به گزارش «اقتصاد ملت»؛ احیاء شاهراه ارتباطی چین – اروپا موضوعی است که اخیرا به کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری قرار گرفته است؛ شاهراهی که ایران برای اجرای آن نقش کلیدی دارد.
در همین راستا تصویب پروژه اتصال ریلی ایران – ترکیه از مسیر چشمه ثریا به عنوان چهار طرح اولویتدار کشور در شورای امنیت ملی و تصویب مرز چشمه ثریا به عنوان مرز ریلی طرح اتصال ریلی ایران – ترکیه؛ جزو برنامههای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه است که مطالعات آن توسط سازمان منطقه آزاد ماکو با نظارت شرکت راهآهن جمهوریاسلامیایران انجام و به اتمام رسیده است.
این در حالی است که با پیگیریهای شبانهروزی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو برای آغاز پروژه راهآهن تبریز به چشمه ثریا و اتصال آن به خط ریلی گارس؛ شمارش معکوس برای کلنگزنی این پروژه آغاز شده است.
راهآهن تبریز – ماکو؛ عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور
حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در دیدار با جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوریاسلامیایران به منظور پیگیری طرح راهآهن تبریز – چشمه ثریا با تاکید بر اینکه مسیر خط ریلی تبریز-مرند-مراکان-یولاگلدی-چشمه ثریا به عنوان واریانت منتخب این پروژه تعیین شده است، گفت: راهآهن تبریز – چشمه ثریا از نگاه کارشناسان به عنوان یک پروژه مهم و از نگاه دولت به عنوان چهار پروژه اولویتدار کشور مشخص شده است.
گروسی با اشاره به اینکه با احداث خط جدید ریلی مذکور سهم مسافر قابل جذب از این مسیر برابر ۱۶۵۲هزار نفر است، خاطرنشان کرد: در همین راستا سهم بار قابل جذب برابر ۶۷۹۰هزار تن بار در سال از مسیر منطقه آزاد ماکو خواهد بود؛ بنابراین عامل اصلی توسعه لجستیک و رونق اقتصادی منطقه و کشور خواهد بود. این در حالی است که ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوریاسلامیایران نیز در این دیدار از آمادگی راهآهن کشور برای اجرای این پروژه مهم خبر داد.
تداوم پیگیری مسائل منطقه آزاد ماکو و مطالبات مردمی در سطوح بالای مدیریتی
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین در دیدار با علی عبدالعلیزاده نماینده رئیسجمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه؛ در خصوص مسائل مهم منطقه از جمله احداث خط راهآهن تبریز – چشمه ثریا و پروژههای سرمایهگذاری بخش کشاورزی دیدار و گفتوگو کرد.
علی عبدالعلیزاده در این دیدار؛ ماکو را از مهمترین مناطق آزاد کشور برشمرد و بر لزوم حمایت جدی دولت از این منطقه به عنوان پیشانی جمهوریاسلامی و بزرگترین منطقه آزاد کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه گذر از کشاورزی سنتی با توجه به توسعه فناوری در این بخش و همچنین تغییر اقلیم، کاهش بارش، توسعه و تنوع محصولات در حال رخ دادن است، افزود: منطقه آزاد با حمایت از بخشهای تولیدی میتواند افزایش مکانیزه کردن تولید و بهرهوری این بخش را رقم بزند.
عبدالعلیزاده با بیان اینکه احداث خط راهآهن پرسرعت تبریز- گارس نقش مهمی در توسعه همهجانبه کشور ایفا خواهد کرد، افزود: این پروژه گامی مثبت به سوی آینده پایدارتر حملونقل و ترانزیت از کریدور شرق به غرب خواهد بود.
گروسی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو؛ از عزم جدی سازمان برای اتمام مگاپروژههای زیرساختی و نیز اجرای پروژههای جدید توسعهای در منطقه آزاد ماکو خبر داد.
حال شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا پروژه راهآهن منطقه آزاد ماکو برای ایران بسیار مهم است؟ این در حالی است که موقعیت استراتژیک و منحصربهفرد منطقه آزاد ماکو بر هیچکس پوشیده نیست و همگان بر اهمیت قابلتوجه این منطقه اذعان دارند.
اهمیت مسیر ریلی ماکو به ترکیه
در همین راستا حمزهحورسی معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص این پروژه معتقد است: قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه میتواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰کیلومتر را طی کند و از سرعت کامیون و حملونقل جادهای بیشتر است. در نتیجه چین و بندر شانگهای از طریق ایران در سریعترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد و برای ایران صرفه اقتصادی خوبی دارد.
حمزهحورسی در ادامه با بیان اینکه مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه انجام گرفته است، گفت: در همین راستا عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی در دولت چهاردهم اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: این خط ریلی به طول ۲۰۰کیلومتر و به صورت برقی در ۲خط با سرعت ۱۶۰کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی میشود.
کاهش هزینه ترانزیت از محور چشمه ثریا
عمر علیپور نماینده مردم منطقه آزاد ماکو در مجلس نیز در این خصوص گفت: هزینههای ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جادهای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب میشود.
به گفته وی امروز مسیر ترانزیتی به اندازهای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شدهاند.
علیپور با بیان اینکه مجلس در اجرای طرحهای اقتصادی در کنار دولت است، خاطرنشان کرد: در اینجا اعلام میکنیم که از تمامی طرحهای اقتصادی دولت که منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی میشود؛ حمایت میکنیم و یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا میکند.
چشمه ثریا از چند لحاظ اهمیت دارد
وی ایران را شاهراه اقتصادی جهان بر شمرد و گفت: امروز مسیر ترانزیتی به اندازهای اهمیت دارد که کشورهای مختلف بر سر همین موضوع دچار یک رقابت تنگاتنگ شدهاند. چشمه ثریا از چند لحاظ اهمیت دارد. نخست اینکه منطقه آزاد ماکو با کشور ترکیه و آذربایجان هممرز است؛ به همین دلیل چشمه ثریا یکی از رکنهای گردشگری منطقه به شمار میرود.
نماینده مردم منطقه آزاد ماکو در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: بنابراین اگر ترانزیت آن راه بیفتد، به توسعه صنعت گردشگری کمک بسزایی میکند؛ چراکه در شرایط کنونی راهآهن ماکو توسعه نیافته است و این خلاء مانع از توسعه گردشگری منطقه شده و اجرای این پروژه راهآهن میتواند این خلاء را پر کند.
علیپور با تاکید بر اینکه از طرف دیگر صنعت ریلی در توسعه حملونقل و تجارت اهمیت ویژهای دارد، افزود: منطقه آزاد ماکو در حال حاضر بزرگترین منطقه آزاد خاورمیانه محسوب میشود که ۴۰۰هزار کیلومتر زیرساخت دارد و اگر از نظر زیرساختی توسعه پیدا کند؛ در تامین مواداولیه و صادرات کالا نقش موثری خواهد داشت و در جذب سرمایه داخلی و خارجی پیشگام خواهد شد.
به گفته وی این موضوع باعث میشود که تجارت در منطقه فعال شود و در نتیجه اقتصاد ایران در ریل توسعه قرار بگیرد.
اهمیت توسعه حملونقل ریلی منطقه آزاد ماکو
امیرمحمود غفاری کارشناس حوزه حملونقل نیز در خصوص اهمیت توسعه حملونقل ریلی ایران در شمالغرب کشور گفت: این مسیر ریلی از منطقهای میگذرد که ایران مراودات تجاری زیادی دارد. از طرف دیگر منطقه آزاد ماکو ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری دارد و این محور ریلی که از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور میکند؛ قطعا نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی شمالغرب کشور ایفا خواهد کرد.
غفاری در ادامه افزود: ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دستنخورده باقیمانده است؛ از این رو باید تلاش کرد تا ظرفیتهای بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود.
وی در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی که بخش عمدهای از همکاریهای اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت میگیرد؛ اجرای پروژه راهآهن بین دو کشور میتواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حملونقل ریلی شود. همچنین در سرعت بخشیدن به روند همکاریها نیز تاثیرگذار است؛ لذا این اقدام میتواند تحولی اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبهقاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه به دنبال داشته باشد.
شما تدین پور