×

منوی سایت

اخبار ویژه

فولاد خوزستان ریل‌‌‌گذاری خود را به سمت توسعه تغییر داده است

ظرفیت تولید فولاد خوزستان با سرمایه‌گذاری ۴۰ همتی در پروژه‌های توسعه‌ای این مجتمع تا پایان سال ۱۴۱۰ به ۱۳.۶ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ما ؛ مهندس امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۲ برگزار شد، گفت: به همین منظور قرارداد فاز اول پروژه احداث نیروگاه برق شرکت فولاد خوزستان با صندوق توسعه‌ ملی به امضاء رسیده است. وی همچنین به برگزاری مناقصه نیروگاه خورشیدی فولاد خوزستان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و در ادامه گفت: احداث نیروگاه در فولاد شادگان نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این میزان تولید به ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌آهن نیاز است؛ در حالی که میزان سنگ‌آهن موجود در کشور فقط تا چند سال آینده جوابگوی نیاز کشور خواهد بود.

مهندس ابراهیمی همچنین به چهار گام جهش تولید در فولاد خوزستان اشاره کرد و گفت: ظرفیت فولاد ایران از پیش از انقلاب با ۱.۸ میلیون تن به ۴۵ میلیون تن پس از انقلاب رسیده است. وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه تولید فولاد جایگاه ویژه‌‌‌ای را در بین کشورهای دنیا به خود اختصاص داده است، گفت: فولاد خوزستان از لحاظ تولید رتبه دهم و از لحاظ ظرفیت رتبه هفتم را از آن خود کرده است. مهندس ابراهیمی در ادامه گفت: فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده فولاد در کشور از ظرفیتی در حدود ۴ میلیون تن برخوردار است و ۱۰‌ درصد ظرفیت تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه تاکید کرد: پس از مدت‌ها کار جهادی و شبانه‌روزی تمام پرسنل و مدیریت پروژه‌های ناحیه احیاء و با به کارگیری تمام ظرفیت معاونت طرح‌وتوسعه با یک کار تیمی فشرده و بعد از رفع معضلات متنوع و پیچیده؛ بزرگترین پروژه کارخانه مگامدول آهن‌اسفنجی در ایران با ظرفیت نهایی سالیانه ۲،۰۰۰،۰۰۰ تن آهن‌اسفنجی؛ در سخت‌ترین شرایط تحریمی و افزایش شدید قیمت‌ها و پس از انجام تست‌های راه‌اندازی مشعل‌های ریفرمر روشن شد.
به گفته وی مگامدول آهن‌اسفنجی زمزم ۳ پس از طی دوره فرآیندی در زودترین زمان ممکن وارد چرخه تولید خواهد شد.

مهندس ابراهیمی با تاکید بر اینکه فولاد خوزستان یکی از برندهای قدیمی فولاد در کشور به‌‌‌ شمار می‌رود، گفت: یکی از چالش‌‌‌های این مجموعه با توجه به این موضوع که فعالیت این مجموعه از سال ۱۳۵۳ کلید خورده و در سال ۱۳۶۷ فعالیت آن آغاز شده است؛ موضوع فرسوده شدن ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات است. چالش‌‌‌های دیگر اتفاقاتی است که در زنجیره تولید و تامین انرژی رخ داده است.

مهندس ابراهیمی در ادامه با اشاره به افقی که فولاد خوزستان برای خود ترسیم کرده است، گفت: فولاد خوزستان ایجاد ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تن در افق سال ۱۴۱۰ را برای خود ترسیم کرده است تا بتواند ۲۵‌ درصد بازار را به خود اختصاص دهد.

به گفته وی در این افق چند گام ترسیم شده که گام نخست تا پایان سال ۱۴۰۲، گام دوم تا پایان سال ۱۴۰۴، گام سوم تا پایان ۱۴۰۸ و گام چهارم تا پایان ۱۴۱۰ ترسیم شده است. بر همین اساس در گام نخست توسعه زیرساخت‌‌‌ها مانند توسعه پست برق، طرح‌‌‌های اکسیژن، طرح پساب و بازچرخانی آب و… را انجام داده‌‌‌ایم که یا به بهره‌‌‌برداری رسیده یا در حال بهره‌‌‌برداری است.

