دولتی بودن؛ کلیدی ترین مشکل صنعت خودروست

 

ساسان قربانی دبیرکل سومین همایش بین المللی صنعت خودرو ضمن بیان مطلب فوق گفت: در این دو رویداد بین المللی خودرو، شرکت های داخلی و شرکای خارجی آنها که برنامه تولیدی در ایران دارند، اجازه حضور دارند.

وی افزود: شرکت هایی که فقط قصد فروش خودرو به بازار ایران دارند، اجازه حضور در سومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران و نخستین نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو نخواهند داشت. وی به حضور شرکت هایی از ژاپن، ایتالیا، فرانسه، آلمان، سوئد و اتریش در همایش و نمایشگاه یاد شده اشاره کرد و گفت: در روزهای برگزاری این دو رویداد، قراردادهایی بین شرکت های ایرانی و شرکای خارجی منعقد خواهد شد.

قربانی در مورد امضای قرارداد همکاری میان شرکت ایران خودرو و پژو نیز گفت: این قرارداد امکان دارد در حاشیه همایش یادشده امضا یا در سفر رئیس جمهوری به فرانسه امضا شود.

وی در مورد حضور شرکت های آمریکایی در این نمایشگاه گفت: باتوجه به اینکه یک شرکت آمریکایی با شرکت پارس خودروی ایران همکاری دارد، محدودیتی برای حضور آنها در این نمایشگاه وجود نخواهد داشت. با این حال مذاکره هایی انجام شده اما هنوز به صورت رسمی درخواستی از طرف شرکت آمریکایی دریافت نشده است. وی افزود: در دو روز برگزاری این همایش، سیاست های کلی و دیدگاه های شرکت های خارجی در جلسه های صبح مطرح و در جلسه های عصر، میزهای تخصصی تحقیق و توسعه، مدیریت زنجیره تامین، مدل های سرمایه گذاری، ایمنی خودرو، پتانسیل های ایران، فناوری های پیشرفته بررسی می شود.

دبیرکل سومین همایش بین المللی صنعت خودرو با اشاره به اینکه در آینده باید به سازمان جهانی تجارت بپیوندیم، گفت: با پیوستن به سازمان جهانی تجارت، صنعت خودرو نمی تواند با روش های گذشته به کار خود ادامه دهد. وی اضافه کرد: صنعت خودرو کشور بشدت مورد نقد قرار دارد که کیفیت، تنوع محصول و قیمت، محور نقدها و اولویت های مطرح شده توسط مردم است.

وی درباره خصوصی سازی صنعت خودرو نیز گفت: هر چند دولتی بودن، کلیدی ترین مشکل صنعت خودروست اما در خصوصی سازی این صنعت، بیم آن می رود که آنچه در خصوصی سازی های گذشته رخ داده است دوباره تکرار شود.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته 90 میلیون دستگاه خودرو در جهان تولید شده است، گفت: در حال حاضر یک میلیارد و 200 میلیون خودرو در جهان وجود دارد (به ازای هر 6 نفر یک خودرو) و ارزش فروش سالیانه خودرو در دنیا دو میلیارد و 670 میلیون دلار برآورد شده است.

قربانی گفت: صنعت خودرو در ایران 400 هزار شغل بطور مستقیم و 200 هزار شغل بطور غیرمستقیم ایجاد کرده و 2.7 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است.

خودروسازان در فضای رقابتی کار نمی کنند

محمدرضا نجفی منش عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو درباره حمایت دولت از خودروسازان و انتقادهایی که متوجه این طرح شده است، گفت: اگر در شرایط رقابتی قرار بگیریم، ما نیز همچون دیگر کشورها نیاز به حمایت های تسهیلاتی و تعرفه ای نخواهیم داشت.

وی افزود: تا سال 1391 ، 25 درصد فروش خودروهای داخلی از طریق تسهیلات خودرو انجام می شد که بعد از آن این طرح متوقف شد. وی ادامه داد: طرح خروج از رکود و اعمال تسهیلات خودرویی شرایطی ایجاد کرد که مردم از محل درآمدهای آتی، خودرو خریداری کنند. خرید خودرو و خرید مسکن از محل درآمدهای آتی در دنیا عادی است. 

وی درباره شرایط خودروسازان در دیگر کشورها نیز گفت: زمانی که رقیب من در آلمان با نرخ سود دو تا پنج درصدی تسهیلات دریافت می کند و من برای تسهیلات دریافتی باید نرخ سود 20 تا 25 درصد پرداخت کنم، روشن است که این فضا، رقابتی نیست و من در فضای رقابتی کار نمی کنم. نجفی منش تاکید کرد: اگر نرخ سود به چهار درصد کاهش یابد، قیمت خودرو 18 درصد کاهش خواهد یافت.

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: پیش بینی می شود شرکت های پژو و رنو در حاشیه نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو ایران بطور جداگانه با قطعه سازان داخلی امضای قرارداد داشته باشند؛ این دو شرکت در نظر دارند تولید داخلی خود را به 80 درصد برسانند؛ آنها درصددند ایران را به یکی از مراکز تامین کننده قطعات انتخاب کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر بسته خروج از رکود در بخش سازندگان قطعات نیز گفت: مقرر شده است که 70 درصد از منابع حاصل از فروش خودروها به قطعه سازان تخصیص یابد که هنوز این امر عملیاتی نشده است و امیدواریم تا پایان سال محقق شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *