فضای کسب و کار در روستاها را باید رونق داد

سید ابوالفضل رضوی درگردهمایی نقش مشارکت مردم در اقتصاد روستایی در تبریز افزود: 60 درصد حاشیه نشین ها در شهرهای بزرگ را روستایی ها و عشایر تشکیل می دهند و 59.7 درصد مشکلات روستایی ها ناشی از مشکلات اقتصادی و نبود شغل در خور شام تحصیل کرده ها روستایی است.
وی حاشیه نشینی را معلول مهاجرت افراد فقیر برای جستجوی درآمد و شغل دانست و گفت: هرپنج خانوار روستایی یک فرزند دانشگاهی دارد و این در حالی است که 70 درصد از جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند.
وی افزود: فضای کسب و کار را باید در روستاها رونق داد تا در سایه توسعه روستایی، نیروهای فعال کشور به نیروهای مصرف کننده تبدیل نشوند.
وی اظهار داشت: 93.5 درصد از محصول های کشاورزی کشور در مناطق روستایی تولید می شود اما 63.5 درصد ارزش افزوده محصول های کشاورزی به شهرنشین ها تعلق دارد.
وی گفت: توسعه، فرآیندی مستمر، درون زا، متوازن و فراگیر است و توسعه روستایی باید با اراده و مشارکت روستایی ها صورت گیرد.
وی از روستای ‘ ارسی ‘ شهرستان جلفا درآذربایجان شرقی به عنوان روستای نمونه درکشور نام برد و افزود: این روستا با وجود دانشگاه پیام نور، مجموعه فرهنگی و ورزشی، سالن پذیرایی، هنرستان فنی و حرفه ای و چندین واحد تولیدی نمونه ای از یک روستای قابل طرح با مشارکت گسترده اهالی است.
وی فرماندارهای 21 شهرستان این استان را مورد خطاب قرار داد و گفت: فرهنگ متعالی مشارکت مردم روستا در فعالیت های اقتصادی وجود دارد و باید از این فرهنگ بهره برداری کرد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور افزود: بسیاری از صنایع تبدیلی مانند کارخانه های تولید آبمیوه، کشتارگاه های صنعتی و غیره باید مناطق روستایی استقرار یابد و این مهم باید با مشارکت روستایی ها اتفاق بیافتد.
رضوی با اشاره به ینکه تثبیت جمعیت روستایی و تلاش برای مهاجرت معکوس آنان از توصیه های مقام معظم رهبری است، گفت: امسال 10 هزار میلیارد ریال اعتبار جهت اعطای تسهیلات برای طرح های مشارکتی روستایی ها در اختیار پست بانک و صندوق کارآفرین امید قرار گرفت.
وی افزود: تشکیل شرکت های مشارکتی شامل 25 تا 200 خانوار برای کارآفرینی در مناطق روستایی، تسهیلات کم بهره و بدون وثیقه را در پی خواهد داشت.
وی گفت: دراین طرح بیشترآورده از طریق تسهیلات تامین و یک سال تنفس و یک سال دوره مشارکت برای آن در نظرگرفته می شود.
وی با اشاره به اینکه مشارکت عامل پایداری توسعه روستایی است، افزود: حرکت های جمعی درانقلاب اسلامی ایران تجربه های شیرینی دارد و درقالب این طرح نیز پول های اندک مردم تاثیرگذارتر از کوه پول عده ای اندک در اقتصاد کشور خواهد بود.
وی از فرماندارها و بخشدارهای این استان خواست تا نسبت به جلب و هدایت مشارکت روستایی ها اقدام کرده و از این تسهیلات برای توسعه روستایی استفاده کنند.
استاندارآذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فرماندارها باید روستاهای دارای روحیه مشارکت را شناسایی کنند، گفت: برای استفاده از این تسهیلات در سطح آذربایجان شرقی سقفی وجود ندارد و راه اندازی یک شرکت می تواند به سایر مناطق روستایی نیز تسری یابد.
اسماعیل جبارزاده افزود: این تسهیلات فرصتی برای توسعه مناطق روستایی با توجه به سند تدبیر و توسعه شهرستان های استان به شمار می رود.
وی وضعیت روستاها را هشداردهنده دانست و گفت: اگر به بخش روستایی رسیدگی نشود، وضعیت نامطلوب تر مهاجرت روستایی ها به کلان شهرهای کشور را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: بخشی از جمعیت روستایی این استان مولد نیستند و آمار روستایی های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره) بیانگر این موضوع است.
تقی کرمی، فرماندار مرند نیز به نمایندگی از فرماندارهای این استان گفت: این طرح نباید متکی به دولت باشد و باید در تمامی دولت های آتی کشور تداوم یابد تا روستایی ها بیشتر به آن گرایش پیدا کنند.
در زمان حاضر27 درصد از جمعیت سه میلیون و 750 هزارنفری آذربایجان شرقی در مناطق روستایی سکونت دارند و حاشیه نشینی از مشکلات عمده شهر تبریز و برخی شهرهای بزرگ این استان به شمار می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *