بومی‌سازی در فولاد مبارکه یک نهضت بود؛ نه یک اتفاق

شرکت فولاد مبارکه در بیست‌وششمین همایش شرکت‌های برتر ایران که هر سال با هدف تجلیل از شرکت‌های برتر برگزار می‌شود؛ بر اساس گزارش گروه کارشناسی رتبه‌بندیIMI-100 و نتایج به‌ دست ‌آمده از رتبه‌بندی سال ۱۴۰۲ از میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور؛ موفق به کسب رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات‌آهنی، رتبه دوم در شاخص ارزش‌افزوده، سودآوری و ارزش بازار، رتبه هشتم در شاخص فروش و رتبه سوم در اشتغالزایی را از آن خود کرد و موفق به دریافت لوح تقدیر این همایش شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بیست‌وششمین همایش شرکت‌های برتر ایران با حضور دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام‌معظم‌رهبری و عضو مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام، دکتر سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی‌ودارایی، دکتر عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر مجید عشقی رئیس سازمان بورس‌واوراق بهادار، دکتر بابک احمدی رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش‌ونوسازی صنایع ایران، دکتر محمدرضا موثقی‌نیا رئیس هیات‌عامل ایمیدرو و جمعی از مسئولان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی برتر کشور در مرکز همایش‌های صدا‌وسیما برگزار شد.
دکتر یاسر طیب‌نیا در حاشیه این مراسم در خصوص اقدامات فولاد مبارکه و موفقیت‌های کسب شده با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه در این حوزه همواره یکی از شرکت‌های پیشرو و پیشران بوده و هست، گفت: اما چیزی که نسبت به سایر موارد ارزش و اهمیت بیشتری دارد و فولاد مبارکه نیز در این حوزه پیشرو و پیشران بوده و سال گذشته در مقام اول و امسال در مقام دوم این شاخص قرار گرفته؛ موضوع خلق ارزش‌افزوده است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه شاید ارزش‌ و اهمیت این شاخص از شاخص فروش و نظایر آن بیشتر باشد، خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانید شاخص فروش به قیمت‌های جهانی و عوامل گوناگون دیگری بر می‌گردد؛ هرچند که خود ارزشمند و دارای اهمیت بسزایی است، اما آنچه که مهمتر از همه می‌باشد؛ بهره‌وری و خلق ‌ارزش‌افزوده‌ در کشور است.
دکتر طیب‌نیا در ادامه به تفاوت شرکت فولاد مبارکه با سایر فولادسازان اشاره کرد و گفت: شاید شرکت‌های دیگر فولادی از زنجیره تولید کاملی برخوردار باشند، اما تفاوت عمده شرکت فولاد مبارکه با شرکت‌های دیگر در این است که فولاد مبارکه از سنگ‌‌های معدنی با کمترین ارزش اقدام به استخراج و استحصال می‌کند. از سوی دیگر فولاد مبارکه در حوزه معدن سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده است و بخشی از نیاز خود به سنگ‌آهن را نیز از سایر معادن تهیه می‌کند.
وی با اشاره به اینکه سنگ معدن به محصولی تبدیل می‌شود که ارزش آن در بازار 30 تا 50 میلیون تومان در ورق‌های قلع‌اندود و امثالهم است، تاکید کرد: در همین راستا تا پایان سالجاری استیلی را تولید خواهیم کرد که قیمت آن 150 تا 160 میلیون تومان است؛ یعنی چیزی در حدود 1000 برابر ارزش‌افزوده نسبت به سنگ معدن دارد.
دکتر طیب‌نیا در ادامه با بیان این نکته که همه این زنجیره نیز در داخل کشور وجود دارد، افزود: در همین راستا با توجه به بومی‌سازی‌های صورت گرفته؛ بیش از 90 درصد تجهیزات‌وقطعات مورد استفاده فولاد مبارکه در کشور داخلی‌سازی شده است.
وی همچنین گفت: این موضوع ارزشمندترین چیزی است که می‌توان به مجموعه‌هایی همچون فولاد مبارکه نسبت داد؛ علیرغم اینکه این مجموعه همواره لوکوموتیو و پیشران اقتصاد کشور بوده و خواهد بود.
مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه نیز به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه برنامه‌های توسعه‌ای در فولاد مبارکه با قوت دنبال می‌شود و در حال انجام است. در همین خصوص در سالی که گذشت؛ پیشرفت‌‌های خوبی در اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشتیم. افتتاح فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی از جمله طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه به شمار می‌رود و فاز دوم این نیروگاه نیز آماده بهره‌برداری است. همچنین نیروگاه خورشیدی و نورد گرم 2 نیز با قوت دنبال می‌شود.
به گفته وی نزدیک به 5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انجام شده که همه این پروژه‌ها با قوت در حال انجام است.
دکتر طیب‌نیا در پایان در خصوص بومی‌سازی که شرکت فولاد مبارکه در آن پرچمدار است، گفت: بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه یک نهضت بوده؛ نه یک اتفاق و همچنان نیز ادامه دارد. در همین راستا در سالجاری موفق شدیم 800 قطعه و تجهیز ماده مصرفی را بومی‌سازی کنیم و هدف‌گذاری ما در فولاد مبارکه این است که این میزان را به 1300 قطعه و تجهیز تا پایان سالجاری برسانیم و بتوانیم روز به روز در حوزه خودکفایی و خودتامینی پیشگام و پیشران باشیم.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *