ارزیابی محبی‌فر کارشناس بازار سرمایه در خصوص کیفیت برگزاری مجامع امسال

ماه‌های ابتدایی هر سال بازار سهام شاهد برگزاری بخش عمده‌ای از مجامع شرکت‌های فعال در بورس است.

به گزارش اقتصادملت؛ ترافیک این مجامع به خصوص در روزهای پایانی تیرماه به اوج خود می‌رسد و فعالان بازار سهام شاهد برگزاری مجامع عادی سالانه بسیاری از شرکت‌های بورسی هستند.در همین راستا بازار سرمایه طی روزها و هفته‌‌های اخیر تحت تاثیر جریان سنگین اطلاعات شرکت‌ها و فصل مجامع قرار داشته است. بازار سهام در حالی در حال‌ عبور از یک دوره خاص تاریخی است که در این میان عواملی از جمله شرایط سیاسی کشور و تحریم‌های اقتصادی؛ فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار رقم زده است. اگرچه گزارش‌های دوره‌ای و شفاف‌سازی ناشران اثر قابل ملاحظه‌ای در رفع ابهامات داشته است، اما اصلی‌ترین مکمل این اطلاعات را باید در مجامع شرکت‌ها جست‌وجو کرد.

در مجامع انتشار خبرهای خوب و بد درباره شرکت‌ها سبب می‌شود که فصل مجامع دوره‌ای پربار برای تحلیلگران باشد. به این ترتیب انتظار می‌رود اخبار منتشر شده در مجامع روند منطقی‌تری را در صعود شاخص طی ماه‌های آتی رقم بزند. در این میان برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور طی چند ماه اخیر و وجود شرایط خاص و متفاوت نسبت به سال‌های قبل می‌توان انتظار داشت مجامعی که در سال ۹۸ برگزار شده‌اند؛ نسبت به سال‌های قبل با چالش‌ها و مسائل جدیدی روبه‌رو باشند؛ به ‌طوری‌ که سهامداران با حضور در مجمع شرکت‌های مورد نظر می‌توانند تا حدودی ابهامات خود را در خصوص شرایط کلی و وضعیت مالی شرکت‌ها رفع کنند. 

در همین راستا سعید محبی‌فر کارشناس بازار سرمایه ارزیابی خود را در خصوص کیفیت برگزاری مجامع امسال در مقایسه با سال‌های قبل چنین توصیف کرد: خدا رو شکر امسال همه مجامع خوب برگزار شد و شرکت‌ها در مقابل سهامداران رو سفید شدند و توانستند سودهای خوبی بین آنها تقسیم کنند که امیدواریم این فرآیند ادامه داشته باشد.

وی در خصوص اینکه تشدید تحریم‌‌ها تا چه اندازه بر روی عملکرد شرکت‌های بورسی و میزان سوددهی آنها به سهامداران تاثیر گذاشته است، خاطرنشان کرد: تا امروز وضعیت شرکت‌های بورسی نسبت به سال 96 بهتر بوده و سه ماهه سال 98 هم نسبت به سال قبل بهتر بوده است و پیش‌بینی می‌شود وضعیت از این هم بهتر خواهد شد. 

محبی‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی امسال عملکرد خوبی داشتند و توانستند سودهای خوبی بین سهامداران خود تقسیم کنند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی هم تولید بهتری داشتند و هم افزایش نرخ ارز کمک زیادی به آنها کرد تا بتوانند عملکرد مثبتی داشته باشند. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی به سمت اصلاح زیرساخت‌های خود حرکت کرده‌اند. به طور مثال شرکت پتروشیمی نوری یک حرکت انقلابی انجام داد. تعمیر کوره‌های پارازایلین صد و سی روز طول کشید، اما توسط خود پرسنل صورت گرفت که برای اولین بار در کشور بود و همگی اینها نویدبخش آینده بهتر و بهتر برای صنعت پتروشیمی کشور است. 

وی در پایان در خصوص اینکه شرکت‌های بورسی بهتر است به سهامداران خود سود بدهند یا اینکه بخشی از سرمایه‌شان را برای طرح‌های توسعه‌ای در نظر بگیرند، گفت: از نظر بنده بهتر است سهامداران سودی دریافت نکنند، اما این را نمی‌توانیم از آنها بخواهیم. به طور مثال در حال حاضر هلدینگ خلیج‌فارس هشت میلیارد یورو پروژه در دست اجرا دارد، اما وقتی سود تقسیم می‌کنیم باید به دنبال تأمین منابع مالی از جای دیگری باشیم. البته سهامداران با این موضوع خیلی موافق نیستند و حقم هم دارند؛ چراکه می‌خواهند سودشان را نقداً بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *