رخدادهای اخیر منطقه در طرح های وزارت نیرو در کشورهای همسایه اثری ندارد

 

علیرضا دائمی در گفت وگو با ایرنا، به تنش های ایجاد شده در روابط ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح و پروژه مشترکی در حوزه آب ندارد که از این مساله متاثر شود.

این مقام مسئول افزود: طرح انتقال آب شیرین به این کشورها هرگز به نتیجه نرسید و در عمل، بازاری در این زمینه وجود نداشته است که امروز نگران از دست رفتن آن باشیم.

وی ادامه داد: همواره یکی از دغدغه های مسئولان کشور، بروز تنش در روابط با کشورهای منطقه بود؛ زیرا این موضوع بر تضمین صادرات آب و در نتیجه اجرایی شدن طرح یادشده تاثیر داشت.

دائمی خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب شیرین به کشورهای حاشیه خلیج فارس تاریخچه حدود 30 ساله دارد و امروز به هیچ عنوان در دستور کار نیست؛ هر چند مجلس شورای اسلامی کلیات طرح را به تصویب رسانده بود اما بدلیل نبود تضمین برای فروش آب، مسکوت ماند.

وی، روبروشدن با شرایط کم آبی و خشکسالی در کشور بویژه در سال های گذشته را از دیگر دلایل مهمی برشمرد که سبب شد این طرح را با تاخیرهای پیاپی مواجه کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو درباره مراوده های برقی با کشورهای همجوار نیز گفت: ایران فقط با کشورهایی همسایه که مرز خشکی مشترک دارند، تبادل برق دارد اما مبادله ای با کشورهای حوزه خلیج فارس ندارد.

وی تاکید کرد که تامین زیرساخت های لازم انتقال برق توسط کابل زیردریایی هنوز در کشور فراهم نیست.

دائمی یادآورشد: ایران در برخی کشورهای عرب منطقه خاورمیانه پروژه های آبی و برقی در دست اجرا دارد که البته از این مساله تاثیر نمی پذیرد.

وی در این رابطه به عمان اشاره کرد و گفت: چند پروژه تامین آب و آب شیرین کن و همچنین برق در این کشور در دست اقدام داریم؛ برخی پروژه ها نیز به مرحله بهره برداری رسیده است که هیچ کدام تحت تاثیر تنش روابط با عربستان قرار نمی گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از وجوه مشترک ایران و عربستان، بانک توسعه اسلامی که در ریاض مستقر است. ایران یکی از اعضای این بانک است و در بین 58 کشور اسلامی عضو، سومین سهامدار محسوب می شود؛ اگر عربستان بخواهد هر گونه خدشه ای در این زمینه ایجاد کند، همه کشورهای عضو متضرر می شوند.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز چندی پیش، برنامه صادرات برق به عمان را از سیاست های برنامه ریزی شده وزارت نیرو اعلام کرد و گفت: برای این منظور از طریق احداث کابل زیردریایی اقدام می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *