×

منوی سایت

اخبار ویژه

تحول دیجیتال؛ ایدئولوژی کسب و کار شرکت توسع آهن و فولاد گل گهر آغاز سفر تحول دییجتال

فناوری‌های دیجیتال به سرعت در حال تغییر و تحول محیط کسب‌‌وکار صنعت فولاد هستند و با فراگیر شدن موضوع انقلاب‌ صنعتی چهارم و بروز تکنولوژی‌هایی نظیر هوش‌ مصنوعی، اینترنت اشیاء، تحلیل داده، رایانش ابری و ارتقاء سطوح اتوماسیون صنعتی و غیره؛ بهبودهای شگرفی در فرآیندهای عملیاتی، تجربه‌های ذینفعان و مدل‌های کسب‌وکار قابل‌ دستیابی است. در حالی که فولادسازان بزرگ دنیا پرشتاب در مسیر این تحولات حرکت کرده و اکوسیستم کسب‌‌وکار خود را به وجود آورده‌اند، اما فعالان زنجیره فولاد کشور کمتر در این عرصه گام برداشته‌اند.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر؛ عوامل مختلفی نظیر تحریم‌های اقتصادی، دسترسی به منابع انرژی نسبتا ارزانقیمت و فراوان و کمرنگ بودن فرهنگ و مهارت‌های دیجیتالی در صنایع فولادی کشور از جمله دلایل این جاماندگی از قافله تحولات جهانی به شمار می‌آیند. با این حال شرایط فعلی ایجاب می‌کند که فعالان زنجیره فولاد کشور نیز به سمت تحولات دیجیتال و صنعت نسل چهار گام بردارند.

شرکت توسعه آهن‌ و فولاد گل‌گهر در این راستا با بررسی تحولات جهانی و سنجش و ارزیابی بخش‌های مختلف سازمان؛ تحول دیجیتال را با تدوین سند ره‌نگاشت جامعی آغاز کرده است که بر اساس آن؛ این شرکت تا چشم‌انداز 1410 به شرکتی یکپارچه و هوشمند در تمامی فرآیندها تبدیل می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط شرکت‌های مشاوره مدیریت؛ رشد بازار تحول دیجیتال تا سال 2032 در حوزه راهکارهای مربوط به تحلیل داده، رایانش ابری و راهکارهای جامع حدود 8/20درصد خواهد بود و اندازه بازار تحول دیجیتال نیز تا همان سال به بیش از ۷تریلیون دلار می‌رسد. این موضوع اهمیت روزافزون استفاده از فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی و تحول دیجیتال را نشان می‌دهد.

از طرفی دیگر با توجه به کاهش قابل‌توجه هزینه‌های مربوط به جمع‌آوری، ذخیره و تحلیل داده‌های کلان و بروز فناوری‌هایی همچون اینترنت اشیاء، ربات‌های صنعتی، رایانش ابری و سایر فناوری‌های مرتبط با هوشمندسازی؛ قابلیت خلق ارزش‌افزوده در کل زنجیره ارزش تولید فولاد افزایش یافته و آینده صنعت فولاد متعلق به شرکت‌هایی است که به استفاده از فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم و هوشمندسازی روی بیاورند. بنابراین در راستای حفظ و تثبیت جایگاه شرکت‌های فولادی کشور در بازارهای جهانی؛ حرکت این شرکت‌ها به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی امری اجتناب‌ناپذیر است.

امروزه با توجه به پیشرفت‌های حاصل‌ شده در علم و تکنولوژی؛ امکان استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در تمامی وجوه عملیاتی زنجیره ارزش تولید فولاد فراهم شده است. استفاده از این فناوری‌ها می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، افزایش کیفیت محصول تولیدی، کاهش هزینه‌های زنجیره تامین، بهبود فرآیندها و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری تجهیزات، كاهش مصرف مواداولیه و انرژی، كاهش هزينه‌های توليد، افزایش رضایتمندی ذینفعان، کاهش هزینه‌های انبارداری، لجستیک و غیره شود.

طبق گزارش شرکت مشاور مدیریت «Company & McKinsey» با پیاده‌سازی برنامه جامع تحول دیجیتال در صنایع فولادی؛ به طور میانگین 40 تا 50دلار در هر تن شاخص سود عملیاتی بهره‌وری قابل شناسایی است و این موضوع رقابت در صنعت فولاد را به طور چشمگیری تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.

دشواری دسترسی به فناوری‌های صنعت نسل 4.0

علیرغم وجود شرکت‌های فولادی متعدد در کشور و راه‌اندازی واحدهای جدید معدنی‌وصنعتی جدید و همچنین اهمیت و جایگاه ویژه استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در شرکت‌های فولادی جهان؛ تاکنون حرکت جدی و جامعی در راستای به کارگیری این فناوری‌ها در خطوط تولید صنایع فولادی کشور صورت نپذیرفته است و اغلب شرکت‌‎های فعال در زنجیره فولاد که در این مسیر گام برداشته‌اند؛ تنها در سطح استفاده موردی از تکنولوژی‌ها باقی مانده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین موانع بر سر راه به روزرسانی فناوری‌های صنعت فولاد؛ عدم‌دسترسی به شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری‌های دیجیتال جهانی به واسطه تحریم‌های بین‌المللی و عدم‌امکان همکاری مناسب و در دسترس شرکت‌های ایرانی با آنها است. بنابراین ایجاد همکاری مستمر میان شرکت‌های ایرانی و خارجی و اتصال فعالان زنجیره کشور به حلقه تحولات جهانی صنعت فولاد منجر به کاهش هزینه‌های پیاده‌سازی فناوری‌های جدید می‌شود.

دسترسی به منابع انرژی نسبتا ارزانقیمت و فراوان را نیز می‌توان از دیگر دلایل کم‌توجهی به ورود تکنولوژی‌های نو به صنعت فولاد تلقی کرد. در واقع تکیه به این مساله که مهمترین مزیت رقابتی این صنعت به شمار می‌آید؛ با افزایش چشمگیر حاشیه سود شرکت‌های فولادی کشور در مقایسه با سایر شرکت‌های فولادی دنیا همراه است و سودآوری منجر به کاهش انگیزه فعالان صنعت فولاد برای استفاده و به کارگیری فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم و افزایش بهره‌وری آنها می‌شود.

حتی در این شرایط شاید چنین به نظر برسد که برخی فعالان زنجیره فولاد کشور بدون داشتن دیدگاه و نگرشی بلندمدت به نقش و جایگاه فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نسل چهارم صنعت به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ این در حالی است که شرکت‌های فولادی بزرگ دنیا که همواره با معضلات تامین پایدار انرژی و افزایش هزینه‌های آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ بیش از پیش بر افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید متمرکز می‌شوند و استفاده از تکنولوژی‌‌های جدید در صنعت را در اولویت خود قرار می‌دهند.

مرجعی کاربردی برای هوشمندسازی

با توجه به نقش و جایگاه تکنولوژی‌های نوین و هوشمندسازی در توسعه زنجیره فولاد؛ تحقیقات و بررسی‌های متعددی برای استفاده از جدیدترین فناوری‌ها انجام شده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که تدوین سند استراتژی دیجیتال به منظور استفاده از فناوری‌‌های نوین و هوش مصنوعی در 89درصد از سازمان‌های پیشرو انجام شده است. با این حال 75درصد از کسب‌وکارها در سطح استفاده موردی از تکنولوژی‌های جدید باقی مانده‌اند و فقط 25درصد از کسب‌وکارها به واسطه داشتن یک برنامه جامع از مزایای فناوری‌های نوین و بهره‌وری حاصل از اجرای پروژه‌های دیجیتال بهره‌مند شده‌اند. بنابراین شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در گام نخست برای ایجاد تحول دیجیتال در مجموعه؛ بهترین تجارب داخلی و بین‌المللی در این حوزه را بررسی کرده و پس از آنالیز بخش‌های مختلف سازمان و تشکیل کارگروه‌های تخصصی در هر زمینه، نسبت به شناسایی تکنولوژی‌های درحال‌‌توسعه و فناوری‌های موجود اقدام کرده است.

در ادامه با بررسی‌های فنی‌‌واقتصادی برای ایجاد، پیاده‌سازی و توسعه هر فناوری در کل فرآیندهای تولید، فروش، تامین، منابع‌انسانی، لجستیک و غیره نسبت به تدوین سند استراتژی و ره‌نگاشت جامع تحول دیجیتال و هوشمندسازی گام برداشته است. تدوین این سند در حال حاضر جدیدترین اقدام در دستور کار برای استفاده از فناوری‌های جدید و هوشمندسازی  شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر است. با توجه به مسیر و روندی که برای تدوین سند ره‌نگاشت تحول دیجیتال طی شده است؛ جامعیت آن به گونه‌ای است که می‎‌توان از این سند به عنوان مرجعی کاربردی در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های نوین و هوشمندسازی مجموعه توسعه آهن و فولاد گل‌گهر استفاده کرد.  

به موازات تدوین سند ره‌نگاشت جامع تحول دیجیتال و هوشمندسازی و بررسی‌های انجام ‌شده در مجموعه؛ اجرای چندین پروژه زیرساختی از جمله طراحی و اجرای شبکه جامع جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شبکه‌‌های IT، OT و CCTV، تکمیل هرم اتوماسیون صنعتی و یکپارچه و هوشمندسازی اتوماسیون صنعتی کارخانجات موجود در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌‌گهر در دستور کار قرار گرفته است. همچنین پروژه‌هایی از قبیل طراحی و اجرای سیستم نظارت تصویری هوشمند، سیستم سلامت، ایمنی و محیط‌ زیست هوشمند و غیره نیز در این مجموعه در دست اقدام قرار دارند.

حال با توجه به اینکه شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در ابتدای سفر تحول دیجیتال خود قرار دارد؛ انتظار می‌رود که با داشتن برنامه منسجم و انجام دقیق و کامل پروژه‌های تعریف‌ شده در سند ره‎نگاشت تا افق سال 1410 ضمن تبدیل شدن به شرکتی هوشمند و یکپارچه؛ از مزایای دیجیتالی شدن در زمینه افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندهای عملیاتی، فروش، تامین، انبارداری، ایمنی و غیره نیز برخوردار شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.