وی در ادامه به گام دوم اشاره کرد و گفت: در گام دوم پروژه‌‌‌هایی را در بالادست و پایین‌‌‌دست برای خود تعریف کرده‌‌‌ایم که یکی از مهمترین پروژه‌‌‌هایی که امروز برای نخستین‌‌‌بار اطلاع‌‌‌رسانی می‌شود؛ پروژه زمزم ۳ است که تزریق گاز و روشن شدن مشعل آن را آغاز کرده‌‌‌ایم.

مهندس ابراهیمی همچنین خاطرنشان کرد: این واحد یک سوپرمگامدول است که ظرفیت نزدیک به ۲ میلیون تن دارد و بخشی از نیاز کشور را در زمینه آهن‌اسفنجی مرتفع خواهد کرد؛ به این شرط که چالش‌‌‌های گازی این فرصت را از ما نگیرد.

وی با بیان اینکه این پروژه پیش از اینکه یک پروژه توسعه‌‌‌ای باشد، یک پروژه زیست‌‌‌محیطی بوده است، گفت: در تعریف جدید این طرح اندازه آن را از مگامدول به سوپرمگامدول تغییر داده‌‌‌ایم. این طرح می‌تواند به ‌‌‌صورت مستقیم برای ۳۰۰ نفر اشتغالزایی کند و یکی از بزرگترین مگامدول‌‌‌های کشور به‌‌‌ شمار می‌رود.

مدیرعامل فولاد خوزستان با تاکید بر اینکه در آینده نزدیک افتتاحیه این پروژه انجام خواهد شد، گفت: طرح توسعه فولاد شادگان را در قالب فولاد کلین پیش برده‌‌‌ایم. همچنین ظرفیت فولادسازی شادگان با ظرفیت ۸۰۰‌ هزار تا یک میلیون تن را در فاز نخست در حال اجرا داریم که این پروژه نزدیک به ۹۰‌ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌ایم که ذوب اول را تا دی ماه داشته باشیم و تا پایان سال نیز نخستین شمش را در این واحد تولید کنیم.

مهندس ابراهیمی همچنین در خصوص صادرات با تاکید بر اینکه با توجه به نزدیکی فولاد شادگان به دریا؛ تمرکز صادراتی خود را روی این مجموعه قرار داده‌‌‌ایم، گفت: در زمینه احداث نیروگاه نیز قراردادی در قالب طرح ۱۰‌هزار مگاواتی بین فولاد خوزستان، وزارت نیرو و وزارت صمت منعقد شده که فولاد خوزستان مکلف به اجرای یک طرح‌ هزار مگاواتی شده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به برقراری دوباره حج‌عمره و نیاز کشور به ریال عربستان و اینکه فولاد خوزستان نزدیکترین فاصله را با عربستان دارد؛ به دنبال صادرات به این کشور هستیم. در همین راستا پیش از این هم با عربستان به صورت غیرمستقیم کار می‌کردیم، اما اخیرا جلساتی را با مدیران شرکت‌های فولادی این کشور برگزار کردیم و طی یکی دو ماه آینده اولین محموله‌های شمش را به صورت مستقیم به عربستان صادرات خواهیم کرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: در کنار نیروگاه این طرح؛ پروژه نیروگاه خورشیدی را داریم که ۲۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده‌‌‌ایم و هم‌‌‌اکنون در حال برگزاری مناقصه آن هستیم. در کنار این پروژه‌‌‌ها همچنین پروژه نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی شادگان را داریم که مناقصه آن برگزار شده است و امیدواریم تکلیف این پروژه نیز تا پایان سال مشخص شود.

مهندس ابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه قصد داریم ظرفیتی نزدیک به ۱۳۶۰ مگاوات نیروگاه به مجموعه اضافه کنیم، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ همت پروژه توسعه‌‌‌ای در دست اقدام داریم. فولاد خوزستان ریل‌‌‌گذاری خود را به سمت توسعه تغییر داده است. تقریبا از هم‌‌‌اکنون تا پایان سال به‌‌ ‌طور متوسط هر دو سه هفته یک‌بار یک پروژه جدید را رونمایی و بخشی از نیاز صنعت فولاد کشور را تامین خواهیم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.