«تولید تختال فولادهای الکتریکی» دستاوردی بزرگ برای فولاد مبارکه

معصومه صالحی

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های صنعتی و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشورمان به شمار می رود.این شرکت در جنوب شهر کرکوند و جنوب‌‌غربی شهر مبارکه قرار دارد و امروز به عنوان محرک بسیاری از صنایع بالادستی و پایین‌دستی به شمار می‌‌رود. فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد را در اختیار داشته باشد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ فولاد مبارکه طی سال‌های اخیر با مدیریت عالی و نیروی‌انسانی کاربلد و ساعی و از همه مهمتر تدابیر و سیاست‌‌های اتخاذ شده مناسب و کاربردی، در مسیر توسعه و پیشرفت چشمگیری قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که اخیرا با مدیریت خوب دکتر طیب‌نیا مدیر جوان و باانگیزه این شرکت؛ شاهد نوآوری و ارائه و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی هستیم که هر کدام از این طرح‌ها و ایده‌ها باعث افزایش تولید و سودآوری این شرکت بزرگ صنعتی شده است.

گروه صنعتی فولاد مبارکه امسال نیز در سالی که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است؛ توانست با اتکاء به دانش‌ فنی و همت والای مدیران و پرسنل تلاشگر برای نخستین بار در کشور به جمع تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی بپیوندد که اتفاقی مبارک و خجسته در صنعت فولاد کشور قلمداد می‌‌شود.
در همین خصوص دکتر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اخیرا از «پیوستن ایران به جمع تولیدکنندگان تختال فولادهای الکتریکی» برای نخستین بار در کشور خبر داد که این مهم گویای عزم راسخ مدیران و مهندسان جوان و باانگیزه این گروه صنعتی بزرگ می‌باشد.

بر همین اساس گفته می‌شود که تولید تختال موردنیاز فولادهای الکتریکی با ۱/۸ درصد سیلیسیم برای نخستین بار در کشور با اتکاء به دانش فنی و همت والای مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه میسر شد و بدین ترتیب ایران به جمع معدود تولیدکنندگان این قبیل فولادها پیوست.

دستاوردهای این موفقیت بزرگ

رفع نیازهای داخلی، رقابت با تولیدکنندگان خارجی و شکستن حلقه تحریم‌های ظالمانه از مهمترین دستاوردهای این مؤفقیت بزرگ است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان مؤفق به کسب آن شده است.
ناگفته پیداست که این دستاورد ارزشمند؛ گامی بزرگ و استراتژیک در راستای تولید محصولات باارزش‌افزوده بالاتر محسوب می‌شود و می‌تواند به عنوان الگو به سایر شرکت‌های فولادی فعال کشور نیز انتقال یابد و مورد استفاده قرار بگیرد.

فولادهای الکتریکی چیست؟

به گزارش «اقتصاد ملت» فولادهای الکتریکی در زمینه تولید ترانسفورماتورها و موتورهای الکتریکی و همچنین در تولید فولادهایی با خواص مغناطیسی خاص کاربرد دارند و مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و مقادیر بسیار کم کربن و گوگرد از مشخصه‌های بارز این نوع محصولات فولادی است.
فولادهای الکتریکی با ۱/۸ درصد سیلیسیم یکی از گریدهای استراتژیک صنعت فولاد محسوب می‌شود؛ به گونه‌‌ای که تولید این نوع فولادها حتی در خارج از کشور هم به‌ صورت محدود و توسط تولیدکنندگان خاص انجام می‌شود؛ این در حالی است که تولید محصول باکیفیت این روزها اولویت اصلی مدنظر مدیران و مهندسان شرکت فولاد مبارکه محسوب می‌‌شود.

به گفته غلامرضا سلیمی مدیر ارشد تولید فولاد مبارکه از آنجا‌ که مصرف این نوع ورق فولادی در ایران هر روز در حال افزایش است؛ نیاز به تولید این محصول برای مصرف داخلی و نیز امکان رقابت با تولیدکنندگان خارجی و صدور آن به کشورهای دیگر به‌ شدت احساس می‌شد.
بنابراین به دلیل اهمیت تولید داخلی این گرید فولادی و در راستای بومی‌سازی تکنولوژی تولید این نوع فولادها بر اساس تجهیزات موجود در گروه صنعتی فولاد مبارکه؛ جلسات متعدد کارشناسی بین قسمت‌های مختلف انجام شد و پس از مشخص شدن موارد با اهمیت در روند تولید و ارائه راهکارهای دقیق موردنیاز برای رفع محدودیت‌‌های تجهیزاتیغ تیم کارشناسی تشکیل و تست‌های اولیه در ناحیه فولادسازی انجام گرفت و تحلیل‌وبررسی شد. نهایتا یک دستورالعمل خاص برای تولید این فولاد طراحی شد.

تولید فولاد با مقادیر زیاد سیلیسیم و آلومینیوم و در عین حال مقادیر کم کربن و گوگرد نیازمند استفاده از تجهیزاتی خاص مثل VOD در فولادسازی و تنظیمات ماشین ریخته‌گری و دستورالعمل‌های خنک‌سازی با حساسیت بالاست که با محاسبات کارشناسی در ذوب‌سازی، سرباره‌سازی و ریخته‌گری توسط کارشناسان ناحیه فولادسازی، محدودیت‌های تجهیزاتی جبران و امکان تولید این فولاد با تجهیزات موجود فراهم شد و نهایتا در روز عید سعید غدیر خم این گرید فولادی بدون عیب با مؤفقیت ذوب‌سازی و ریخته‌گری شد.

واحد متالورژی و روش‌های تولید فولاد مبارکه

در همین خصوص ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شرکت فولاد مبارکه به منظور استفاده از دانش فنی و تکنولوژی روز واحدی تحت عنوان متالورژی و روش‌های تولید را در اختیار دارد که این واحد تمامی امور متالورژیکی و روش‌های تولید مناسب در این شرکت را بر عهده دارد. واحد «تروپروسس» و «کنترل استاندارد و مقادیر فنی» نیز دو واحد زیرمجموعه این واحد محسوب می‌شوند. تروپروسس در واقع دفتر فنی بهره‌برداری تلقی می‌شود و فعالیت‌های متعددی در این واحد انجام می‌شود که در رأس آن طراحی و توسعه محصولات جدید، متناسب با نیازهای بازار و سفارش مشتریان است.
وظیفه پذیرش و پیرایش سفارش‌ها نیز بر عهده این واحد است. در این مرحله درخواست مشتریان با استانداردهای فولاد مبارکه مطابقت داده و ثبت سفارش انجام می‌شود. علاوه بر این پیرایش سفارش یعنی تبدیل و تکمیل پارامترهای درخواستی مشتری به زبان قابل‌ درک برای خطوط تولید نیز از دیگر وظایف این واحد است.

این واحد به‌ خصوص در مأموریت‌های کاری متالورژی و روش‌های تولید با نواحی مختلف تولیدی ارتباط گسترده‌ای دارد و یکی از رسالت‌هایش تولید با بهترین روش و کیفیت است. علاوه بر این در طرح‌های توسعه‌ای نیز به دنبال آن است که میزان مصارف انرژی، به‌ کارگیری تکنولوژی‌های روز برای تولید محصولات جدید و دیگر پارامترها با شناسایی تکنولوژی‌های جدید به‌ درستی انجام شود.

بررسی 11 هزار استاندارد پایه برای تولید محصول باکیفیت

این واحد همچنین از بروز هرگونه اختلال در نواحی مختلف که ممکن است به‌ دلیل تنوع دستورالعمل‌های کاری به وجود آید؛ پیشگیری می‌کند.
در این واحد 30 نفر از کارشناسان مجرب در حال فعالیت هستند که 11 هزار استاندارد پایه را برای تولید محصول در فولاد مبارکه بررسی می‌کنند. همچنین سیستم کنترل مدارک و سیستم تعیین ظرفیت عملیاتی تولید نیز در این واحد وجود دارد.
در این زمینه فعالیت‌های مهمی از جمله محاسبه قیمت تمام‌شده محصولات نیز انجام می‌شود.

تاکید بر تولید محصولاتی با ظرفیت خاص و ویژه

این در حالی است که مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بر این موضوع تاکید ویژه‌‌ای دارد که از توانمندی کل صنعت کشور برای چنین پروژه‌هایی استفاده شود تا فولاد مبارکه بتواند به تولید محصولاتی با ظرفیت خاص و ویژه بپردازد و در نهایت این موضوع به افزایش کمی‌وکیفی محصولات فولادی در کشور منجر شود.
در انتها ضمن تقدیر از مدیران و مهندسان جوان و باآتیه گروه صنعتی فولاد مبارکه بابت کسب این مؤفقیت بزرگ و اجرای این طرح مهم و تولید این محصول ارزشمند؛ امید است سایر صنایع فولادی کشور نیز با استفاده از این دانش و تکنولوژی و بهره‌‌گیری مطلوب از این فرآیند باعث افزایش تولید محصولات باکیفیت‌تر، ایجاد ارزش‌‌افزوده بیشتر، افزایش صادرات محصولات کیفی‌تر و در نهایت ارزآوری بالاتر برای اقتصاد کشور شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *