تحلیل مس در بازارهای جهانی

تحلیل مس در بازارهای جهانی

مس فلزي است كه كاربردهاي بسيار متنوعي دارد. ويژگيهاي اين فلز كه عبارتست از: قابليت خارق العادة هدايت جريان برق و گرما، قابليت چكش كاري، مقاومت در برابر خوردگي، قابليت ماشين كاري، استحكام كششي، خاصيت آلياژي و و قابليت چشمگير شكل پذيري، مس را فلزي مطلوب جلوه مي‌دهد و بعنوان يك كالاي واسطه‌اي در بسياري از بخشها، كاربردهاي متنوعي پيدا كند مهم ترين مورد مصرف مس در صنايع برق و الكترونيك مي‌باشد. از مس و آلياژ هاي آن در صنايع مكانيكي، متالورژي، فلز كاري، شيميايي و … استفاده مي‌شود. همچنین بخش صنايع ساختماني – با در نظر گرفتن سيم‌كشي مربوط به منازل- از مهمترین مصرف كننده عمده مس به شمار مي‌آيد.

ذخایر مس دنیا:

بر طبقآخرین گزارش مرکز تحقیقات زمین شناسی آمریکا (USGS) میزان ذخایر مس شناسایی شده مس در جهان در حدود 2100 میلیون تن و همچنین کل منابع مس جهان (کشف نشده و شناسایی شده) 5600 میلیون تن تخمین زده شده است.در نمودارهای زیر درصد منابع مس شناسایی شده و کشف نشده بر اساس مناطق مختلف دنیا آورده شده است.

 

بر اساس نمودارهای فوق، بیشترین میزان ذخایر شناسایی شده مس دنیا در مناطق آمریکای جنوبی با 39% و  آمریکای شمالی با 23% وجود دارد.در همین حال سهم مناطق آفریقا و خاورمیانه از ذخایر شناسایی شده مس 8% کل ذخایر جهان است.لازم به توضیح است که بیشترین حجم ذخایر کشف نشده مس دنیا در آسیا با 36% و آمریکای جنوبی با 21% و  آسیای جنوبی بعلاوه هند و چین با 15% وجود دارد. این در حالی است سهم مناطق آفریقا و خاورمیانه از ذخایر شناسایی نشده مس، 5% جهان است.

20 کشور بزرگ تولید کننده “مس و محصولات مسی”در سال 2016 میلادی در جهان:

 

منبع این آمار انجمن بین المللی مس (ICSG) است که براساس اعلام این انجمن، کشور چین در سال 2016 میلادی در حالی رتبه اول تولید مس جهان را دارا بوده است که این کشور در مقام ذخایر بین‌المللی در رتبه 16 جهانی می باشد و سهم ذخیره آن 4.2 درصد از کل جهان (30 میلیارد تن) بوده است.

در ارتباط با تولید کانی مس در آسیا،لازم به ذکر است که کشورهای چین،ژاپن وهند به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خوداختصاص داده اند ودر این سال کشور های آسیایی جمعا در حدود 46 درصد از تولید مس جهان را داشته اند و این  پیش‌بینی وجود دارد که میزان تولید مس در این ناحیه در سال 2017 به بیش از27میلیون تن وسهم آن از تولید مس جهانی به بیش از 85 درصد رسیده است.

جایگاه ایران از منظر ذخایر مس دنیا:

کشور ایران با دارا بودنبالغ بر 26 میلیون ذخیره مس محتوا – معادل4درصد از ذخایر معدنی مس دنیا-  در” رده هفتم” ذخایر جهانی قرار دارد.

جایگاه ایران در تولید مس در سال گذشته

کشور ایران براساس گزارش ایمیدرو در سال گذشته، 75 درصد از تولید مس خاورمیانه را به خود اختصاص داده است واین در حالی است که ایران با تولید191 هزار تن رتبه 23 تولید مس پالایش شده در دنیا را دارا می باشد. همچنین سهم تولید مس ایران در دنیا 1.02 درصد است. علاوه براین ایراندر منطقه آسیا طی سال قبل، رتبه هفتم تولید مس پالایش شده را دارا بوده به طوریکه سهم تولید مس ایران از این منطقه در این سال 1.9 درصد بوده است.

وضعیت مصرف مس در جهان

لازم به توضیح است که در سالهای اخیربیشترین میزان مصرف فلز بنیادین مس در مناطق آسیا،اروپا وآمریکا بوده و این پیش بینی وجود دارد که تادر سال 2017 میلادی نیز به همین صورت باشد. همانطور که در نمودار ذیل نیز محسوس است، از سال 2000 میلادی تا کنون تقاضای مس در منطقه آسیا به دلیل وجود اقتصاد نوظهور چین در این منطقه، روندی صعودی بوده است، و این در حالی است که در سایر مناطق دیگر دنیا میزان تقاضای مس طی مدت فوق الذکر، تغییر چندانی نداشته است.  

 

 

 

 

عمده ترین کشور های مصرف کننده مس جان در سال 2016 میلادی

 

بر اساس گزارش سایت Statistica، همانطور که در نمودار فوق ملاحظه می گردد، کشور چین 9942 هزار متریک تن از مصرف مس دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا و آمریکا و ژاپن جمعا 7016 هزار متریک تن مصرف مس دنیا را داشته اند. لذا شرایط اقتصادی و میزان تقاضای کشور چین می تواند سهم بسزایی در تعیین روند قیمتی مس داشته باشد. 

جایگاه ایران در مصرف مس 

کل میزان مصرف مس پالایش شده جهان در سال گذشته 20.579 هزار تن بوده که کشور ایران با مصرف 108 هزار تن رتبه 28 مصرف مس پالایش شده در دنیا و رتبه 13 در آسیا را به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد که میزان مصرف مس کشور در سال بعد نیز تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته باشد. 

روند قیمت جهانی مس: 

روند قیمتی ۳ ساله فلز بنیادین مس از تاریخ 24 فوریه 2014 تا تاریخ 24 فوریه سال 2017 میلادی در بورس فلزات لندن (LME)به صورت نمودار زیر است.

 

همانطور که در نمودار فوق نیز مشهود است، فلز بنیادین مس از ابتدای سال قبل روندی صعودی را شروع نموده است به طوری که تا قیمت 6.000 دلار متریک تن نیز در هفته قبل صعود نموده است. 

رویدادهای اخیر در ارتباط با فلز مس و پیش‌بینی قیمت مس:

در سال گذشته با توجه به اخبار نا امید کننده از رشد اقتصادی چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده مس روندینزولی داشت. کاهش در سمت تقاضای فلز مس از یک سو و حفظ سطوح قبلی در سمت عرضه روند نزولی را تشدید نمود. علاوه بر این افت قیمت نفت نیز با توجه به اثر کاهشی بر هزینه تولید فزات اساسی بر تشدید روند کاهنده قیمت این فلز بنیادیناثرگذار بود.

همچنین بهاي فلز مس در هفته قبل روندي نزولی داشت. به نحوي که قيمت اين فلز بنیادین در بورس فلزات لندن(LME) از قيمت 6002 دلار به ازاء هر تن در تاريخ 20 فوریه سال 2017 ميلادي، به قيمت 5881 دلار به ازاء هر تن در تاريخ 24 فوریه سال جاری ميلادي، رسيد. 

علل نزول قیمت مس در هفته گذشته بر اساس گزارش سايت Bloomberg، کاهش نرخ ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای عمده جهان مانند یورو  و عدم ثبات بازارهای مالی و چشم‌انداز عدم اطمینان وضعیت اقتصادی آمریکا به عنوان اقتصاد برتر دنیا بود که موجب بروز چشم اندازی منفی از ناامنی اقتصادی در بازارهای جهانی گردید. از این رو با کاهش تقاضای فیزیکی مس توسط معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی، این عامل موجب گردید تا فلز بنیادین مس در هفته معاملاتی قبل روندی کاهشی داشته باشد.

در ادامه سعی شده عوامل تأثیر گذار بر قیمت جهانی فلز مس مورد بررسی قرار گرفته وهمچنین پیش‌بینی‌های جهانی که از قیمت مس توسط موسسات معتبر صورت گرفته،‌اعلام گردد. 

1-پیش بینی بانک جهانی از قیمت مس تا سال 2025 میلادی در نمودار زیر آمده است:

 

2-پیش بینی صندوق بین المللی پول از قیمت مس تا سال 2018 میلادی به صورت ذیل است:

 

3-پیش بینی های موسسات دیگر برای قیمت مس در سال 2017 میلادی به صورت زیر است:

ABN AMRO – $5,600

Macquarie – $5,350

Commerzbank – $5,200

JPMorgan – $4,900

BMO Capital Markets – $4,630

Deutsche Bank – $4,400

Society Generale – $4,200

این پیش بینی ها در طیفی از پیش بینی های خوشبینانه و بدبینانه قرار گرفته اند.با توجه به گزارش اخیر بخش تحقیقات S&P مبنی بر کاهش تولید مس، و افزایش میزان مصرف مس با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا به نظر می رسد که پیش بینی بانک جهانی مبنی بر افزایشی بودن روند قیمتی مس تا سال 2025 میلادی منطقی تر است. همچنین لازم به ذکر است که در گزارش S&P ، بودجه اکتشافی مسکاهش چشمگیری داشته، به طوریکه رقم بودجه 1580 کمپانی معدنی در دنیا جمعا برابر 9/6 میلیارد دلار بوده که کمترین میزان در 11 سال اخیر است.  لذا این پیش بینی برای مس وجود دارد که قیمت مس در سال جاری میلادی در بازه قیمتی 4200 تا 5600 دلار نوسان داشته باشد و به احتمال زیاد میانگین قیمت مس در سال 96 روندی صعودی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که عوامل مهمي مانند وضعيت رشد اقتصادي کشورهای جهان نظیرآمریکا، چین و منطقه يورو، بروز بلاياي طبيعي، تنشهاي سياسي در کشورهای جهان، سياستهاي پولی و مالی کشور چين، سياستهاي بانک فدرال رزرو آمريکا در تثبيت يا عدم تثبيت نرخ بهره بانکي، اقدامات ساير بانکهاي مرکزي دنيا، نگرانی‌هاي ناشي از افزايش نرخ تورم جهاني و همچنین بروز اعتصابات کارگري در معادن مهم مس در دنيا بخصوص کشور شیلی و بروز بحران مالی در مناطق اقتصادی با اهمیت در تعيين روند آتي فلز مس در بازارهاي جهاني تاثيرگذار خواهند بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *