فرصت‌ها و چالش‌های زغالسنگ

اولین کنفرانس زغالسنگ، کک و الکترود گرافیتی با حضور فعالان و دست‌‌اندرکاران این حوزه به همت استیل پرایس صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ اولین کنفرانس زغالسنگ، کک و الکترود گرافیتی با هدف توسعه تجارت داخلی و خارجی برگزار شد که مورد استقبال گسترده و بی‌نظیر تجار و فعالان بازار زغالسنگ مواجه شد.

صنعت زغالسنگ همپای سایر بخش‌های معدنی کشور رشد نکرده است

هرمز ناصرنیا دبیر اولین کنفرانس زغالسنگ، کک و الکترود گرافیتی در مراسم افتتاحیه این کنفرانس با تاکید بر اینکه صنعت زغالسنگ طی سال‌های اخیر نتوانسته همپای سایر بخش‌های معدنی کشور رشد کند، گفت: معادن زغالسنگ با هدف تامین خوراک موردنیاز کک‌سازی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال ۱۳۴۵ در کشور احداث شد.

ناصرنیا با بیان اینکه بیشتر معادن زغالسنگ موجود در کشور به صورت سنتی فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: ایمیدرو بعد از  تدوین طرح جامع فولاد؛ طرح جامع زغالسنگ را تدوین کرد.

وی تاکید کرد: در طرح جامع زغالسنگ باید ۲.۸میلیون تن کک در کشور تولید شود. در همین راستا برای تهیه کک موردنیاز ذوب‌آهن اصفهان زغالسنگ داخلی از کیفیت مناسبی برخوردار نیست؛ بنابراین حدود ۲۵درصد از زغالسنگ موردنیاز کشور باید به صورت واردات تامین شود.

وی در پایان بر تداوم برگزاری چنین کنفرانس‌های تخصصی در کشور تاکید کرد تا به موجب چنین کنفرانس‌هایی بتوان چالش‌های موجود در صنعت را برطرف کرد.

در سال ۲۰۲۶ مصرف زغالسنگ جهان روند کاهشی دارد

امیرحسین نادری مدیرعامل صدرتامین نیز در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس زغالسنگ، کک و الکترود گرافیتی با تاکید بر اینکه زغالسنگ به عنوان یک حوزه اساسی در سبد مصرف انرژی کشورها محسوب می‌شود، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته تا سال ۲۰۲۰ مصرف زغالسنگ جهان در صنعت سیمان ۹۰درصد، در صنعت فولاد ۷۰درصد و در تولید برق ۳۷درصد خواهد رسید.

مدیرعامل صدرتامین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۶ مصرف زغالسنگ جهان روند کاهشی داشته باشد؛ ذخایر اثبات شده زغالسنگ کشور را ۱.۲ میلیارد تن اعلام کرد و گفت: در همین راستا کشورهای چین، هند، اندونزی، آمریکا، روسیه و استرالیا ۶تولیدکننده عمده زغالسنگ در دنیا محسوب می‌شوند و بجز کشور آمریکا؛ مابقی کشورها اقدام به واردات زغالسنگ می‌کنند. به گفته وی صادرات زغالسنگ بر GDP کشورها تاثیر بسزایی دارد؛ به گونه‌ای که ۳۵درصد از GDP کشور مغولستان بر اساس صادرات زغالسنگ است.

نادری با تاکید بر اینکه زغالسنگ ۲۷درصد از انرژی جهان را تشکیل می‌دهد، گفت: این در حالی است که حدود ۳۰درصد انرژی از نفت و ۱۰درصد آن نیز از انرژی‌های تجدید‌پذیر تامین می‌شود.

مدیرعامل صدرتامین با اشاره به اینکه در سال ۱۴۱۰ میزان ناترازی گاز کشور تا بیش از ۵۰۰میلیون متر مکعب در روز پیش‌بینی شده است، تاکید کرد: به همین دلیل تبدیل زغالسنگ به گاز یکی از امیدوارکننده‌ترین فناوری‌ها برای چشم‌انداز آینده انرژی کشور به شمار می‌رود.

نادری در پایان صحبت‌های خود طبس با تولید ۶۲درصد از زغالسنگ کشور را به عنوان پایتخت تولید زغالسنگ کشور معرفی کرد و گفت: در همین خصوص کرمان ۱۷درصد، البرزشرقی ۱۴درصد و البرزمرکزی ۷درصد  زغالسنگ کشور را تولید می‌کنند. 

**تاکید بر افزایش ایمنی در معادن زغالسنگ با ارتقاء دانش و مهارت**

سمیه خلوصی معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان ایمیدرو نیز در نخستین کنفرانس زغالسنگ، کک و الکترود گرافیتی با تاکید بر اینکه افزایش ایمنی در معادن زغالسنگ نیازمند ایجاد پایگاه‌های امداد و نجات، آموزش کارکنان معادن با ارتقاء دانش و مهارت است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶هزار معدن در ۷۰کشور دنیا متعلق به معادن زغالسنگ است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۲۲ تقاضا و مصرف زغالسنگ در دنیا ثابت بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا کشورهای هند، چین و آسه‌آن همچنان تقاضای زیادی برای مصرف زغالسنگ دارند.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان ایمیدرو در ادامه افزود: بعد از جنگ روسیه و اوکراین کشورها به منظور پایداری انرژی به افزایش مصرف روی آوردند. این در حالی است که هنوز دنیا به یک جهت‌گیری و نگاه بین‌المللی برای کاهش مصرف زغالسنگ نرسیده است.

خلوصی با بیان اینکه رشد اساسی چین در مصرف برق به قدری زیاد است که دولت چاره‌ای بجز دنبال کردن یک استراتژی که ترکیبی از زغالسنگ و انرژی‌های تجدیدپذیر را در بر می‌گیرد، ندارد، گفت: علیرغم پیشتازی چین در سرمایه‌گذاری انرژی‌های پاک طی سال‌های اخیر با توجه به یارانه‌ای که به سرمایه‌گذاری در انرژی زغالسنگ می‌دهد؛ توسعه گسترده انرژی زغالسنگ ادامه دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان ایمیدرو خاطرنشان کرد: تمرکززدایی صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های زغالسنگ از سال ۲۰۱۴ این روند را در چین ۳برابر بیشتر کرده است.

به گفته وی مصرف زغالسنگ در اتحادیه اروپا از دهه ۱۹۸۰ و در ایالات‌متحده از دهه ۲۰۰۰ کاهش یافته؛ در حالی که در کشورهای چین، هند و آ‌سه‌آن به شدت رشد کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان ایمیدرو پیش‌بینی کرد: در سال ۲۰۲۶ چین و هند بیش از ۷۰درصد از مصرف زغالسنگ را به خود اختصاص دهند؛ در حالی که اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده هر کدام حدود ۳درصد از مصرف زغالسنگ را به خود اختصاص می‌دهند.

خلوصی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان بزرگ زغالسنگ در حال افزایش تولیدات خود هستند، گفت: امنیت انرژی پس از اختلالات بازار ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ و جنگ روسیه و اوکراین بیشتر در دستور کار کشورها قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه برای چین و هند تولید داخلی زغالسنگ سنگ‌بنای سیاست امنیت انرژی است، تاکید کرد: ۱.۴ میلیارد تن ذخیره قطعی زغالسنگ کشور است. به منظور بهبود کیفیت فرآوری زغالسنگ با هدف کاهش آلایندگی؛ توسعه فناوری بهبود کیفیت و کاهش خاکستر، توسعه فناوری کاهش گوگرد زغالسنگ، توسعه فناوری‌ها برای تنوع در مصرف زغالسنگ مانند تولید گاز و توسعه فناوری استحصال سایر عناصر باید در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *