آشنایی با بیمه دانشجویی سازمان تأمین‌اجتماعی

دانشجویی؟ سابقه بیمه هم داری؟!

طرح بیمه ‌دانشجویی که از چندین سال پیش در سازمان تأمین‌اجتماعی اجرایی شده است؛ پس از طراحی و اجرای برنامه بیمه فراگیر خانواده ایرانی در این سازمان در دوره مدیریتی جدید و با امضاء تفاهمنامه‌ای‌ بین سازمان تأمین‌اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت ‌علوم به مناسبت روز دانشجو در 16 آذر سال 1400 جانی دوباره گرفت و شرایط عقد قرارداد و پرداخت حق بیمه نیز تسهیل شد.

شرایط متقاضیان بیمه دانشجویی

دانشجویان متقاضی بیمه‌پردازی در طرح بیمه دانشجویی سازمان تأمین‌اجتماعیجتماعی باید بین 18 سال تمام تا 50 سال تمام سن داشته باشند، اما در صورتی‌که سن متقاضی بیش از 50 سال باشد و معادل مازاد شرط سنی، سابقه بیمه‌پردازی قبلی هم داشته باشد؛ امکان بهره‌مندی از این پوشش بیمه‌ای را خواهد داشت. همچنین اگر شخصی دارای 10 سال سابقه قبلی بیمه‌پردازی هم باشد؛ از شرط سنی معاف خواهد بود.

لازم به ذکر است این طرح ویژه افرادی است که در حال حاضر در یکی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رسمی کشور در حال تحصیل باشند و افرادی که پیش از این تحصیلات دانشگاهی آنان به پایان رسیده است؛ مشمول این طرح نمی‌شوند و سوابق تحصیلات قبلی نیز قابلیت تبدیل به سابقه بیمه‌پردازی را ندارد.

حق‌بیمه دانشجویی و خدمات مشمول این طرح

در این طرح بیمه‌ای نرخ پرداخت حق‌بیمه برای دانشجویان به شکل انتخابی ١٢، ١۴ و ١٨ درصد دستمزد یا درآمد ماهانه انتخابی فرد متقاضی است و دانشجویان می‌توانند با انتخاب یکی از این سه سطح در سالجاری با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان تحت پوشش خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی به شرح زیر قرار گیرند:

– نرخ 12 درصد شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی

– نرخ 14 درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی

– نرخ 18 درصد شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی

محاسبه سوابق پرداخت حق‌بیمه دانشجویی

با پرداخت حق‌بیمه از سوی دانشجویان در دوران تحصیل؛ سوابق بیمه‌ای برای آنها ایجاد و محاسبه می‌شود. این سوابق در احراز شرایط استفاده از تعهدات مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی (مستمری بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) مؤثر است. بعد از پایان دوران دانشجویی؛ دانشجویان می‌توانند سوابق بیمه‌ای خود را با اشتغال در کارگاه‌ها، اظهار شغل در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد یا بیمه‌پردازی به‌ طور اختیاری تکمیل کنند. حتی چنانچه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی به ‌واسطه نوع شغل انتخابی تحت پوشش سایر صندوق‌های بیمه‌ای مانند صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق نیروهای مسلح و … قرار گیرند؛ می‌توانند سوابق بیمه‌پردازی خود در سازمان تأمین‌‌اجتماعی را به آن صندوق‌ها منتقل کنند.

آیا دانشجویان مستمری‌بگیر هم تحت پوشش این طرح هستند؟

در صورتی‌که دانشجوی متقاضی در حال دریافت مستمری بازماندگان از سازمان تأمین‌اجتماعی است؛ می‌تواند بدون اینکه پرداخت مستمری بازماندگان قطع شود؛ خود نیز راساً بیمه‌پردازی داشته باشد. به تعبیر دیگر پرداخت حق‌بیمه دانشجویی مانع دریافت مستمری بازماندگان نخواهد بود.

همچنین اگر دانشجویی به‌ عنوان بیمه ‌شده تبعی یا فرد بازمانده (و به ‌تبع پدر یا مادر بیمه ‌شده خود) از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده می‌کند؛ می‌تواند کماکان و در عین پرداخت حق بیمه دانشجویی و تا زمانی که شرایط قانونی استفاده از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی را به‌ عنوان بیمه ‌شده تبعی یا بازمانده دارد؛ از این خدمات  استفاده کند.

دانشجویان بیمه‌ شده چگونه می‌توانند از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی استفاده کنند؟

بیمه‌شدگان دانشجو و افراد تحت تکفل آنان می‌توانند در صورت پرداخت حق سرانه درمان به ‌ازای هر فرد (بیمه ‌شده اصلی و افرادی که به ‌صورت قانونی؛ تحت تکفل وی هستند)؛ از امکانات مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور و همچنین امکانات مراکز تشخیصی، درمانی و دارویی طرف قرارداد این سازمان استفاده کنند. رقم حق سرانه درمان هر سال در قانون بودجه آن سال مشخص می‌شود و در سالجاری ۹۲ هزار تومان به ازائ هر فرد تعیین شده است.

انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی و نحوه پرداخت حق‌بیمه

دانشجویان متقاضی می‌توانند با ورود به سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی و ثبت نام اولیه در این سامانه به نشانی es.tamin.ir در مسیر: «منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص/ بیمه فراگیر خانواده ایرانی/ انعقاد قرارداد دانشجویی» نسبت به عقد قرارداد بیمه دانشجویی اقدام کرده و حق‌بیمه مقرر را هم در مهلت تعیین ‌شده از طریق همین سامانه و بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.

یکی دیگر از راه‌های ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده از اپلیکیشن «تأمین‌اجتماعی من» یا همان «تأمینم» است که از طریق سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی tamin.ir  و همچنین از طریق «کافه بازار» قابل دریافت و نصب است. کسانی هم که امکان ثبت‌نام از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تأمین‌اجتماعی یا اپلیکیشن “تأمینم” را ندارند؛ می‌توانند با مراجعه به شعب یا کارگزاری‌های رسمی تأمین‌اجتماعی نسبت به ثبت‌نام حضوری اقدام کنند.

برای پاسخ به هرگونه سؤال احتمالی یا ابهام در خصوص طرح بیمه دانشجویی؛ با مرکز ارتباطات مردمی تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن 1420 تماس بگیرید. این مرکز در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی در روزهای تعطیل پاسخگوی شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *