اولویت دولت انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پسابرجام است

اسحاق جهانگیری در سومین روز از بیست و یكمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه های تهران افزود: ایران به دنبال انتقال فناوری های روز جهان و استفاده از همه ظرفیت های موجود فنی و مهندسی و منابع انسانی كشور به ویژه در صنعت نفت است. وی ادامه داد: جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و استفاده از فاینانس (تامین مالی) و منابع خارجی به ویژه در فعالیت هایی كه كمترین فشار را به منابع ارزی كشور وارد كرده و بازپرداخت آنها از محل منابع همان طرح ها قابل پرداخت باشد، در اولویت دولت است.
جهانگیری با تاكید بر اینكه بخش نفت و گاز مهم‌ترین و محوری‌ترین بخش اقتصاد كشور است، گفت: «ایران صنعتی» در آینده حول محور صنعت نفت پایه‌ریزی می‌شود. وی ادامه داد: سالیانه ده‌ها میلیارد دلار باید در صنعت نفت و شركت‌های زیرمجموعه آن سرمایه‌گذاری شود كه مهم‌ترین شرط برای تحقق این مهم، شفافیت هرچه بیشتر قوانین و مقررات و اتكا به تجربه‌های گذشته در انعقاد قراردادهاست.
معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: امروز اصول حاكم بر قراردادهای نفتی كشور اصول دقیقی بوده و متكی به دستاوردهای جهانی، تجربه های گذشته و قراردادهایی جذاب برای سرمایه‌گذاران است كه حتی اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، در یكی، ‌دو هفته آینده انجام خواهد شد
وی افزود: گام‌های بسیار خوبی در مقوله فناوری‌ها و دانش بنیان كردن صنعت نفت برداشته و با تدابیر اندیشیده شده، ظرفیت‌های علمی كشور به كمك وزارت نفت می‌آید تا با حضور دانشگاه‌های معتبر كشور، در كنار میدان‌های نفتی شاهد ارتباط هرچه بیشتر این صنعت و دانشگاه‌ها باشیم .
وی گفت: برگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد كشور، قابل پیش‌بینی شدن اقتصاد برای بخش‌های فعال اقتصادی، كاهش و كنترل تورم از 40 به 11 درصد، بازگشت رونق به اقتصاد كشور و حاكم شدن انضباط مالی كامل بر حركت‌های دولت، از جمله دستاوردهای قابل توجه دولت در سال‌های گذشته است.
جهانگیری یادآورشد: ماه‌های گذشته شاهد حضور گسترده هیات‌های خارجی و بین‌المللی در ایران بودیم كه مهم‌ترین پیام این حضور برخوردار بودن ایران از ظرفیت‌هایی است كه می‌تواند آن را در این مقطع از تاریخ به یكی از كانون‌های توسعه جهان تبدیل كند.
صدها هزار فرصت شغلی بااجرای مدل جدید قراردادهای نفتی
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینكه صادرات نفت كشورمان پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) و رفع تحریم ها دو برابر شد، گفت: ایران در دوران تحریم روزانه یك میلیون بشكه نفت صادر می كرد كه به زودی حجم صادرات از دو میلیون بشكه فراتر خواهد رفت. وی افزود: تحقق برجام فرصتی برای توسعه صنعتی و اقتصادی كشور فراهم كرد تا درون زایی دوران تحریم را گسترش دهیم.
وی برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت نفت را فرصتی برای ارتباط و تعامل با تولیدكننگان داخلی و شركت های معتبر بین المللی دانست وبا اشاره به دستاوردهای دولت پس از اجرای برجام ، مهمترین آن را افزایش صادرات نفت خام عنوان كردوگفت: در دوران تحریم مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران یك میلیون و 350 هزار بشكه بود كه اكنون به دو میلیون و 400 هزار بشكه افزایش یافته است.
وزیر نفت با بیان اینكه توانسته ایم بخشی از سهم خود را در بازار جهانی انرژی پس بگیریم، تاكید كرد: برای توسعه صنعت نفت نه تنها از منابع داخلی بلكه باید از سرمایه گذاری ها و فناوری های خارجی نیز استفاده كنیم. وی به تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی اشاره كرد و گفت: با اجرای این قراردادها صدها هزار فرصت شغلی در كشور ایجاد خواهد شد.
به گفته وزیر نفت، حدود دو سوم ارزش قراردادهای جدید را ایرانی ها اجرا خواهند كرد و از طریق آن فناوری های جدید نیز به كشور منتقل می شود.
زنگنه گفت: امسال با وارد مدار شدن فاز اول پالایشگاه ستاره خلیح فارس، واردات بنزین به كشور متوقف و از سال آینده صادر كننده خواهیم شد.
وزیر نفت به افزایش تولید گاز كشور اشاره كرد و گفت: میزان تولید گاز از میدان پارس جنوبی از روزانه 240 میلیون مترمعكب در سال 1391 به 360 میلیون متر مكعب در سال 1394 افزایش یافت. وی افزود: با افزایش تولید گاز، فرصت صادرات انواع فرآورده های نفتی فراهم شد به گونه ای كه پیش بینی می شود تا پایان امسال میزان صادرات گازوئیل به بیست میلیون لیتر در روز افزایش یابد. وی با بیان اینكه پارسال 80 هزار میلیارد ریال برای توسعه گازرسانی به روستاها و شهرهای كوچك هزینه شده است، اضافه كرد: قرار است امسال طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان نیز پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *