تولیدات داخل باید وصل به صادرات باشد

فولاد مبارکه پشتیبان بخش عمده صنعت کشور است

شرکت فولاد مبارکه صنعت بسیار مهم کشور به شمار می‌رود و پشتیبان بخش عمده صنایع زیادی در کشور است؛ لذا فولاد مبارکه باید در لبه تکنولوژی حرکت کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس‌شورای‌اسلامی در حاشیه مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با تاکید بر اینکه کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس‌ از فولادسازان حمایت می‌کند، گفت: خوشبختانه امروز در حوزه صنعت فولاد با تکیه بر توان شرکت‌های دانش‌بنیان به خودکفایی و دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم.

وی با اشاره به کمبود انرژی به عنوان دغدغه امروز صنعت فولاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کشور ما از لحاظ منابع انرژی غنی است، اما طی سال‌های اخیر با کمبود برق و گاز مواجه شده که البته این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت جدی است.

اکبری‌تالارپشتی با تاکید بر اینکه رشد مصرف انرژی در این بخش نشاندهنده رشد تولید فولاد و توسعه این صنعت است، در خصوص واردات محصولات فولادی با ارز دولتی به کشور به خبرنگار ما گفت: همانطور که می‌دانید تنظیم بازار بر عهده دولت است و در واقع دولت تشخیص می‌دهد که توزیع و تنظیم بازار به چه شکلی باشد.

وی در ادامه افزود: دولت به علت اینکه می‌خواهد بازار را تنظیم کند؛ باید مجموعه شرایط کشور را بررسی و در نظر بگیرد. در همین راستا ممکن است ناهماهنگی‌ها و بی‌نظمی‌هایی در بازار ایجاد شود که چنانچه اعتراض و گلایه‌ای در این خصوص باشد؛ پیگیری خواهیم کرد.

اکبری‌تالارپشتی با تاکید بر اینکه اصرار ما در مجلس بر این است که تولیدات داخل وصل به صادرات باشد، گفت: زمانی که تولیدات داخل وصل به صادرات باشد؛ دیگر باکی از واردات نیست.

وی با بیان اینکه امروز یک بی‌نظمی و ناهماهنگی در عرصه اجرا و توزیع را در کشور شاهد هستیم، گفت: به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه اقدام به تولید محصولات فولادی می‌کند، اما در عمل در توزیع این محصولات هیچ نقشی ندارد. از سوی دیگر مصرف‌کننده پایین‌دستی هم ورق و محصول موردنیاز خود را در اختیار ندارد؛ این در حالی است که دولت و وزارت صمت این اختیار را از فولاد مبارکه گرفته و به صورت متمرکز در این خصوص عمل می‌کند و از سوی دیگر ورق در بازار آزاد به میزان کافی و فراوان وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس با تاکید بر اینکه این حوزه‌ای است که دولت باید تنظیم و به هر نحوی شده از این زنجیره مراقبت کند، خاطرنشان کرد: مثلا وقتی فولاد مبارکه اقدام به تولید محصولات فولادی کرد؛ باید بررسی شود که مابقی زنجیره مصرف‌کننده این محصولات کدام مجموعه‌ها هستند. اگر تولید داخل کفایت تامین نیاز این مجموعه‌ها را می‌کند؛ به همه متقاضیان محصولات موردنیاز ارائه شود، اما اگر مطابق بررسی‌های انجام شده مشخص شود که تولید داخل جوابگوی نیازها نیست و در برخی از محصولات کمبود و خلاء وجود دارد؛ نیازسنجی کنند و بر اساس نیاز متقاضیان و به منظور تامین کمبودها اقدام به واردات شود تا به شرکت‌های تولیدکننده فعال داخلی آسیبی وارد نشود.

اکبری‌تالارپشتی همچنین تاکید کرد: بنابراین اگر دولت قصد دارد واردات را تحت هر شرایطی آزاد کند و به این موضوع اصرار زیادی دارد؛ لازم است در حوزه صادرات نیز فضا را باز بگذارد و اجازه صادرات به تولیدکنندگان بدهد؛ چراکه وقتی این هماهنگی و بالانس ایجاد شود، دیگر نگرانی بابت واردات وجود نخواهد داشت و اگر در بازار داخل تقاضایی برای یک محصول تولیدی وجود نداشت؛ بتوانند اقدام به صادرات آن محصول کنند.

رئیس کمیسیون معادن‌وصنایع مجلس در ادامه گفت: در بازدیدی که از شرکت فولاد مبارکه داشتم؛ در این خصوص با دکتر طیب‌نیا مدیرعامل این مجموعه صحبت کردم. دکتر طیب‌نیا گفت که «توزیع اصلا به عهده ما نیست و وزارتخانه این اختیار را از ما گرفته است و گفته‌اند که باید در بورس کالا عرضه کنیم و ما اصلا دخالتی در اینکه کجا و چگونه محصول تولیدی خود را عرضه کنیم؛ نداریم.»

اکبری با طرح این سوال که «چطور می‌شود یک شرکت بزرگی همچون فولاد مبارکه تولید کند، اما اصلا با توزیع هیچ ارتباطی نداشته باشد»، گفت: بنابراین اینگونه مسائل باعث یکسری بی‌نظمی‌ها و ‌اعتماد نکردن‌‌‌ها می‌شود که از سوی وزارت صمت صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه چون برنامه اجرا دست دولت است ما به اینگونه مسائل ورود نمی‌کنیم، گفت: دولت با این محدودیت‌ها ادعا می‌کند می‌خواهد بازار را کنترل و آرام کند. این در حالی است که بحث تنظیم بازار یک مقوله است و بحث تولید یک مقوله دیگر.

رئیس کمیسیون معادن‌وصنایع مجلس با اشاره به اینکه اصل بر این است که دولت تمام جوانب کار را در نظر بگیرد و سپس اظهارنظر و تصمیم‌گیری کند، تاکید کرد: من بارها گفته‌ام مدل مدیریت گوشت،  مرغ، تخم‌مرغ و خودرو به همه بخش‌ها در حال سرایت است که این مدل؛ مدل غلطی است و باید اصلاح شود.

وی همچنین تاکید کرد: اگر دولت به هر دلیل و ملاحظه‌ای لازم می‌داند که بخشی از کالاها و محصولات به کشور وارد شود؛ دیدگاه ما در مجلس این است آن بخشی که در داخل کشور تولید نمی‌شود و دچار خلاء در آن قسمت هستیم؛ اقدام به واردات شود. اما اگر دولت به هر دلیلی بیش از میزان موردنیاز اقدام به واردات محصولی کرده است؛ باید اجازه دهد تا شرکت‌ها نیز خود اقدام به صادرات محصولات خود داشته باشند و نگوید که شما تولید کنید و ما توزیع. این کارها سنتی است و باید اصلاح شود.

تالارپشتی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه صنعت بسیار مهم کشور به شمار می‌رود، گفت: فولاد مبارکه پشتیبان بخش عمده صنایع زیادی در کشور است؛ لذا فولاد مبارکه باید در لبه تکنولوژی حرکت کند.

وی همچنین توجه به سواحل‌جنوبی به منظور توسعه واحدهای تولیدی را به عنوان راهکاری برای خروج از بحران کمبود انرژی ارائه کرد و گفت: به مدیران فولاد مبارکه پیشنهاد دادم به جای اینکه بخواهند در شهر اصفهان کار توسعه را انجام دهند که امروز با کمبود آب و خشک شدن زاینده‌رود روبه‌رو شده است؛ به ایجاد کارخانه‌ها و توسعه خطوط تولید در سواحل‌جنوبی کشور بیندیشند.

تالارپشتی با اشاره به اینکه می‌گویند در دنیا دو سوم جمعیت در سواحل مستقر هستند، گفت: فضای بسیار مناسب و بکری برای ایجاد و توسعه و رونق تولید در سواحل‌جنوبی کشور وجود دارد، البته در سواحل شمالی بیشتر به ویلاسازی پرداخته شده و حوزه خدمات، تجارت و صنعت در این نواحی مغفول مانده است؛ لذا توصیه ما به تولیدکنندگان و واحدهای تولیدی این است که برای توسعه تولید به سواحل جنوبی‌ فکر کنند.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *