شرکت فولاد خوزستان توسعه‌محور شده است

معاون طرح‌وتوسعه شرکت فولاد خوزستان در اولین روز از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران متافو) در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص طرح‌های توسعه و زمزم 3 این مجموعه توضیحاتی را ارائه کرد و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.


به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر میثم شهنیانی معاون طرح‌وتوسعه شرکت فولاد خوزستان در این نشست خبری با تاکید بر اینکه توسعه فولاد خوزستان بر اساس استارت پروژه زمزم ۳ بنا شده است و تقریباً یک‌ماه پیش زمزم ۳ را استارت زدیم، گفت: در حال حاضر در مراحل پایانی این پروژه هستیم و به زودی کوره احیایی مگامدول آهن‌اسفنجی فولاد خوزستان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن وارد مدار تولید خواهد شد.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط و تغییراتی که در طراحی این پروژه انجام شده است، به راحتی می‌توانیم حداکثر تا ۲ میلیون تن آهن‌اسفنجی در سال را در برنامه تولید این واحد داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح‌های توسعه به خصوص زمزم ۳ که از چند سال پیش در شرکت فولاد خوزستان شروع شده است؛ تولید این شرکت در آینده به ۱۳.۶ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
معاون طرح‌وتوسعه شرکت فولاد خوزستان در خصوص تاریخچه شکل‌گیری فولاد خوزستان گفت: این مجموعه در سال ۱۳۶۷ با ظرفیت یک‌ونیم میلیون تن در دو فاز کار خود را آغاز کرد و با توسعه بیشتر به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. اما امروز فاز چهارم توسعه این مجموعه برنامه‌ریزی شده است و در پروژه زمزمه ۳ که یکی از ۳۴۰ پروژه توسعه‌ای فولاد خوزستان محسوب می‌شود؛ برنامه‌ریزی برای سال ۱۴۱۰ رسیدن به حدود ۱۳.۶ میلیون تن محصولات فولادی صورت پذیرفته است که با ۴۰ همت در فاز نخست توسعه فاز چهارم کار را ادامه می‌دهیم.
وی با تاکید بر اینکه در سنوات گذشته توسعه‌ به معنای واقعی متوقف بود، اما طی چند سال گذشته شرکت فولاد خوزستان توسعه‌محور شده است، گفت: در فولاد خوزستان این پروژه‌ها در شرایط سخت آب‌وهوایی و همه‌گیری کرونا انجام شده است که امروز تبلور آن پروژه‌ها را مشاهده می‌کنیم.
شهنیانی با تاکید بر اینکه علاوه بر زمزم ۳ پروژه‌های اسلب عریض، پروژه کوره ۷ که به مناقصه رفته و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی سیکل‌ترکیبی و توری فلزی که پروژه زیست‌محیطی است که برای اولین‌بار در کشور توسط این مجموعه انجام می‌‌شود و از آلودگی‌های زیست‌محیطی جلوگیری می‌شود را در دستور کار خود دارد.
وی همچنین در خصوص نیروگاه 520 مگاواتی گفت: به منظور تامین برق موردنیاز واحدهای تولیدی فولاد خوزستان نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی را در حال اجرا داریم که به علت محدودیت‌های برق در قالب پروژه ۱۰ هزار مگاواتی که وزارت صمت و ایمیدرو تعریف کرده‌اند؛ اجرا می‌شود و پیش‌بینی کرده‌ایم که در سال آینده اولین فاز آن کار خود را آغاز کند.
معاون طرح‌وتوسعه شرکت فولاد خوزستان در ادامه گفت: نیروگاه دیگری به نام ام‌جی‌تی ۷۵ را با شرکت مپنا مذاکره کرده‌ایم و علاوه بر آن نیروگاه خورشیدی را نیز به موازات آن پیش می‌بریم تا بتوانیم برق موردنیاز خود را تامین کنیم.
وی در ادامه کمبود نقدینگی که این روزها شرکت‌های فولادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند را یکی از چالش‌های موجود این بخش دانست و گفت: در سنوات گذشته توسعه‌ای به این معنا که طی چند سال گذشته شاهد هستیم را نداشتیم و توسعه به معنی واقعی متوقف بود، اما طی چند سال گذشته با همت مدیرعامل، اعضاء هیات‌مدیره و سهامداران این شرکت توسعه‌محور شده‌ است و در جای‌جای فولاد خوزستان پروژه‌های توسعه‌ای در حال اجراست؛ به گونه‌ای که در سبد پرتفوی شرکت حدود ۳۴۰ پروژه وجود دارد که ۱۸۰ مورد آن در حال حاضر فعال و در حال اجراست.
معاون طرح‌وتوسعه شرکت فولاد خوزستان در ادامه با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از پروژه‌هایی که در حال اجرا بود نیز به طور میانگین ۱۰ تا ۱۱ درصد انحراف از برنامه داشتند و حدود ۱۴۰ نیروی اجرایی توسعه‌ای داشتیم، گفت: اما امروز حدود ۴ الی ۵ هزار نیروی توسعه‌ای در قالب شرکت‌های پیمانکاری در حال کار هستند که با انحراف ۱/۶ درصد است و تقریباً با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و کمبود نقدینگی که گریبانگیر شرکت‌های فولادی است و هزینه حامل‌های انرژی که چندین برابر می‌شود؛ باید به جرات گفت ۱/۶ درصد انحراف یک رکورد بسیار خوب و قابل اتکاست.
شهنیانی چالش کمبود انرژی را دغدغه امروز صنایع فولادی دانست و تاکید کرد: در زمینه تامین انرژی به شدت تحت‌فشار هستیم و این از دغدغه‌های مهم صنایع فولادی کشور محسوب می‌شود. در تابستان مشکل برق و در زمستان مشکل گاز داریم؛ به گونه‌ای که در تابستان گذشته و ۶ ماهه اخیر به علت محدودیت‌های برق حدود ۵۵۰ هزار تن را از دست داده‌ایم که تقریباً مبلغ آن ۱۰ همت از درآمد یک شرکت فولادی است.
وی در پایان با بیان اینکه طرح زمزم ۳ در یک واحد قدیمی و منسوخ شده ایجاد شده که مصرف انرژی بسیار بالایی داشته و کیفیت آهن‌اسفنجی آن بسیار پایین بود، گفت: زمزم ۳ که اکنون اجرا می‌شود؛ تحت لیسانس میدرکس بوده که با مصرف انرژی بهتر و درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲/۲ درصد تولید خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *