بررسی فرآیند هوشمندسازی حمل و نقل جاده ای کشور و نقش استارت آپ ها

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر حمید آذرمند پژوهشگر اقتصادی در این نشست با بررسی نقاط قوت و ضعف حمل و نقل جاده‌ای ایران از نقش این استارت آپ ها به‌عنوان یک راه حل برای این بحران نام برد و گفت: حمل و نقل جاده‌ای ایران به لحاظ کیفیت، فاصله زیادی با استانداردهای روز دنیا دارد و استارت آپ‌هایی مثل ترابرنت و اوبار در شرایط فعلی تنها راه‌حل‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و تحول در نظام حمل و نقل بار هستند.
وی با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی و بخش خارجی محقق می‌شود، گفت: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها، حوزه حمل و نقل جاده‌ای با چالش‌های بسیاری مواجه است. ریشه این چالش‌‌ها مربوط به سه مولفه اصلی نبود زیرساخت‌ها، ناوگان فرسوده و کارایی پایین برمی‌گردد و در شرایط موجود تنها راهکار بهبود وضعیت حمل و نقل تکنیک هایی است که بتواند  کارایی را افزایش دهد.
حامد تاج‌الدین مدیرعامل سامانه “اوبار” نیز در این نشست با بیان اینکه در ایران سالانه 1.5 میلیارد دلار هزینه تردد یک سر خالی ناوگان حمل‌ونقل بار جاده‌ای‌ می‌شود، اظهار کرد: با طراحی اپلیکیشن سعی کردیم واسطه‌گری را در بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا کاهش دهیم و با ارائه خدمات الکترونیکی دسترسی آسانی برای صاحبان بار به ناوگان جاده‌ای فراهم کنیم؛  چراکه در دنیا آمار ترددهای یک سر خالی حدود 10 درصد کل ترددها در ناوگان جاده‌ای بین‌ شهری است‌ و در ایران 45 درصد ترددها یک سر خالی است.
وی در ادامه افزود: هرچند که در این مسیر با موانع بسیاری روبرو هستیم؛ اما معتقدیم می توانیم نقش های اقتصادی در این بخش را بازآفرینی کنیم و فرآیند ها را بهبود ببخشیم.
تاج الدین در ادامه اشاره کرد: ناوگان ریلی، دریایی و هوایی ایران در حمل کالا سهم زیادی ندارند و 78 درصد مختص حمل و نقل جاده‌ای است. به همین دلیل شکل‌گیری اپلیکیشن‌های لجستیک می‌تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد. در مقطع کنونی یک کامیون در کشور ما حدود 55 هزار کیلومتر سالانه سیر می‌کند. در حالی که این رقم برای کامیون‌های کشوری مثل آمریکا سالانه 180 کیلومتر است و این موضوع بیانگر عدم بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای ماست.

کیوان جعفری فشارکی مدیرعامل شرکت ترابرنت هم در ادامه این نشست اظهارکرد: تناقض‌های جدی در صنعت حمل و نقل وجود دارد؛ چراکه علاوه بر اینکه گفته می‌شود در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مازاد راننده داریم، اما بارها معمولا روی زمین می‌مانند. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ و توانمند حمل و نقلی بسیاری داریم که سهم بازار آنها بیشتر از 1.5 درصد نیست و قادر نیستند در سراسر کشور کالا جابه‌جا کنند؛ زیرا در استفاده از پتانسیل بازار ناکارآمد هستند.
وی با بیان اینکه استارت‌آپ های بخش حمل و نقل جاده‌ای در پایانه‌های حمل بار از واسطه‌ها و دلال ها کتک می‌خورند، گفت: در حال حاضر وقتی محموله ای در چین بارگیری می شود سرنوشت مشخصی دارد اما از بندرعباس تا تهران بار ناپدید است. در همین خصوص ترابرنت و اوبار برای این موضوع راه حلی ابداع کرده اند و صاحبان بار می‌توانند در همه مسیرها بار خود را به صورت آنلاین رصد کنند.
وی ادامه داد: اپلیکیشن‌های لجستیک مانند اوبار و ترابرنت اولویت‌شان این است که طی فرآیندی سیستماتیک، پروسه قیمت‌گذاری نرخ حمل بار بین شهری را ارزیابی کنند؛ چراکه در حال حاضر نرخ‌گذاری‌ها با روش منطقی انجام نمی‌شود و صاحبان کالا ممکن است در طول یک روز با نرخ‌های متفاوتی برای حمل محموله خود مواجه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *