مديرعامل دخانيات بعد از يک سال بر کنار شد

بنا بر اين گزارش شرکت دخانيات به دليل سودهاي سرشار در بازار سيگار همواره مورد توجه بسياري از صاحبان قدرت بوده به نحوي که برخي از مديران آن حتي بعد از برکناري به زندان نيز روانه شده‌اند. با اين حال تحرکات اخير در حوزه بازار سيگار به خصوص بعد از امضاي برجام اين شرکت را کانون توجه بسياري از صاحبان قدرت داخلي و شرکت‌هاي خارجي کرده است، به نحوي که در روزهاي اخير خبر از ورود شرکت انگليسي براي سرمايه‌گذاري جدي در محدوده استان البرز شنيده شده و در آن‌سو عقب‌نشيني آرام و خزنده شرکت‌هاي کره‌اي از بازار ايران ديده مي‌شود.

همچنين شرکت‌هاي ايتاليايي فعال در عرصه سيگار هم که سال گذشته با ورود سيگارهاي شبه‌قاچاق ذائقه مصرف‌کنندگان ايراني را آزمايش کرده بودند نيز در تب و تاب سرمايه‌گذاري هستند، با اين حال معلوم نيست چرا مديرعامل يکساله اين شرکت ناگهان کنار رفته است. هرچند از مديرعامل سابق که روز گذشته در مراسم توديع و معارفه شرکت دخانيات شرکت کرده بود تقدير شد، اما چند ماه از ورود وي نگذشته بود که عليه وي فايلي صوتي انتشار يافت.

گفته مي‌شود هنوز اين سهامدار شرکت سامسونگ مشکلاتي هم با شرکا و سهامداران عمده آن شرکت داشته و برخي نيز نفوذ آنها را در تغيير زودهنگام شرکت دخانيات دخيل مي‌دانند،‌ البته واردات هميشه براي تجار ايراني جذاب بوده است و اين جذابيت ريشه در فرهنگ ايراني دارد؛ همان فرهنگي که خارجي را بر داخلي ترجيح مي‌دهد و کالاي «از آب گذشته» در آن مزيت‌هاي ناگفته دارد.
يکي از بازارهايي که به دليل مصرف بالا واردات گسترده قانوني و غيرقانوني پرحجمي دارد، بازار مصرف دخانيات است؛ بازاري که از ريشه در ايران وارداتي است و حتي توليد نيز در آن وابسته به خارج بوده است و خواهد بود! در کنار قاچاق سيگار يا واردات قانوني آن، چند ماهي است که در اين بازار مثل بسياري از بازارهاي ديگر بحث واردات رسمي برخي برندها مطرح شده تا از قاچاق بي‌رويه جلوگيري شود. اما اين تمام ماجراي شرکت دخانيات نيست زيرا واردات سيگارهاي برند مارلبرو که در بازار محبوبيت خاصي دارد، از نيمه دوم سال گذشته با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد، اما با خبرهاي رسانه‌اي موضوع مسکوت ماند که در ماه‌هاي پاياني سال گذشته با آمدن حسين برخوردار به شرکت دخانيات حاشيه‌هاي اين شرکت افزايش يافت و اخيراً نيز اخباري مبني بر سرمايه‌گذاري يک شرکت انگليسي براي توليد يکي از برندهاي معروف سيگار دريکي از شهرستان‌هاي اطراف تهران منتشر شده است.

به گفته يک منبع آگاه با ورود برخوردار به شرکت دخانيات توليد سيگار داخلي به شدت کاهش يافته و به ۹ ميليارد نخ رسيده است و در مقابل واردات نيز افزايش داشته است. گفتني است برخلاف آنچه گفته مي‌شود برخوردار مانند مجمع واردات از سمت خود استعفا كرده است، برخي از منابع بر اين باورند که اين تصميم را اعضاي هيئت مديره و با نفوذ يک وزير گرفته‌اند که «مصيب محمديان‌شمالي» را به عنوان مديرعامل جايگزين منصوب كنند. محمديان‌شمالي، مسئوليت مديرعاملي شركت پشتيباني امور دام را در كارنامه كاري خود دارد.
منبع : روزنامه جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *