توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور با استفاده از ریل ملی ذوب‌ آهن

روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، نشست خبری مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی کشور، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان؛ مهدی کوهی در نشست خبری خود که با حضور اهالی رسانه‌ در محل غرفه شرکت ذوب آهن اصفهان در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته برگزار شد، بیان کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان به دنبال تولید محصولات خاص همچون انواع ریل‌ها و بال‌پهن‌ها، هم‌اکنون پیشران توسعه راه‌آهن سراسری، متروی کلان‌شهرها و صنعتی‌سازی ساختمان در کشور شناخته می‌شود.

وی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۱۸۰ هزار تن انواع ریل را تولید کرده‌ایم و در اختیار راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرها قرار داده‌ایم، افزود: در سال گذشته، خط متروی تجریش پرند با استفاده از ریل ذوب آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید. همچنین راه‌آهن‌های همدان سنندج، میانه تبریز و مراغه ارومیه با استفاده از این محصول استراتژیک به بهره‌برداری رسیدند و در نیمه نخست سال جاری نیز دو راه‌آهن رشت انزلی و میانه اردبیل با استفاده از این محصول استراتژیک به بهره‌برداری خواهند رسید.

ریل پروژه عظیم کریدور شرق را تامین خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ادامه به اخذ گواهی ساخت محصول ریل توسط این شرکت عظیم فولادی به عنوان تنها تولیدکننده آن در داخل کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که در این حوزه با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در دست اقدام داریم، راه‌آهن شهرکرد مبارکه به طول ۹۰ کیلومتر است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. همچنین سال گذشته پروژه کریدور شرق (چابهار خاش زاهدان مشهد) به طول یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر را با پیمانکاری قرارگاه خاتم آغاز کردیم که هم‌اکنون این پروژه از پیشرفت ۵۰ درصدی برخوردار است و امیدواریم راه‌آهن چابهار خاش زاهدان تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کوهی عنوان کرد: محصول ریل در سالن نورد ۶۵۰  شرکت ذوب آهن اصفهان تولید می‌شود و به هر میزان که راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرها به ما سفارش دهند، این محصول استراتژیک را تولید خواهیم کرد. این در حالی است که علاوه بر ریل، محصول تیرآهن نیز در این سالن تولید شده و حتی حاضریم که ظرفیت تولید تیرآهن را به منظور تامین ۱۰۰ درصدی نیاز داخل به محصول ریل اختصاص دهیم.

به گفته وی، در بخش متروی کلان شهرها هم‌اکنون خطوط اصفهان، تبریز، مشهد، تهران، بهارستان، پرند و کرمانشاه با ریل ذوب آهن اصفهان در حال احداث هستند. در سال گذشته، ۲۹۰ تن ریل با آلیاژ سخت در اختیار متروی کلان‌شهر مشهد قرار داده شد و در حال حاضر از این پروژه به عنوان تجربه موفق ذوب آهن در زمینه تامین ریل خطوط متروی کلان‌شهرها یاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در ارتباط با زنجیره تولید محصولات مورد نیاز راه‌آهن سراسری کشور، تصریح کرد: همکاران ما در مجموعه مپنا به طور جدی به عرصه تامین این قطعات ورود پیدا کرده‌اند و در حال ساخت لکوموتیو، کشنده‌ها، واگن‌های باری و مسافربری هستند. در همین راستا، ما آمادگی خود را مبنی بر تولید قطعات مکانیکال مورد نیاز از جمله چرخ قطار اعلام می‌کنیم و تمام تلاش خود را در این راستا به‌ کار خواهیم گرفت.

کوهی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۹۵ درصد قطعات مورد نیاز راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرها توسط تولیدکنندگان داخلی بومی‌سازی شده است، ابراز امیدواری کرد که در سال جاری با حضور کلیه قطعه‌سازان و فعالان این حوزه، به خودکفایی ۱۰۰ درصدی در تامین قطعات مورد نیاز دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به همکاری شرکت ذوب آهن اصفهان با دانشگاه‌های مختلف همچون دانشگاه علم و صنعت در زمینه تولید تیرآهن‌های بال‌پهن اشاره کرد و گفت: در حالی به دنبال توسعه همکاری‌ها با این دانشگاه در زمینه تولید قطعات مورد نیاز راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرها هستیم که بیش از ۸۵ درصد قطعات مکانیکال مورد نیاز خود را در داخل مجموعه ذوب آهن می‌سازیم. بر همین اساس می‌توانیم قطعات و تجهیزات سفارشی به ویژه در حوزه راه‌آهن سراسری و متروی کلان‌شهرها را تولید کنیم؛ کمااینکه در سال ۱۴۰۲، موفق به تولید یکی از قطعات پیچیده مورد نیاز صنعت سیمان کشور شدیم و به دنبال ورورد به صنایع جدید همچون پتروشیمی در سال جاری هستیم.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در همین راستا به همکاری مشترک با دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت و عقد اولین قرارداد همکاری با این دانشکده در زمینه تعمیرات و نگهداری طی یک تا دو هفته آتی و  همچنین تحقق شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» در راستای اجرای پروژه‌های مهندسی، HSE، دانش‌بنیان و ساخت قطعات مکانیکال، الکتریکال و پایپینگ در این مجموعه عظیم فولادی اشاره کرد.

رعایت الزامات زیست‌محیطی مرتبط با آب، خاک و هوا

کوهی با اشاره به رعایت الزامات زیست‌محیطی در حوزه‌های آب، خاک و هوا در این مجموعه عظیم صنعتی، مطرح کرد: با همکاری معاونت محترم علمی ریاست جمهوری کشور، شش پروژه زیست‌محیطی را در این حوزه تعریف کرده‌ایم و نتایج بازدید کارشناسان این معاونت از پروژه‌های مذکور را در جلسه آتی هیئت مدیره شرکت مطرح خواهیم کرد. امیدواریم بتوانیم گام‌های موثری را در مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی به ویژه در زمینه استفاده از الکتروفیلترها برداریم؛ چراکه معتقدیم شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد و اولین تولیدکننده مقاطع فولادی در کشور،  چاره‌ای جز حرکت به سمت صنعت سبز و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا همچون ریل و تیرآهن‌های بال‌پهن ندارد و بر همین اساس خود را مکلف به اجرای طرح‌های متنوع زیست‌محیطی می‌دانیم.

وی در پایان ضمن پاسخ به سوال خبرنگاران حاضر در این نشست، با بیان اینکه ریلی ملی با استفاده از استانداردهای جهانی و بر اساس تکنولوژی آلمانی تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: خریدار ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان، مجموعه‌های راه‌آهن و مترو هستند که مشاور فنی خارجی دارند و ممیزی سختی در این حوزه انجام می‌شود. ما کیفیت این محصول را ضمانت می‌کنیم و همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، می‌توانیم ۱۰۰ درصد نیاز داخل به ریل را تامین کنیم؛ در واقع اولویت ما تامین نیاز داخل است اما برای صادرات ریل نیز پیشنهادات و مذاکراتی با کشورهایی همسایه داشته‌ایم و در حال بررسی آن‌ها هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *