×

منوی سایت

اخبار ویژه

همایش «اقتصاد دریامحور؛ پیشران رشد اقتصادی پایدار با تاکید بر بخش خصوصی»

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ نشست خبری این رویداد ظهر امروز با حضور حمید آذرمند دبیر همایش اقتصاد دریامحور، حجت‌الله میرزایی عضو شورای سیاستگذاری و محمدابراهیم رئیسی دبیر علمی این همایش برگزار شد و حاضران در این نشست در خصوص اهداف و محورهای برگزاری همایش اقتصاد دریامحور مطالبی را مطرح کردند.

حمید آذرمند دبیر همایش اقتصاد دریامحور در این نشست هدف از برگزاری این رویداد را توسعه تعاملات بیشتر بین سرمایه‌‌گذاران شرکت‌های بزرگ صنعتی، هلدینگ‌‌های اقتصادی و نهادهای مالی عنوان کرد  که با تبادل‌‌نظر و ایجاد ارتباطات؛ فرصت‌های همکاری بیشتری در حوزه‌های مختلف اقتصادی مرتبط با دریا ایجاد شود.

وی با بیان اینکه این همایش به دنبال جلب توجه به فرصت‌های نهفته در اقتصاد دریامحور است، افزود: این رویداد می‌‌تواند به عنوان یک پیشران رشد اقتصادی طی دهه‌های آینده نقش بسزایی ایفا کند.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور با اشاره به اینکه همزمان با برگزاری این رویداد و به منظور بهره‌برداری از فرصت‌ها؛ نشست‌های تخصصی، کارگروه‌های مشترک تخصصی و تعاملات تجاری و مالی متعددی با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و بنگاه‌های اقتصادی برگزار خواهد شد.

دبیر همایش اقتصاد دریامحور ضمن تاکید بر اینکه این همایش به منظور شناسایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده اقتصادی موجود در ساحل، فراساحل و آب‌های آزاد برگزار می‌شود و توسعه تعاملات سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ صنعتی و… را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین افزود: در همین راستا توجه به ظرفیت‌های بسیار گسترده اقتصاد دریامحور برای کمک به جهش سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و افزایش رفاه ملی لازم است تا ابعاد مختلف موضوع ظرفیت‌های بالقوه تجارب جهانی موانع و چالش‌ها با حضور فعالان بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

آذرمند با بیان اینکه این همایش شامل سه بخش کلیدی خواهد بود، در توضیح این بخش‌ها گفت: بخش اول شامل چهار سخنرانی مراسم افتتاحیه توسط مقامات و مسئولان ارشد اجرایی، شش پنل تخصصی شامل ۲۹سخنرانی تخصصی توسط مدیران‌‌عامل و کارآفرینان برجسته کشور و مقالات علمی تهیه شده توسط اساتید و کارشناسان برجسته کشور می‌شود.

به گفته وی بخش دوم شامل چهار نشست اختصاصی B۲B  با محوریت صادرات خدمات فنی‌ومهندسی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه ظرفیت‌های تأمین مالی و توسعه زیرساخت‌های آب‌وانرژی است.  بخش سوم نمایشگاه جانبی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌هاست.

آذرمند در ادامه به محورهای اصلی این رویداد اشاره کرد و با بیان اینکه این همایش به گونه‌ای  طراحی شده است که تمامی ابعاد اقتصاد دریامحور را در برگیرند، تاکید کرد: از جمله این موارد می‌توان به توسعه شهرهای جدید ساحلی، کشتی‌سازی و صنایع وابسته، صنعت مالی فراساحلی، سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال صنایع آب‌بر، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد سلامت، صنایع‌معدنی، آب‌وانرژی، گردشگری، کشاورزی، شیلات و … اشاره کرد.

علی فیروزی عضو شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد دریامحور نیز در این نشست با بیان اینکه سال‌هاست در مورد مکران صحبت می‌کنیم، اما هیچ تصوری از آن به صورت دقیق نداریم، تاکید کرد: گویی از تهران در مورد جایی ناشناخته صحبت می‌کنیم و  اصلاً نمی‌دانیم آنجا چه شکلی است و چه ویژگی‌هایی دارد و نیازهای آن چیست؟

فیروزی با بیان اینکه اگر قرار باشد که مسائل ایران را جمع‌بندی کرده و سپس در مورد آنها صحبت کنیم، می‌توان ۵۰۰ حوزه اولیه‌ای که قابلیت رشد دارد را شناسایی کرده و سپس این ۵۰۰ حوزه را به ۱۰۰ و سپس به ۱۰ و بعد هم پنج حوزه اولویت‌دار برسانیم، گفت: قطعاً اقتصاد دریامحور جزو آن پنج حوزه است؛ بنابراین اهمیت اقتصاد دریامحور به وضوح مشخص است و نشان می‌دهد که تا چه میزان می‌تواند قابل‌ تأمل باشد. در نتیجه لازم است که تمام هم و غم کشور به سمت این ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل برود.

این عضو شورای سیاستگذاری همایش اقتصاد دریامحور ادامه داد: در این حوزه معدن داریم، کشاورزی، نفت، گاز، شیلات، آبزی‌پروری، پرورش انواع و اقسام گیاهان دریایی، صنایع آب‌بر و… بسیاری فرصت‌های دیگر وجود دارد؛ آنقدر این تنوع موضوعات در حوزه دریامحور زیاد است که بنده تصور نمی‌کنم سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد که با فراهم شدن زیرساخت‌ها و آماده شدن فضای فعالیت علاقه نداشته باشد که برای سرمایه‌گذاری حضور پیدا کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این همایش بیش از هر چیز شبیه همایش‌های قبلی نباشد. ضمن‌اینکه همایش درمانی نکنیم؛ واقعیت‌ها را از نگاه فعالان دیده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را برایشان ترجمه کنیم. هر سرمایه‌گذاری که با یک فعالیت سودآور آشنا شود؛ تمایل به سرمایه‌گذاری خواهد داشت. با توجه به سابقه‌ای که در استان هرمزگان دارم؛ تاکید می‌کنم که سودآوری سرمایه‌گذاری در حوزه دریا آنقدر بسیار است که سرمایه‌گذاران را جذب کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.