وثوقی کاندیدای ششمین دوره شورای شهر: ضرورت”مدیریت یکپارچه شهری”

“مدیریت بحران” در تهران بسیار ضعیف است

محسن وثوقی کاندیدای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر که دانشجوی کارشناس ارشد MBA و کارشناس حرفه ای مدیریت فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی است، در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ شوراهای اسلامی شهر به خبرنگار ما گفت: بنده برای سه دوره (اول، پنجم و ششم) کاندیدای شورای شهر تهران بودم.
وی با بیان اینکه برنامه خاص من مختص پرسنل شهرداری و کارگران خدمات شهری است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بعد از انقلاب در دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یک سری از قوانین و مقررات کار تغییر کرد و قوانین استخدامی به قوانین شرکتی و پیمانکاری تقلیل یافت.

وثوقی خاطرنشان کرد: در شهرداری هم متاسفانه تنها قشری که مورد اجحاف حقوق اولیه قرار گرفت؛ کارگران خدمات شهری بودند؛ افرادی که زباله های شهر تهران را جمع‌آوری و خیابان ها، کوچه ها و انهار را تمیز می کنند و جارو می زنند. کارگرانی که در باد، باران و برف خط مقدم حوزه خدمات شهری محسوب می شوند و کار اصلی شهر را انجام می دهند، اما از حقوق اولیه، خدمات رفاهی، تفریحی و تعاونی مسکن محروم هستند و حداقل حقوق وزارت کار را می‌گیرند.
وی تاکید کرد: حتی گاها دو یا سه ماه حقوق ندارند و از هیچگونه تعطیلات و مرخصی ویژه‌ای هم برخوردار نیستند‌ از سوی دیگر از تسهیلات ویژه رفاه کارگران شهرداری برخوردار نیستند؛ چراکه زیر نظر شهرداری نبوده؛ بلکه زیر نظر پیمانکاران شهرداری قرار دارند.

کاندیدای ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش خاطرنشان کرد: در حالی که پول نگهداشت شهر را مردم تهران می دهند، اما سود آن به جیب کارگران شهرداری تهران نمی رود و به جیب پیمانکاران و مافیای منابع انسانی تامین کننده نیروی شرکت های خصوصی می رود.
وی خاطرنشان کرد: بنده اگر توفیق حضور در ششمین دوره شورای شهر را داشته باشم؛ قطعا این قانون را تغییر خواهم داد و کارگران خدمات شهری را به استخدام شهرداری در می آورم. با این روش هم برای جوانان کشورمان شغل ایجاد می شود و هم اینکه از حضور کارگران اتباع خارجه جلوگیری می‌شود؛ چراکه کارگران اتباع خارجه در ایران دارای هیچگونه مدارک هویتی نیستند و در بسیاری اوقات مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.
وثوقی در ادامه افزود: با این کار هم کارگران اتباع خارجه را نجات داده ایم‌ و هم برای کارگران ایرانی و بومی ایجاد شغل کرده ایم.

وثوقی در مورد آسیب های اجتماعی، اعتیاد و … به خبرنگار ما گفت: در خصوص این موضوعات داشتن برنامه توسط من‌ به تنهایی کافی و وافی نیست.
وی گفت: برنامه داشتن برای آسیب های اجتماعی، کودکان کار و … زمانی اتفاق خواهد افتاد و یک کاندیدا می تواند به خوبی در این خصوص برنامه ارائه دهد که “مدیریت یکپارچه شهری” به وجود بیاید.
وی گفت: ما متولیان زیادی در کشور داریم که وظیفه حمایت از اقشار آسیب پذیر، کودکان کار و خانواده های آسیب پذیر را بر عهده دارند.
وثوقی تاکید کرد: شهرداری یک نهاد خدماتی است. حالا اگر رویکرد اجتماعی هم دارد؛ جزء وظایف ذاتی این نهاد نیست.
وی همچنین افزود: با رویکردی که در دوره چهارم و پنجم شورای شهر تهران از لحاظ خدمات اجتماعی داشتیم؛ می توان این موضوع را هم لحاظ کرد.

به گفته وی این موضوع زمانی اتفاق می افتد که “مدیریت یکپارچه شهری” در تهران ایجاد شود. در آن صورت شهرداری هم مسئول و هم موظف است که به مسائل اجتماعی به خوبی رسیدگی کند.
این کارشناس مسائل فرهنگی خاطرنشان کرد: همانگونه که می دانید سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان خدمات فرهنگی- هنری شهرداری و … و متولان زیاد دیگری در ایران وجود دارند و به همین علت کارها خوب پیش نمی رود و مردم از این خدمات استفاده بهینه ای نمی کنند.
وثوقی در خصوص چالش های موجود در شهر تهران گفت: با توجه به اینکه تهران یک کلانشهر بزرگ محسوب می شود؛ همواره با چالش های زیادی مواجه است.

وی با اشاره به اینکه تهران یک پایتخت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ورزشی است که همین موضوع به پایتخت لطمه وارد می کند، تاکید کرد: بهتر است پایتخت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را تغییر دهیم. تا زمانی که تهران به عنوان پایتخت همه این موارد را در خود جای داده است؛ کار خاصی نمی توان انجام داد.
وی همچنین گفت: برای مثال اگر روزی در تهران زلزله بیاید؛ بهترین کار این است که هیچ کاری انجام نشود؛ چراکه در این شرایط کسی کاری نمی تواند انجام داد.
به گفته وی “مدیریت بحران” در کشور ما بسیار ضعیف است و دلیل عمده آن هم نبود “مدیریت یکپارچه” است.
وثوقی تاکید کرد: برای همین در خیلی از مواردی که در کشور مثل حوادث غیرمترقبه اتفاق می افتد؛ موفق نیستیم و عملکرد درخشان و امکان سرویس دهی و خدمات دهی مطلوب به آسیب دیدگان را نداریم.‌

کاندیدای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در ادامه گفت: بنده به عنوان دبیرکل مجمع مردم نهاد و تشکل خودجوش تحت عنوان “مجمع معتمدین محلات تهران” فعالیت می کنم. این مجمع طی سالیان گذشته همواره خدمات خود را به احزاب ارائه می‌داد و احزاب سیاسی از این تشکل به عنوان یک ابزار زیردستی‌ استفاده می‌کردند و رای می گرفتند، اما به تعهدات خود عمل نمی کردند. به همین دلیل در این دوره سعی کردیم که از این موضوع کناره بگیریم و خودمان به صورت مستقل لیست ارائه دهیم.
وی افزود: مردم‌ به ما اعتماد دارند و به کاندیداهای واقعی خود رای می دهند.
وی در پایان گفت؛ این تشکل امسال به صورت مستقل به مردم معرفی شده است و امیدواریم که مورد رضایت مردم قرار گیریم. البته این تشکل ممکن است بعضا گرایشات سیاسی هم داشته باشد، اما رویکرد آن در نهایت سیاسی نیست و کاملا فرهنگی و اجتماعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *