاون نظارت و تنظیم‌گری بانک‌مرکزی با تاکید بر اینکه حدود ۱۶ الی ۱۷ بانک باید برنامه اصلاح ناترازی ارائه دهند، تصریح کرد: تا زمان حاضر 6 الی 7 بانک برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند و چنانچه در مهلت قانونی این برنامه ارائه نشود؛ طبق قانون بانک مرکزی موظف است تا خود راساً مجمع‌‌عمومی بانک را برگزار کند و افزایش سرمایه با روش‌های مختلف صورت گیرد.»
ظاهرا عضو هیات‌عامل بانک‌مرکزی خبر ندارد مدیران منصوب خود در برخی بانک‌ها مشغول به کار هستند: انتخاب مدیرعامل و هیات‌مدیره در بانک آینده توسط وزارت اقتصاد از طریق حق رای سلب شده از سهامداران بر اساس برنامه ششم توسعه در بانک ایران زمین انتصاب هیات سرپرستی از سوی بانک مرکزی با معرفی دبیرکل، در بانک دی انتخاب هیات‌مدیره از سوی مجمع با معرفی نفرات بنیاد شهید با رایزنی و هماهنگی با بانک مرکزی و در بانک سرمایه انتخاب افراد معرفی شده بانک مرکزی در مجمع صورت گرفته است و حاصل فعالیت این افراد بر اساس صورت‌های مالی این چهار بانک آمار و ارقام زیر است:
* بر اساس صورت‌های مالی منتهی به 31 /03/ 1403 بدهی بانک آینده به بانک‌ها و موسسات اعتباری به بیش از 261همت رسید؛ در حالی که این رقم در پایان سال مالی 29 / 12 /1402 حدود 241همت بود؛ یعنی افزایشی در حدود 20همت داشته است.
* صورت‌های مالی بانک سرمایه منتهی به 29 /12/1402 بدهی به بانک‌ها و موسسات اعتباری را بیش از 45همت را نشان می‌دهد؛ در حالی که این رقم در سال مالی منتهی به 29 /12/1401 حدود 39همت بود که افزایشی در حدود 6همت دارد.
بر اساس صورت‌های مالی بانک ایران زمین نیز رقم بدهی این بانک به بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان سه ماهه اول سال 1403 نزدیک به 39همت رسید؛ در حالی که آن عدد در پایان سال مالی 1402 حدود 34همت بود که نشان از افزایش حدود 5همتی دارد.
صورت‌های مالی بانک دی منتهی به 30 /9/1402 بدهی به بانک‌ها و موسسات اعتباری در بیش از 26همت نشان می‌دهد؛ در حالی که این رقم در سال مالی منتهی به 29 /12/1401 حدودا 24همت بود که حاکی از افزایش 2همتی است.
آمار ارقام فوق نشان از این دارد که یا برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح ناترازی سیستم بانکی غلط است؛ یا مدیران تصمیم‌گیر رده بالای بانک مرکزی و مدیران مجری این برنامه‌ها توان و تخصص اجرای آن را ندارند که لازم است رئیس دولت چهاردهم و وزیر اقتصاد پس از گذشت سه ماه از تغییر رئیس دولت نسبت به این موضوع توجه و دقت بیشتری به خرج دهند و بانک مرکزی را بیشتر دریابند!

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.