بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات هدف اصلی شرکت تافکو است

مدیرعامل شرکت تافکو بومی‌سازی و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعت فولاد را هدف اصلی این شرکت اعلام کرد و گفت: این شرکت با رسالت حل مسانل پیچیده فولادی با ایجاد مرکز نوآوری برای خلق ایده‌های نو و بومی‌سازی قطعات تشکیل شده و استراتژی آن نوآوری و بومی‌سازی محصولات فولادی است و به عبارتی بهتر گام‌های سخت صنعت را بر عهده دارد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ سعید قاسم‌زاده مدیرعامل شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در جمع خبرنگاران گفت: شرکت تافکو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان به شمار می‌رود که دارای تجارب بسیاری در خصوص بومی‌سازی و ساخت‌داخل تجهیزات صنعت فولاد است.

وی با بیان اینکه فولاد خوزستان به عنوان اولین شرکت فولادی کشور مبتنی بر کوره قوس‌الکتریکی تاکنون بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده و این دانش اکنون در اختیار تافکو قرار گرفته است، گفت: در همین راستا شرکت تافکو در روند بومی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها در نوآوری؛ تولید ۲۵ هزار قطعه‌وتجهیز موردنیاز فولادسازان را طی دو دهه اخیر بر عهده داشته است.

وی در خصوص چگونگی تحقق ۲۵ هزار قطعه و بهره‌برداری ارتباطات دیگر شرکت‌ها از تافکو اظهار داشت: این میزان بومی‌سازی حاصل دو دهه کار است که از طریق قراردادهای روشن با مشتریان به انجام می‌رسد. اینکه در کارگاه‌های تافکو تمامی امکانات تولید قطعات موجود باشد، اصلا صرفه اقتصادی ندارد؛ بلکه بیشتر قطعات ساخته‌ شده برای شرکت فولاد خوزستان بوده است و در حال حاضر برای شرکت‌های دیگر نیز این مهم انجام می‌شود.

قاسم‌زاده در ادامه با بیان اینکه در حال انعقاد تفاهمنامه‌هایی با فولادسازان دیگر هستیم که امیدواریم بتوانیم با تمامی فعالان این صنعت در کشور همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشیم، تاکید کرد: شرکت فولاد خوزستان طرح میدرکس؛ روشی پربازده در تولید آهن‌اسفنجی که روشی آمریکایی محسوب می‌شود را برای اولین‌بار در ایران بومی‌سازی و با نام «زمزم یک» در سنوات گذشته مورد بهره‌برداری قرار داد.

مدیرعامل تافکو با دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها برای همکاری خاطرنشان کرد: تافکو همچنین ایجاد مرکز نوآوری برای تجاری‌سازی نوآوری‌ها و ایده‌های نوین را نیز در دستور کار خود دارد که البته در گام اول این فعالیت‌ها برای شرکت فولاد خوزستان انجام می‌شود، اما در فاز بعدی قصد داریم با تجاری‌سازی راه‌حل‌ها؛ آنها را در اختیار صنایع و فولادسازان دیگر نیز قرار دهیم.

قاسم‌زاده با بیان اینکه شناسایی ایده‌ها، توانمندسازی سازندگان داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت از آنها جهت بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنایع فولادی از رسالت‌های تافکو به شمار می‌رود، تاکید کرد: در همین راستا با ایجاد بانک اطلاعات از شرکت‌های فوق تولید بدون کارخانه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ این در حالی است که تولید بدون کارخانه از الگوهای موفق و امروزی صنایع دنیا محسوب می‌شود.

وی در ادامه افزود: به جرات می‌توان گفت که تافکو در حال حاضر بهترین شرکت در این حوزه است؛ چراکه ما امروز در این مجموعه اطلاعات ذیقیمتی را از شرکت‌های طراحی و تامین‌کننده قطعات در اختیار داریم.

از سوی دیگر در این مجموعه بسیاری از افراد توانمند بازنشسته شرکت فولاد خوزستان در کنار جوانان نخبه کشور گرد هم آمده‌اند تا ترکیبی از دانش و مهارت و تجربه پیشکسوتان را در کنار ذهن باز و پویای این جوانان همزمان در کنار هم داشته باشیم. قاسم‌زاده با اشاره به اینکه معمولا تافکو در تمامی نمایشگاه‌های تخصصی فولاد حضور دارد، گفت: ما بر این عقیده هستیم که باید زمینه‌ و فرصت فعالیت برای نوآوران و نخبگان جوان را فراهم‌ آورد؛ در همین خصوص ما در اینجا دست تمامی این عزیزان را برای همکاری به گرمی می‌فشاریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی برای رفع نگرانی صاحبان ایده است، بیان کرد: قبل از ورود دانش‌بنیان‌ها قرارداد مربوطه با آنها منعقد می‌شود؛ چراکه این مجموعه به رابطه برد-برد و همکاری دو طرفه معتقد است؛ بنابراین پس از ارزیابی‌های انجام شده به خصوص در حوزه استارت‌آپ‌ها با نگرش و دیدگاهی باز وارد تعامل با آنها خواهیم شد.

قاسم‌زاده درباره تاثیر بومی‌سازی بر قیمت و کیفیت محصولات تولیدی تافکو نیز گفت: از آنجایی که اطمینان حاصل ‌کردن توسط مشتریان از خرید محصولات یک اصل در تمام دنیا به شمار می‌رود؛ ما نیز ادعا داریم که با شناخت بازار و سازندگان حتما محصولی منطبق با استانداردها و قابل رقابت با نمونه‌های مشابه را به مشتریان عرضه می‌کنیم.

در همین راستا قیمت تمام ‌شده اینگونه تجهیزات به دلیل اینکه در داخل ساخته‌ می‌شود و نیازمند مراحل گمرکی و دیرکرد در تحویل و حمل‌ونقل نیست؛ بسیار پایین‌تر از نمونه‌های خارجی آن خواهد بود. وی در ادامه با توجه به تعریف متفاوت از بومی‌سازی و نوآوری تاکید کرد: بومی‌سازی بر اساس نمونه اولیه یک قطعه یا تجهیز با مهندسی ساخت‌داخل تغییر یا بازسازی می‌شود، اما در نوآوری که شیرینی کار ما نیز محسوب می‌شود؛ از مراحل ابتدایی طرح و ایده آغاز و تا ساخت محصول تماما توسط ایده‌پردازان، متخصصان و مهندسان ایرانی در داخل کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل تافکو با اشاره به اینکه بخشنامه‌های مختلف، تامین مواداولیه و کم‌بودن مراکز تخصصی از جمله چالش‌های پیش‌روی تولید قطعات و تجهیزات شرکت تافکو محسوب می‌شود، گفت: مطابق آمار معاونت‌علمی ریاست‌جمهوری ۳۵۰ نوع شرکت نوآور در کشور وجود دارد که تعداد بسیار کمی است؛ بنابراین هنر ما نگهداری و حفظ و پرورش نخبگان ایرانی است که در همه جای دنیا متقاضیان زیادی دارند.

به گزارش خبرنگار ما شرکت توسعه اقتصادی پایدار فراگیر (تافکو) یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد خوزستان محسوب می‌شود که با سهام ۱۰۰ درصدی در سال ۹۸ تاسیس و کار خود را آغاز کرد. شرکت تافکو با ماموریت بومی‌سازی و ساخت‌داخل قطعات و تجهیزات صنعت فولاد و پشتیبانی و تسهیل‌گری فرآیندهای خریدوفروش فولاد به خصوص شرکت فولاد خوزستان مشغول به فعالیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *