ترانزیت کالا بین ایران و ترکیه متوقف شد

توقف مرزهای بازرگان، سرو و خسروی
بر اساس این گزارش وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در کنار لغو پروازها تا اطلاع ثانوی حرکت کلیه خودروهای باری و مسافری در مرزهای زمینی ایران و ترکیه نیز تعلیق خواهد شد. عبدالحسین علی‌اکبری مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان آذربایجان غربی تا زمانی که وضعیت ترکیه به طور دقیق مشخص نشود، هیچ ترددی از مرزهای زمینی دو کشور انجام نخواهد شد. به  گفته وی از ساعت چهار صبح شنبه آخرین ایرانی‌هایی که در مرز حضور داشتند به ایران بازگشتند و پس از آن به دلیل ترک محل از سوی کارکنان ترکیه در آن سوی مرز عملا ترددها متوقف شد. وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در حال حاضر سه مرز بازرگان، سرو و خسروی بسته هستند و هیچ ترددی از طریق این سه مرز انجام نمی‌گیرد. مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان آذربایجان غربی اعلام کرده از سوی دولت دستوری برای بسته شدن مرزها وجود ندارد، اما هرگونه تردد جدید بسته به تغییر شرایط در ترکیه خواهد بود.با توجه به بالابودن میزان تردد در مرزهای مشترک ایران و ترکیه به نظر می‌رسد سازمان راهداری باید تصمیمی جدید در این رابطه اتخاذ کند. با توجه به اینکه روزانه چندصد کامیون ایرانی به ترکیه رفت‌وآمد می‌کنند، احتمالا تعدادی از رانندگان ایرانی در حال حاضر در خاک این کشور قرار دارند که باید برنامه‌ریزی‌ها برای بازگشت آنها انجام شود.
لغو 9 پرواز از 7 ایرلاین
بر اساس این گزارش معاون امور فرودگاهی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه برای انجام پروازهای ترکیه منتظر تصمیم مقامات امنیتی هوانوردی کشورمان هستیم، گفت: از بامداد روز گذشته 9 پرواز 7 ایرلاین داخلی و خارجی به ترکیه لغو شده است. کوروش فتاحی در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه تمام پروازها به کشور ترکیه لغو شده است، اظهار داشت: پروازها به تمام مقاصد ترکیه و نه فقط فرودگاه آتاتورک تا اطلاع ثانوی لغو است. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تا اطلاع بعدی هیچ پروازی از فرودگاه های کشور به مقصد ترکیه انجام نخواهد شد. رضا جعفرزاده افزود: با وضعیت پیش آمده در ترکیه تا حصول اطمینان امنیتی و انجام پروازهای ایمن و سلامت به مقصد فرودگاه های این کشور هیچ پروازی به ترکیه انجام نخواهد شد. وی اظهار داشت: تمام شرکت های هواپیمایی ملزم هستند در این خصوص به مسافرانی که عازم ترکیه بودند اطلاع رسانی کنند. جعفرزاده یادآورشد: بر اساس اعلام نظر مسئول مدیریت ترافیک هوایی دفتر منطقه ای ایکائو در حال حاضر هیچ خطری پرواز های عبوری از فراز ترکیه را تهدید نمی کند و تنها تعدادی از فرودگاه های این کشور بسته شده است.
اتفاقات ترکیه در بازار طلا تاثیری نگذاشت
رییس اتحادیه طلا و جواهر هم در این زمینه می‌گوید: هنوز تحولات سیاسی ترکیه روی قیمت جهانی طلا اثرگذار نبوده است. محمد کشتی‌آرای در خصوص اینکه اتفاقات اخیر ترکیه روی قیمت طلای جهانی اثرگذار بوده است؟ اظهار کرد: در حال حاضر بازارهای جهانی تعطیل هستند و تنها بورس نیویورک است که در حال فعالیت بوده و تا ساعاتی دیگر تعطیل خواهد شد. وی افزود: قیمت جهانی هر اونس طلا در هفته گذشته کاهش یافت و معادل ۱۳۳۷ دلار قیمت داشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه قیمت جهانی طلا هنوز تحت تاثیر تحولات ترکیه قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه وضعیت ترکیه در حال حاضر تثبیت شده نیست؛ در این رابطه نمی‌توان اظهارنظر مشخصی ارائه کرد. ولی آنچه قطعیت دارد این است که هر نوع تحول سیاسی روی شرایط اقتصادی منطقه اثرگذار خواهد بود و با توجه به اهمیت ترکیه در اروپا باید منتظر بمانیم و بیینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.
ریزش لیره ترکیه
پس از اینکه نخست وزیر ترکیه از وقوع کودتا در این کشور خبر داد لیره ترکیه و سایر ارزهای بازار نوظهور دچار ریزش شدند؛ در حالی که دارایی‌های مطمئن مانند طلا و ین به سطح بالاتری صعود کردند. به گزارش ایسنا؛ لیره ترکیه بزرگ‌ترین میزان کاهش را در هشت سال گذشته متحمل شد.  دلار آمریکا 8/4 درصد در برابر لیر ترکیه افزایش یافت و 0149/3لیر معامله شد. سایر ارزهای بازار نوظهور هم وضعیت مشابهی داشتند و دلار 4/1 درصد در برابر پزوی مکزیک، راند آفریقای جنوبی 5/2 درصد و روبل روسیه 3/1 درصد در برابر ارز آمریکا کاهش یافتند. براساس گزارش وال استریت ژورنال سرمایه‌گذاران به سوی ین ژاپن که در زمان آشفتگی سیاسی و اقتصادی به دارایی مطمئن تبدیل می‌شود هجوم بردند. دلار آمریکا رشد اولیه را معکوس کرد با 4/0 درصد کاهش در برابر ین، 94/104ین معامله شد. به گفته تحلیلگران بعید به نظر می‌رسد این کودتا در ارزیابی ریسک در بازارهای جهانی تغییر عمده‌ای ایجاد کند. مسلما در حال حاضر توجه جهانی در این بخش از دنیا به سوریه معطوف است، اما بعید است این اتفاق مانند تصمیم اخیر انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا شوک دیگری باشد و با توجه به سابقه تاریخی این اتفاق بیشتر یک رویداد کوچک محسوب می‌شود. پیش از این اتفاق بازار سهام ترکیه از نظر عملکرد با ۱۵ درصد رشد پس از قزاقستان با رشد ۲۰ درصدی در رتبه دوم قوی‌ترین بازارهای سهام اروپای شرقی قرار داشت. در میان همه بازارهایی که از سوی بلومبرگ دنبال می‌شوند بازار ترکیه در رتبه نهم بهترین بازار قرار داشته و از همه بازارهای توسعه یافته عملکرد بهتری داشته است. اقتصاد این کشور در سه ماهه اول تحت تاثیر رشد هزینه مصرفی، 8/4 درصد توسعه یافت که بهتر از نرخ مورد پیش‌بینی اقتصاددانان بود. به گفته عماد مشتاق استراتژیست موسسه مشاوره اکسترات در لندن، بازار سهام ترکیه بدون توجه به نتیجه سیاسی این کودتا ممکن است حداکثر ۲۰ درصد ریزش کند و حتی اگر این کودتا شکست بخورد، این اتفاق یک فاجعه برای ترکیه خواهد بود که ریسک سرمایه‌گذاری‌ در این کشور از نظر سیاسی رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد.
شرایط برای پرواز به ترکیه امن نیست
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه فرودگاه‌های ترکیه برای برقراری پروازها اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: شرایط برای پرواز در ترکیه مطمئن نیست.سعید اکبری با اشاره به برگزاری نشست اضطراری شورای معاونین شرکت فرودگاه‌ها در خصوص کودتای نظامی ترکیه و چگونگی انجام پروازها در این شرایط از فرودگاه‌های ایران گفت: ترکیه برای انجام پروازها در این کشور اعلام آمادگی کرده است اما در فرودگاه‌های آتاتورک و استانبول هیچ پروازی صورت نمی‌گیرد و در فرودگاه «سبیها» در نزدیکی استانبول نیز تنها پروازهای ترکیه‌ای برقرار است. وی با ابراز نگرانی برای مسافران ایرانی که در آنکارا و استانبول به سر می‌برند، عنوان کرد: مسئولیت بازگرداندن مسافران ایرانی از ترکیه برعهده شرکت‌های هواپیمایی است. قاعدتا این شرکت‌ها تمهیداتی برای برگرداندن مسافران اندیشیده‌اند اما شرایط در ترکیه عادی نیست و نمی‌توان پرواز با اطمینان کامل انجام داد. معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار داشت: این امکان وجود دارد که تعدادی هواپیمای بدون مسافر به سمت فرودگاه سبیها با هدف بازگرداندن مسافران ایرانی پرواز کنند. البته تاکنون با یک پرواز تعدادی از هموطنان به فرودگاه تبریز آورده شدند. اکبری ادامه داد: با وجود اعلام آمادگی فرودگاه‌های ترکیه برای برقراری پروازها، هیچ یک از ایرلاین‌های ایرانی، قطری و اماراتی از این موضوع استقبال نکردند. برقراری پروازهای مجدد به کشور ترکیه به اوضاع ترکیه بستگی دارد. به گفته وی اخبار ضد و نقیضی از اوضاع و شرایط کشور ترکیه به گوش می‌رسد اما امیدواریم که پروازها به زودی برقرار شود و مسافران ایرانی در کشور از شرایط بلاتکلیفی خارج شوند.
موز اوکراین در صف واردات به ایران ماند
در شرایطی که پس از کودتای یک شبه ترکیه مرزهای زمینی و هوایی ایران با این کشور موقتا بسته شده است، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی مبادلات تجاری محصولات کشاورزی نیز به حالت تعلیق درآمده و امیدواریم هر چه زودتر وقفه واردات محصولاتی همچون “موز” اوکراین و صادراتی که عمدتا با مقصد کشورهای CIS از ترکیه عبور می‌کنند، برطرف شود.سیدرضا نورانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کودتای نظامی در ترکیه گرچه اتفاق چندان بزرگی نبود و به سرعت  به پایان رسید اما همه مسافرت های زمینی و هوایی به اضافه مرزهای مشترک این کشور با ایران تا بازگشتن به شرایط عادی و برقراری ثبات و امنیت در ترکیه بسته است؛ بنابراین باید قدری صبر کنیم تا مجددا مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بخش کشاورزی به حالت عادی برگردد. وی افزود: مسلما طی روزهای آتی و تا باز شدن مرزهای ایران و ترکیه ترافیک زیادی پشت مرزهای دو کشور در زمینه محموله‌های صادراتی و وارداتی کشاورزی وجود خواهد داشت که می توان به  “موز” به عنوان  بیشترین میوه وارداتی اشاره کرد که عمده آن از اوکراین و از طریق بندر مرسین به کشور وارد می شود. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: مبدأ عمده محصولات وارداتی از ترکیه در این فصل کشورهای CIS هستند و عمده محصولات صادراتی ایران به ترکیه نیز با مقصد همین کشورها هستند یا شامل محصولات ترانزیتی و صادرات مجدد می شوند.نورانی با بیان اینکه با توجه به شرایط کنونی به زودی این مشکل حل می شود و مبادلات تجاری ایران و ترکیه به حالت عادی باز می گردد، افزود: این برهه زمانی فصل پر ترافیکی از نظر مبادلات تجاری ایران و ترکیه در بخش کشاورزی نیست و خوشبختانه با توجه به حل و فصل شدن مشکلات وضعیت ناامن در ترکیه دستگیری کودتاچیان امیدواریم هرچه سریع‌تر تجارت کشاورزی دو کشور برقرار شود.
صادرات محصولات پتروشیمی ایران به ترکیه هم متوقف شد
صادرات محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به ترکیه به دلیل بسته شدن مرزهای مشترک دو کشور به صورت موقت متوقف شده است.صادرات محصولات پتروشیمی و به ویژه فرآورده‌های پلیمری ایران به ترکیه به دلیل بسته شدن مرزهای مشترک دو کشور به صورت موقت متوقف شده است. در شرایط فعلی ترکیه یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی و پلیمری به ویژه انواع گریدهای پلی اتیلن سبک و سنگین خطی، پروپیلن و پلی پروپیلن از صنایع پتروشیمی ایران به ویژه مجتمع‌های پتروشیمی شازند اراک، تبریز، بندر امام، جم و تعدادی از واحدهای پتروشیمی در ماهشهر و عسلویه است. با توجه به اینکه به دلیل کوتاهی بعد مسافت بخش عمده‌ای از محصولات پتروشیمیایی ایران از مرزهای زمینی و توسط کانتینر از مرزهای زمینی به ترکیه صادر می‌شود به دلیل بسته شدن مرزهای ایران فعلا صادرات این محصولات هم به ترکیه متوقف شده است. علیرضا رادفر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با مهر گفته است: از بامداد روز شنبه به دنبال کودتا در ترکیه پایانه های مرزی استان آذربایجان غربی به صورت موقت بسته شده اند. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر امنیت کامل در مرزهای آذربایجان غربی برقرار است و مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.
توقف صادرات به ترکیه تا اطلاع ثانوی
رئیس اتحادیه میوه و سبزی در واکنش به توقف صادرات به ترکیه تا اطلاع ثانوی گفت: میزان صادرات محصولات میوه و صیفی جات به اندازه‌ای نیست که توقف صادرات مشکل بزرگی در این حوزه محسوب شود. حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اظهارات دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مبنی بر اینکه صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای اخیر در این کشور متوقف نشده است؛ اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون‌ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود بیان داشت: وسعت تولید محصولات سبزی و صیفی در کشور به اندازه‌ای نیست که امکان صادرات بیش از یک درصد تولیدات وجود داشته باشد و از آنجایی که بیشترین صادرات این محصول به آسیای میانه است و صادرات به ترکیه یک درصد از تولیدات را هم در بر نمی‌گیرد؛ بنابراین نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *