×

منوی سایت

اخبار ویژه

روی خط سند راهبردی 5 ساله رو به جلو حرکت می‌کنیم

معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌‌ایران در گفت‌وگویی به برخی سؤالات در خصوص آخرین دستاوردها و برنامه‌های این گروه پاسخ داد. بر اساس مصوبه سال قبل شورایعالی صنایع دریایی که رئیس‌جمهور شهید آن را ابلاغ کردند؛ این گروه باید طی فرآیندی یک دهه‌ای نسبت به نوسازی ناوگان خود اقدام کند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران؛ معاون توسعه ناوگان گروه کشتیرانی در این گفت‌وگو تأکید کرد که برنامه‌ها در این زمینه در حال اجرا است. استفاده حداکثری از توان تولید داخل نیز از جمله موضوعاتی بود که با وی مطرح شد که او یادآور شد مانند چند سال اخیر همت گروه کشتیرانی بر این است که تا آنجایی که امکان دارد؛ نیازهای خود را از محل تولیدات داخلی تأمین کند؛ به ‌طوری ‌که اکنون 80درصد از این نیازهای متنوع به ارزش بالغ بر 320میلیون دلار با همکاری صنایع داخلی تأمین می‌شود و به نظر می‌رسد که نسبت به سال قبل بیش از 10میلیون دلار افزایش داشته است. مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:

* توسعه ناوگان یکی از اولویت‌های راهبردی مهم گروه کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران اعلام شده است. لطفا بفرمایید هم‌اکنون در این خصوص در چه وضعیتی قرار داریم؟

– در این رابطه برنامه‌ریزی‌های جامعی بر اساس سند راهبردی شرکت به عمل آمده است و بخش‌های قابل‌توجهی از برنامه‌ها اجرایی شده و با پیشرفت قابل‌قبولی در حال انجام است.

* در حوزه ریلی و جاده‌ای چه برنامه‌هایی در توسعه ناوگان طی سالجاری اجرایی خواهد شد؟

– بخش اعظم پروژه‌های حوزه ریلی و جاده‌ای تاکنون محقق شده و باقیمانده واگن‌های موردنیاز (حدود۹۰دستگاه دیگر) طی چند ماه آتی به ناوگان خواهند پیوست.

* یکی از برنامه‌های گروه کشتیرانی بر اساس فرمایشات رهبر معظم ‌انقلاب کمک به توسعه تولیدات دانش‌بنیان در حوزه دریا بود. لطفا بفرمایید در این خصوص طی سال گذشته چه اقداماتی اجرایی شد و طی سالجاری به چه صورت تداوم خواهد یافت؟

– در این حوزه بر اساس سیاست‌های کلان کشور و کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران؛ برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متنوعی به عمل آمده و اقدامات به صورت روزافزون در حال توسعه است. در همین راستا تولید بخشی از ملزومات موردنیاز، هوشمندسازی ناوگان در حوزه‌های پایش مصرف سوخت، تولید نرم‌افزار جامع مدیریت کشتی، تولید سامانه مدیریت بهره‌وری انرژی و ارزیابی آن؛ از جمله اقدامات لازمی است که بخش‌های زیادی از آن به سرانجام رسیده و باقیمانده نیز در حال انجام است.

* حمایت از تولید داخل از دیگر اولویت‌های راهبردی گروه کشتیرانی است. بفرمایید در سال ۱۴۰۲ این مهم چگونه محقق شد و در سال ۱۴۰۳ چه افقی برای آن ترسیم شده است؟

– برای خودکفایی در تأمین نیازهای ناوگان شامل ملزومات عمومی، رنگ، روغن، مواد شیمیایی، دارو، انواع سوخت کم‌سولفور، تعمیرات ادواری، تعمیرات سفری، ارزیابی و تأیید سامانه بهره‌وری مدیریت بهره‌وری انرژی، پرسنل متخصص کادر دریا و خشکی از داخل کشور، گام‌های بلند و استواری برداشته شده است؛ به ‌گونه‌ای که بیش از ۸۰درصد کل این مایحتاج به ارزش حدود 320میلیون دلار از داخل کشور تأمین می‌شود و به طور قطع این میزان در سال ۱۴۰۳ افزایش خواهد یافت.

* دست‌کم در حوزه توسعه ناوگان چه زمانی می‌توان به ضرس قاطع از تبدیل شدن گروه کشتیرانی به یک مجموعه لجستیکی تمام‌عیار سخن گفت و برای دستیابی به این امر چه اقداماتی در دست اجرا است؟ – رویکرد استفاده از تمامی ظرفیت‌های شبکه بین‌المللی کشتیرانی‌جمهوری‌اسلامی و بهره‌مندی از تمامی منافع زنجیره کامل حمل‌ونقل در حوزه لجستیک؛ از راهبردها و رویکردهای مستمر شرکت کشتیرانی بوده و طی چند سال اخیر به طور پیوسته سیر تکاملی و موفقی را پشت سر نهاده است؛ هر چند که فرآیند بهبود مستمر کارایی و بهره‌وری زنجیره لجستیک دائمی است، اما با عنایت به زیرساخت‌های رو شبه توسعه داخلی کشور؛ پیش‌بینی می‌شود که مطابق سند راهبردی شرکت و در افق ۵ساله و به تدریج بخش اعظمی از اهداف تعیین شده محقق شود. همچنین در حوزه جذب، آموزش و نگهداشت نیروهای متخصص و کارآمد کافی و موردنیاز کشتیرانی‌جمهوری‌‌اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف متناسب با برنامه جامع توسعه ناوگان؛ گام‌های بلند و جهش قابل‌توجهی انجام پذیرفته و به ثمر رسیده است و با برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های همه‌جانبه انشاءا… به توفیقات چشمگیری در این حوزه که پایه و اساس استمرار توفیقات در همه حوزه‌های توسعه‌ای گروه خواهد بود؛ دست یابیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.