مبین انرژی پیشرو در حفظ محیط زیست

شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس به عنوان تولیدکننده سرویس‌های جانبی، تأمین‌کننده آب، برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن و هوای فشرده و تصفیه‌کننده پساب‌های صنعتی مجتمع‌های پتروشیمی منطقه پارس‌جنوبی (عسلویه) فعالیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت ؛ این شرکت در سال ۱۳۷۹ در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصویب و به نام شرکت پتروشیمی مبین احداث شد و در شهریور ۱۳۹۳ با نماد «مبین» به فهرست شرکت‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران وارد شد.

مبین انرژی 100 درصد متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است که در اردیبهشت 1394؛ هفت درصد آن در بازار بورس عرضه و در مجمع تیرماه 1398 موضوع تغییر نام پتروشیمی مبین به مبین انرژی خلیج‌فارس تصویب شد و بدین طریق موضوع فعالیت این شرکت تغییر یافت و از گروه پتروشیمی‌ها خارج شد.

شرکت پتروشیمی مبین انرژی یکی از بزرگترین یوتیلیتی‌های متمرکز دنیاست. این مجتمع عظیم و مدرن صنعتی در فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پارس‌جنوبی در پنج بخش مجزا و مساحت 88 هکتار ساخته شده است.

مبین انرژی طی سال‌های اخیر در زمینه‌های «تولیدوتوزیع برق‌وبخار»، «تولیدوتوزیع اکسیژن، نیتروژن، هوای سرویس، هوای ابزار دقیق»، «تولید و توزیع آب‌شیرین، آب بدون املاح، آب سرویس، آب آتش‌نشانی و آب کولینگ»، «دریافت و تصفیه‌ پساب‌های صنعتی‌وبهداشتی شرکت‌های پتروشیمی منطقه»، «سوزاندن پسماندهای مایع و جامد در کوره‌های زباله‌سوز»، «دریافت گاز از شبکه سراسری و تقلیل فشار آن و توزیع بین مجتمع‌های پتروشیمی» اقدامات خوب و قابل‌توجهی انجام داده است.

این شرکت همچنین در کنار وظایف و مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد؛ در حوزه محیط‌ ‌زیست و کاهش‌آلودگی‌های زیست‌‌محیطی نیز اقدامات منحصربه‌فرد و چشمگیری داشته و از این مهم غافل نبوده است. در همین خصوص اخیرا «واحد عملیاتی و زیست‌محیطی RO شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس» با هدف کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرآیندهای تولید با حضور دکتر علی عسگری مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس افتتاح شد.

در واقع با افتتاح و راه‌اندازی طرح عملیاتی و زیست‌محیطی تصفیه مجدد و بازچرخانی آب شرکت مبین انرژی خلیج‌فارس؛ پساب تصفیه شده به آب صنعتی باکیفیت بالا تبدیل می‌شود.

بر اساس این گزارش این واحد زیست‌محیطی با سرمایه‌گذاری 3.6 میلیون یورو و ۱۵ میلیارد تومان و با ظرفیت تصفیه ۴۵۰ متر مکعب بر ساعت آب به بهره‌برداری رسید که بازگشت سرمایه این طرح ۱۴ ماهه خواهد بود.

گفته می‌شود با راه‌اندازی این واحد تخلیه پساب تصفیه شده به صورت مستقیم متوقف شده و با بازچرخانی در واحد‌های آب شیرین‌کن؛ ۹۰ درصد آن به آب صنعتی با کیفیت بالا تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که همیشه حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی از یک طرف و تداوم و رونق تولید بدون آسیب زدن به محیط زیست از سوی دیگر همواره به عنوان چالش و دغدغه‌ای میان متولیان تولید و صنعت و حامیان محیط زیست مطرح بوده و هست.

از همه مهمتر اینکه صنعت پتروشیمی ذاتا صنعتی است که می‌تواند برای محیط زیست آسیب‌زننده و مخرب باشد، اما خوشبختانه شرکت مبین‌ انرژی همیشه با ارائه تدابیر و راهکارهایی مناسب و مؤثر درصدد کاهش این آسیب‌ها به محیط زیست بوده است و اخیرا نیز با راه‌اندازی واحد فوق سعی دارد بیش از گذشته در حفظ سلامتی، شادابی و زیبایی محیط ‌زیست منطقه قدم بردارد.

این مجتمع در راستای ارتقاء سطح کیفی و رعایت الزامات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و به منظور افزایش کیفیت فرآیندهای تولید و عملکرد ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط زیست، بهینه کردن مصرف انرژی و بهبود سطح امنیت اطلاعات و ساماندهی محیط کار اهداف راهبردی را در دستور کار خود قرار داده است که «پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرآیندها و تلاش در راستای توسعه فعالیت‌ها و ارتباطات مؤثر زیست‌محیطی و کاهش ریسک‌های مرتبط با آن»، «بهبود شرایط ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل، پیشگیری و کاهش ریسک‌های مربوط به محیط، تجهیزات و نیروی‌انسانی» و «اجرای مدیریت انرژی و کاهش هدرروی حامل‌های انرژی از طریق توسعه و ارتقاء سطح آموزشی، انگیزشی، فرهنگی و مدیریتی منابع‌انسانی شرکت و به ‌کارگیری همیاری و مشارکت گروهی آنان در بخش مدیریت انرژی و بررسی امکان ارتقاء و جایگزین کردن وضعیت موجود تجهیزات انرژی‌بر با شرایط با صرفه‌تر اقتصادی» از جمله آنهاست.

بر همین اساس شركت پتروشیمی مبین انرژی پساب‌های ارسالی از تمامی مجتمع‌های پتروشیمی واقع در منطقه عسلویه را طبق مشخصات تعریف شده در طراحی اولیه برای تصفیه در واحد تصفیه پساب صنعتی خود دریافت می‌کند که پساب‌های ارسالی از مجتمع‌های الفین، متانول، آروماتیك، استحصال اتان، اوره و آمونیاك در قالب سه جریان زیر توسط این شركت دریافت می‌شوند :

1) پساب با بار آلودگی بالا

2) پساب با بار آلودگی کمتر

3) پساب بهداشتی

بخش COC این واحد در چهار بخش تصفیه فیزیكی، تصفیه شیمیایی، تصفیه بیولوژیكی و فیلتراسیون؛ قابلیت تصفیه پساب COC با ظرفیت نرمال 331 مترمكعب در ساعت را داراست.

بخش POC این واحد در سه بخش تصفیه فیزیكی، تصفیه شیمیایی و فیلتراسیون قابلیت تصفیه پساب POC  با ظرفیت نرمال 120 مترمكعب در ساعت را داراست.

بخش SN قابلیت تصفیه پساب بهداشتی با ظرفیت نرمال 17 مترمكعب در ساعت را داراست.

پساب تصفیه شده خروجی از مرحله بیولوژیك به منظور كاهش ذرات جامد، رنگ و بوی آب به بخش فیلتراسیون (فیلترهای شن-كربن اكتیو) ارسال می‌شود. آب خروجی از فیلتر به حوضچه گندزدایی ارسال شده و پس از تزریق آب ژاول به حوضچه آب سرویس منتقل می‌شود. بخش فیلتراسیون واحد تصفیه پساب قابلیت تولید 150 متر مكعب در ساعت آب سرویس را دارد.

گفتنی است تمامی این مراحل تحت نظارم مستقیم سازمان حفاظت از محیط زیست بوده و آنالیزورهای آن سازمان به صورت برخط تمامی نتایج حاصل از سنجش پارامترهای زیست محیطی را دریافت و گزارش می‌کند.

در پایان می‌توان گفت که شرکت پتروشیمی مبین‌انرژی با ارائه راهکارها و اتخاذ سیاست‌های زیست‌محیطی همواره به عنوان حامی محیط زیست محسوب شده و در این مسیر پیشرو و صاحب ایده بوده است.

شیما تدین پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *