در سومین گردهمایی کاندیداهای شورای اسلامی شهر مطرح شد؛ شجاعت؛ حلقه مفقوده شورای اسلامی شهر تهران

سومین جلسه هم اندیشی و گردهمایی تعدادی از کاندیداهای ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر روز گذشته به مدیریت عشرت شایق برگزار شد.
عشرت شایق نماینده مردم آذربایجان در مجلس هفتم، معاون اسبق شهرداری تهران و دبیر شبکه مردمی ۱۴۰۰ در این مراسم گفت: بحث ما این است که کاندیداها خود قیام کرده و تصمیم گیر باشد. در این مرحله نیاز است که رقابت و رفاقت را با هم ممزوج کنیم و از بین کاندیداهای موجود در نهایت لیست ۲۱ نفری را تهیه کنیم که امکان ورود به شورای شهر را داشته باشند.
وی گفت: برای اولین بار تمامی شاخص ها و شخصیت ها را در این لیست لحاظ کرده ایم.
وی با تاکید بر اینکه برای ما “مدیریت شهری” مهم است، گفت: در این راستا باید موقعیت و بسترهای لازم “مدیریت شهری” فراهم شود.

به گفته وی شهر تهران تنها دو چیز ندارد که دولت دارد؛ یکی دریا و دیگری نفت است. در واقع تمام چیزهایی که دولت دارد؛ در شورای شهر هم وجود دارد؛ لذا قانون باید آئین نامه مقرراتی تصویب کند تا به “مدیریت شهری” برسیم.
دبیر شبکه مردمی ۱۴۰۰ در ادامه تاکید کرد: شبکه مردمی ۱۴۰۰ فقط سیاسی نیست؛ بلکه در این شبکه از کارگر تا کارفرما و از وکیل و وزیر و مهندس و دکتر و غیره همگی حضور دارند و از ۸۰ شهر برای حضور در این شبکه تقاضا و ثبت نام داشته ایم و لیست تهران را با مشورت این عزیزان تهیه کرده ایم.
وی تاکید کرد: بهترین تشکیلات و محل خود اعضای شرکت کننده شورای اصلی شهر تهران هستند.
وی در ادامه تاکید کرد: در این شبکه حوزه کارگری فعالی در تبریز، همدان، شیراز، زاهدان و سراسر کشور داریم. همانگونه که می دانید کارگران ساختمانی با کارگران فنی فعال در کارخانه ها با هم تفاوت هایی دارند؛ اما در این شبکه همگی در کنار هم قرار می گیرند.
وی در ادامه با بیان اینکه تشکیلات مردمی 1400 را به صورت افقی تعریف کرده ایم، تاکید کرد: ما رئیس و هیات رئیسه را انتخاب نمی کنیم؛ بلکه اعضاء در کنار هم و با شناخت کامل از یکدیگر برنامه ریزی کرده و افراد را انتخاب می کنند.

وی تاکید کرد: معمولاً وقتی از بالا حزبی را تشکیل می دهیم و افراد را تعیین می کنیم؛ ممکن است خیلی ها اینگونه انتخابات را نپذیرند و قبول نداشته باشند، اما وقتی از پایین افراد را آماده و مسئولیت ها را به آنها واگذار می‌کنیم و آنها با یکدیگر آشنا می‌شوند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند؛ در نهایت یک نفر را به عنوان رئیس انتخاب و بقیه تشکیلات را راه اندازی می کنند.
وی افزود: در شبکه مردمی ۱۴۰۰ بهترین و مهمترین کار در بخش “کارآفرینی” است. یعنی اگر کارآفرینی نباشد؛ بقیه کارها هم به خوبی پیش نمی رود.
وی افزود: در همین راستا نمایشگاه “خاتون” را در خارج از کشور (در حدود 40) کشور اجرا کرده ایم و در داخل کشور هم نمایشگاهی تحت عنوان “ترنم زندگی” را برگزار کردیم که هر دو این نمایشگاه ها در معرفی هنرمندان و آثار آنها و صنایع دستی کشور نقش مفید و مثمرثمری ایفا کرده است.
وی تاکید کرد: کارآفرینی هم باعث تولید ثروت می شود و هم سبب نشاط روحی ذهن شده و هم قدم های آدم را محکم تر می کند.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از حوزه های مدنظر ما؛ تعاونی هاست. شبکه مردمی ۱۴۰۰ قصد دارد هم وارد تشکیلات حزبی-سیاسی شود؛ هم به عنوان یک تعاونی بزرگ چند منظوره فعالیت داشته باشد و تمامی مشاغل در کنار هم قرار می گیرند. همه مشاغل باید بدانند که در حوزه شغلی خود مجموعه همه عوامل با هم کار را به نتیجه مطلوب می رسانند.
به گفته وی تعاونی چند منظوره تولیدی ، توزیعی و آموزشی است؛ چراکه همگی اعضاء این توانایی ها را دارند.
دبیر شبکه مردمی ۱۴۰۰ گفت: علت اینکه اسم شبکه را شبکه مردمی ۱۴۰۰ گذاشته‌ایم؛ به این دلیل است که چشم انداز ۲۰ ساله سال ۱۴۰۴ هست. ما فعالیت خود را سال ۹۸ به شکل عملیاتی اجرا کردیم و تا قبل از سال ۹۸ بزرگترین شبکه کارآفرینی ارتباطاتی بانوان کارآفرین را داشتیم که حدود ۸۰۰ عضو کارآفرین استاندارد در این تشکل حضور داشتند. پس از مدتی آقایان هم وارد این تشکل شدند و این خانواده بزرگ تر شد و الان به یک شبکه مردمی تبدیل شده است و اینگونه نبوده که یک دفعه یک شبکه تولید کنیم.
شایق تصریح کرد: “ترنم زندگی” نمایشگاه های داخل کشور را طراحی می‌کرد و “خاتون” هم نمایشگاه های خارج از کشور را اجرا می کرد و افرادی هم بودند که مهارت های زندگی را تدریس می کردند.

شایق با بیان اینکه الان اصل داستان این است که به یکسری از آدم های پر مدعا باید سوزن زده شود، گفت: شبکه مردکی ۱۴۰۰ آمده است به مردم بگوید که در فضای ۱۴۰۰ حرف های زیادی برای گفتن داریم.
وی تاکید کرد: ما آحاد مردم هستیم. بنابراین درست نیست که دیگران برای ما نسخه بپیچند و بقیه را کنار بگذارند. چنین چیزی نیست. ما یک شبکه مردمی هستیم و می خواهیم وارد عرصه کار شویم.
وی با اشاره به اینکه امروز سومین گردهمایی این تشکیلات بود، خاطرنشان کرد: در این خصوص ادعایی نداریم، اما اینکه تعدادی از کاندیداها دور هم جمع شده ایم حتی اگر هیچ کاری هم انجام ندهیم؛ لااقل این گردهمایی ها افراد را امیدوار می کند. مثلا جوانی که برای اولین بار در انتخابات حضور پیدا کرده اند؛ تشویق و ترغیب می شود.
شایق در خصوص کودکان کار و آسیب های اجتماعی در پاسخ به سوال “اقتصاد ملت” گفت: آسیب های اجتماعی که به عناوین مختلف به صورت علنی می بینیم؛ اینکه شهرداری بگوید انجام می دهد یا یک کاندیدای شورای شهر چنین ادعایی کند؛ به شدت حرف غلط و اشتباهی است. در این خصوص شورای شهر توانایی و ظرفیت قانونی را دارد تا سازمان بهزیستی، وزارت کشور و بخشی از وزارتخانه های مرتبط دیگر را پای کار بیاورد. در تهران فرمانداری تهران و بخشداری مرکزی تهران باید وارد عمل شوند.

وی تاکید کرد: یعنی با حضور استاندار تهران کار پیش نمی رود و معمولا با یکی دو تا جلسه و صدور بخشنامه های فرمایشی و نمایشی کار را جمع می کنند، اما اگر بگویند شهرداری متولی است و به شورای شهر بگوید که معجزه کند؛ این حرف غلط و نشدنی است.
شایق در ادامه تاکید کرد: البته این را هم بگویم که قانون خوب را آدم های خوب اجرا می کنند؛ این در حالی است که ما در شوراهای اسلامی شهر قوانین خوبی داریم. مثلاً در ماده ۷۱ در خصوص انجمن های فرهنگی، اقتصادی و رفاهی که همگی آنها در حوزه رفاهی است. یعنی بخشی از مردم چنان آسیب دیده اند که رفاهشان به طور کلی از بین رفته و آسیب های خود را به جامعه منتقل کرده اند.
شایق خاطرنشان کرد: در واقع این مسائل بهداشت روانی و بهداشت جامعه را هم تحت تأثیر خود قرار داده است؛ در حالی که اگر انجمن ها و تشکل ها شکل بگیرند و از سمن ها و NGO ها حمایت شود (البته نه سمن های فرمایشی؛ بلکه سمن هایی که از دل مردم در آمده اند)؛ قطعاً در آن صورت موفق خواهیم بود.
وی تاکید کرد: چراکه شهرداری مکان، بودجه و ابزارهای لازم برای این مهم را دارد، اما اینکه گفته می شود به تنهایی نمی توان کار کرد؛ به دلیل این است که بخشی از این ماموریت ها در بهزیستی انجام می شود و بخشی دیگر در فرمانداری صورت می‌گیرد و بخشی هم در بخشداری به نتیجه می رسد.

وی با گلایه از برخی خیریه های مطرح که مدیران این خیره ها از پرسنل قدیم شهرداری هستند، گفت: بسیاری از خیریه ها اقدام به پولشویی می کنند. در این خصوص بهتر است که ابتدا تعداد خیریه ها در مناطق ارزیابی شود و سپس نوع فعالیت و کارهایی که ارائه می دهند و در مرحله بعدی با توجه به ظرفیت هایشان؛ نیازهایشان شناسایی و برطرف شود. اما‌متاسفانه اکثر اوقات به صورت سفارشی انجام می شود.
محمد طالب نژاد دکترای جامعه شناسی با ۲۴ سال سابقه کار در شورای شهر و موسس شورایاری های محله؛ یکی کاندیداهای شورای شهر است.
شایق در این زمینه معتقد است به لحاظ علمی، پژوهشی و آموزشی شوراها را به خوبی می شناسد و مسئولیت ها و سوابق زیادی در این زمینه داشته و ۹۰ کارگاه آموزشی نیز برگزار کرده‌ است.
طالب نژاد تاکید کرد: بنده یا تمام وجود برای موفقیت‌ لیست ۲۱ نفری شورای شهر تلاش می کنم.
وی در پایان گفت: در این زمینه ۱۶۰ یادداشت تخصصی تهیه و منتشر کرده ام.

فتح اللهی یکی دیگر از کاندیداهای شورای شهر در این جلسه ضمن تشکر از تلاش های بدیع، نو و خلاقانه خانم شایق گفت: خانم شایق خود یک رسانه است. بانویی است که مردانه تر از همه مردان با همه استعدادها و پتانسیل های خود وارد این عرصه شده است.
وی که ۴ سال شهردار تبریز بوده است، تاکید کرد: ابر پروژه “شهر را نفروشیم”؛ طرح تحقیقاتی است که در برنامه خود دارم.
دکتر فهیمه خان محمدزاده دبیرکل جمعیت پیروان زینب و انجمن حمایت از کودکان و نوجوانان استثنایی کشور، یکی از کاندیداهای شورای وحدت نیز در این مراسم گفت: هنگامی که برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا شدم؛ ۲۴۰ برنامه ارائه دادم و الان برای شورای شهر بالغ بر ۳۰۰ برنامه را طراحی کرده ام. وی در ادامه افزود: آنچه که انگیزه حضور من در این دوره از انتخابات شد؛ اینکه برای جوانان و بانوان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … برنامه های قابل توجه و مناسبی دارم.
وی با بیان اینکه زمانی ۴۷۰ پروژه وکالت به صورت همزمان در دست داشتم، گفت: بنده نیاز مالی ندارم و می خواهم با برنامه وارد شورای شهر شوم؛ در این خصوص اقدامات زیادی انجام داده ام و آمادگی دارم تا با افراد مناظره کنم.‌

وی افزود: زمانی که در مناطق و در جمع مردم حاضر می شویم؛ به وضوح می بینیم که مردم برای حضور در انتخابات بسیار سرد و بی میل هستند و از انتخابات استقبالی نمی‌کنند. اما ما می گوییم اگر مردم پای صندوق های رای حاضر نشوند و رای خود را ندهند؛ جا برای دیگران باز می شود و دیگران می روند و رای می دهند و به این شکل مانع از انجام کارهای مدنظر و ضروری می شوند. وی تاکید کرد: در آن صورت کاری برای جوانان و بانوان انجام نمی‌شود. امروز مردم خسته و دل زده شده اند و سفره هایشان خالی شده است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با انتخاب رئیس جمهور اصلح بتوان وضع موجود را تغییر داد و رونق را به زندگی و معیشت مردم آورد.
طیبه کمالی راد دیگر کاندیدای شورای شهر است که به عنوان یک کارآفرین قصد دارد برای ساختن شهری آباد تلاش کند.

محمدجعفر آجرلو هم در این مراسم گفت: بحران‌ها و امنیت شهری مدنظر ما است و در این زمینه سمینارهای متعددی هم برگزار کرده ام.
وی گفت: عمدتا با نواحی حاشیه شهرها در استان‌های مختلف از نزدیک با این مساله روبه رو بوده ام.
وی تاکید کرد: عدالت و امنیت اجتماعی یکی از دغد‌غه های ماست.
غلامرضا احمدی مسئول انجمن معلولان نخبه و نماینده اقشار آسیب پذیر و معلولان هم یکی دیگر از کاندیداهای حاضر در این مراسم بود.
وی در این خصوص گفت: بنده کارشناس مشاوره خانواده هستم و می‌خواهم در حوزه خانواده به طور جد وارد شوم.
وی افزود: هزاران شغل در شهرداری تهران ایجاد شده است. من قصد دارم برای اقشار آسیب‌پذیر ناتوان و معمولان جسمی و حرکتی با کمترین هزینه و بودجه شغل پایدار ایجاد کنم.
وی افزود: طرح مناسب سازی محیط شهری را به شهرداری ارائه دادم که به صورت پایلوت در خیابان ولیعصر انجام شد.
حسین مهدی زاده دیگر کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر هم در این مراسم می گوید: شجاعت؛ حلقه مفقوده شورای شهر است. نکته دیگر اینکه نیاز نیست کاندیداها برنامه ارائه دهند؛ بلکه یک تیم مجرب و کاربلد داشته باشند؛ کافی است.

وی با بیان اینکه برنامه ما برای سراسر کشور است، گفت: نیازی نیست کاندیداهای شورای شهر صد تا کار و پروژه انجام دهند، بلکه سه کار شاخص و ماندگار انجام دهند؛ کفایت می کند.

دکتر حسن خسروی دیگر کاندیدای ششمین دوره انتخابات شورای شهر نیز در این مراسم با بیان اینکه برای تهیه برنامه باید مطالعه و پژوهش های لازم انجام شود، گفت: ما باید کلیدواژه ها را پیدا کنیم و مطابق آن برنامه ارائه دهیم.
وی افزود: “ایجاد ارزش افزوده” و “ایجاد توان افزایی” دو کار مهم و اساسی است که باید مورد توجه همه کاندیداها قرار گیرد. اگر قرار است لیستی تهیه شود؛ باید شاخص سازی شود و بر اساس شاخص‌ها وزن و نمره دهیم. باید علمی تر، فنی تر و سازمان یافته تر حرکت کنیم.
وی گفت: بهتر است کاندیداها مشخص کنند که برای کدام قسمت شورای شهر کارآمدتر و مثمرثمرتر هستند.
وی با اعلام آمادگی از اینکه اگر به شورای شهر راه پیدا کند قابلیت سخنگوی شورا شدن را دارد، تاکید کرد: فراموش نکنیم اگر سخنگوی مطلع و کاربلدی نداشته باشیم؛ بسیاری از کارها و اقداماتی که انجام می شود؛ دیده نمی شود.

عشرت شایق خطاب به دکتر خسروی گفت: تمام خانم ها و آقایانی که برای شورای شهر کاندید شدند و ثبت نام کردند؛ شجاعتی دارند که قابل تقدیر است. ما نباید به کسی وزن دهیم و وزن کشی درست نیست. همین الان هم به خاطر شیوع کرونا بسیاری از محافل و جلسات انتخاباتی تعطیل شده است. اما ما می خواهیم بگوییم این کشور و خاک آن متعلق به ماست و نابودشدنی نیستیم.
خانم پوریامین یکی دیگر از کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شورای شهر هم در این مراسم، شورای شهر را یک نهاد مشورتی نامید و گفت: قطعاً همه دوستان برنامه دارند و دغدغه مند هستند؛ لذا نیاز است بر روی مشکلات به صورت اصولی کار شود.
محمدی دیگر کاندیدای این دوره از انتخابات شورای شهر هم در این گردهمایی وطایف شورای اسلامی شهر را مطابق قانون سه موضوع “انتخاب شهردار”، “تصویب بودجه” و “نظارت” دانست و گفت: شورای شهر می تواند به شهرداری لایحه بدهد. وی سه موضوع مهم و اساسی را برای شهر تهران لازم و ضروری دانست و گفت: تاسیس “شهر هوشمند” شاید قبل از شیوع ویروس کرونا یک موضوع فانتزی محسوب می‌شد، اما امروز با توجه به این بیماری منحوس یکی از ضرورت ها به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که به عنوان معضل وجود دارد؛ “مدیر وارداتی” است. در واقع زمانی که مدیری به مجموعه ای وارد می شود؛ با بدنه کار آشنا و آگاه نیست؛ لذا ضروری است انتخاب مدیران از درون بدنه شهرداری و از جنس کار باشد.
محمدی سومین شاخص اساسی را “تبعیض” دانست و گفت: متاسفانه امروز “تبعیض” بیداد می کند و سازمان “چاکر صفتان” شکل گرفته است؛ بدین شکل که هر فردی که می‌خواهد ارتقاء پیدا کند؛ حتماً باید مورد تائید مدیر مربوطه قرار گیرد و او را راضی نگهدارد.
طالب نیا آخرین سخنران این مراسم بود. ‌وی گفت: شورای شهر یعنی نوکر مردم؛ یعنی انتخاب شهردار.
وی گفت: انتخاب شهرداری که بعد از اتمام دوران شهرداری به هر نقطه از شهر که نگاه کنیم؛ ردپای او را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *