منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:تبدیل معادن غیرفعال و راکد به معادن فعال

در روند توسعه از معدنکاران خواهشی داریم که معادن غیرفعال را به معادن فعال تبدیل کنند و با استفاده از فناوری های جدید کمترین خطر را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کنیم.

به گزارش اقتصاد ملت؛ مسعود منصور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس‌‌سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور ضمن بیان مطلب فوق در اولین همایش “بوکسیت، آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار” گفت: فرسایش خاک در کشور سالانه به ۱۵ میلیون تن در هکتار رسیده است که این موضوع جای بسیار نگرانی دارد.

به گفته وی هم اکنون سالانه ۲۵۰ میلیون تن رسوبات در سدهای کشور رسوب می‌شود که این مساله نشان می‌دهد سالانه معادل ظرفیت یک سد در کشور از رده خارج می شود.معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار داشت: از دهه ۳۰ تاکنون ۷۷۰۰ سیلاب در کشور تجربه شده که این موضوع خسارات زیادی را به کشورمان وارد کرده است.

وی اظهارداشت: جنگل های زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تولید می کنند؛ در حالی که به شدت در معرض آفت و بیماری قرار گرفته اند و تنها راه حفظ این منابع؛ حفظ محیط زیست و اجرای برنامه های آبخیزداری است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور یادآور شد: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از کشور بیابانی است و هفت میلیون هکتار آن در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد. وی با بیان اینکه درمان این مشکلات به خوبی می‌تواند بسیاری از چالش های ما را در این بخش برطرف کند، گفت: با آبخیزداری باید منابع آب و منابع طبیعی و محیط زیست خود را بیش از پیش حفظ کنیم.

منصور با بیان اینکه ۶۷ درصد دشت های کشور ممنوعه شده است، گفت: متاسفانه در این دشت ها با معضل فرونشست زیادی مواجه هستیم.منصور گفت: ۴۰ هزار و ۶۰۰ قنات در کشور داریم و قنات در کشور ما سابقه بسیار طولانی دارد، اما به علت اقدامات نامناسب ۶۰ درصد آن در معرض خشک شدن و یا کم آبی قرار گرفته اند.

وی گفت: تاکنون با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ۱۰ هزار رشته قنات کم آب به پر آب تبدیل شده است. وی گفت: با توجه به شرایط شکننده منابع آبی در کشور باید بستر ها را برای توسعه پایدار فراهم کنیم و برای نسل آینده باید معادن و ذخایر معدنی خود را خالی نکنیم.

منصور اظهار داشت: در روند توسعه از معدنکاران خواهشی داریم که معادن غیرفعال را به معادن فعال تبدیل کنند و با استفاده از فناوری های جدید کمترین خطر را به منابع طبیعی و محیط زیست وارد کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در فعالیت های معدنی باید به نوع ماده معدنی، وضعیت فیزیکی و پوشش گیاهی منطقه توجه زیادی داشته باشیم و با استفاده از تکنیک های جدید برداشت از معادن باید با کمترین آسیب برای محیط زیست و منابع آبی صورت بگیرد.

وی گفت: ما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری را توسط خیرین انجام دادیم و ۸۵ هزار هکتار بیابان را نیز با همکاری فعالان صنایع معدنی موفق به تثبیت شدیم.منصور اظهار داشت: نباید طبیعت کشور بیش از پیش آسیب ببیند و تمام فعالیت‌های معدنی نیز در کشور باید با رعایت کامل حفظ محیط زیست و منابع طبیعی انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *