چیزی از صنعت نفت نمانده که خصوصی کنیم

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست مشترک با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: به طور جدی به حمایت از بخش خصوصی اعتقاد دارم، اما از خصولتی ها هیچ حمایتی نمی کنم. البته این به معنی آسیب رساندن به خصولتی ها نیست. مطمئنا باید از حقوق آنها صیانت شود اما در محور حمایت قرار نمی گیرند؛ چراکه باید از بخش خصوصی که تضعیف شده است حمایت شود.
وزیر نفت ادامه داد: آنچه در گذشته اتفاق افتاده خصوصی سازی نبوده است. امروز همه اتانول و آمونیاک توسط یک نفر در کشور اداره می شود. این افراد بخش خصوصی نیستند چون با حکم یک وزیر بر سر این کار آمده است.
زنگنه اضافه کرد: امروز پالایشگاه اراک هم چیزی جز ضرر ندارد. به صنعت پتروشیمی در کشور ضربات بنیان افکنی وارد شده است و آن را از درون متلاشی کردند.
وزیر نفت تصریح کرد: در دنیا همه صنعت پتروشیمی شان را بزرگ می کنند ولی ما صنعت مان را تکه پاره کردیم. برای همین دیگر امکان رقابت ندارد. پتروشیمی ما حتی در قیاس منطقه ای کوچک است. اکنون هم باید با قبول وضعیت فعلی راه را باز کنیم تا صنعت پتروشیمی مان بزرگ شود. زنگنه ادامه داد: برای فروش نفت و فرآورده ها معتقدم شرکت ها باید تقویت شوند و در فروش نفت سهیم شوند اما به غیر از قوائد بابک زنجانی. اینکه بگویم یک نفر پسر خوب و کننده این کار است پس می تواند برود نفت بفروشد اصل اشتباهی است. ما حتما دنبال این هستیم که هیچ بابک زنجانی دیگری به وجود نیاید.
وزیر نفت ادامه داد: در تمام دوران وزارتم در دولت یازدهم تلاش کردم تا از شکل‌گیری بابک زنجانی‌های دیگر جلوگیری کنم و بنابراین اگر قرار باشد بار دیگر فروش نفت خام از سوی بخش خصوصی احیا شود، باید اطمینان از دریافت پول حاصل شود و به درستی مشخص باشد که نفت را به کجا می‌برند و پول آن چگونه قرار است وصول شود، ضمن اینکه نفت نیز نباید سرگردان باشد.
وزیر نفت درباره طلب های پیمانکاران از وزارت نفت گفت: اکثر پیمانکاران چیزی از وزارت نفت طلب ندارند. ما فقط 1.8 میلیارد به صدرا پول دادیم که در مقابل هیچ کاری به ما تحویل ندادند. ما یک فاز پارس جنوبی را 3 میلیارد به ایرانی ها دادیم اما به اتمام نرسید.
طرح ویژه آزادسازی قیمت بنزین
وزیر نفت همچنین از طرح ویژه وزارت نفت برای آزادسازی قیمت بنزین خبر داد و گفت: براساس این طرح، جایگاه‌های عرضه سوخت به سه کلاس تبدیل می‌شوند و تنها جایگاه‌های کلاس سه، بنزین را به قیمت دولتی خواهند فروخت. براساس آن با برندسازی، جایگاه‌ها را ساماندهی خواهیم کرد.
وزیر نفت ادامه داد: در چنین شرایطی تنها جایگاه‌های کلاس سه بنزین را به نرخ دولتی می‌فروشند و بقیه نیز می‌توانند در یک بازار رقابتی بنزین را عرضه کنند. وی تصریح کرد: وزارت نفت مخالف فروش بنزین توسط جایگاه‌های بخش خصوصی نیست اما معتقد است که باید برندسازی صورت بگیرد و اگرچه مالکیت به دست جایگاه‌داران باشد اما تحت برندهای خاصی فعالیت کنند.
به گفته زنگنه، ۴ هزار مالک در جایگاه‌های عرضه بنزین وجود دارند که کنترل آنها بسیار سخت است و بنابراین پیشنهاد ما این است که قیمت توزیع بنزین آزاد شده و به فروشندگان کلاس‌های بالاتر امتیاز بدهیم و البته اجباری هم مبنی بر فروش به قیمت خاص نداشته باشیم. وی گفت: هفته آتی نیز جلسه‌ای در این رابطه خواهیم داشت تا بتوانیم برندها را در سطح جایگاه‌ها فعال کنیم، ضمن اینکه جایگاه‌داران خود می‌توانند بنزین را از مخازن بنزین تحویل بگیرند اما هدف ما این است که بخش خصوصی واقعی در این زمینه فعال شود.
به گفته این عضو کابینه دولت، هم‌اکنون اکثر اعضایی که دورِ میز دولت می‌نشینند، پالایشگاه دارند و تنها وزارت نفت است که هیچ پالایشگاهی در اختیار ندارد. این وضع درست نیست و اگر قرار باشد دولت پالایشگاه‌ها را اداره کند، تنها دستگاه ذیصلاح، وزارت نفت است در حالی که دستگاه‌هایی همچون بنیاد شهید، برق تولید می‌کنند و وزارت نیرو هیچ دخل و تصرفی در تولید برق ندارد.
به گزارش مهر این عضو کابینه یازدهم خاطرنشان کرد: در واگذاری سهام، بابت رد دیون دولت، خصوصی‌سازی شکل نمی‌گیرد و البته من مخالف پرداخت بدهی دولت به سازمان‌هایی همچون تامین اجتماعی و بنیاد شهید نیستم؛ بلکه انتقاد من بر این است که چرا باید سهام در اختیار این مجموعه‌ها قرار گیرد که سیستم اقتصادی کشور را هم به‌ هم بریزند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *