احدزاده رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی: اصلی‌ترین عنصر توسعه اقتصادی کشورها صنعت مالی است

اصلی‌ترین عنصر توسعه اقتصادی کشورها صنعت مالی است و ابزارهای نوین تامین مالی و خدمات پوشش ریسک به این صنعت کمک بسزایی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ سجاد احدزاده رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) ضمن بیان مطلب فوق گفت: سیر تکاملی فناوری‌های مالی سبب شده تا مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد. وی ضمن اشاره به اینکه ارزش بازار جهانی فناوری‌های مالی در سال ۲۰۲۳ در حدود ۲۹۴میلیارد دلار بوده است، پیش‌بینی کرد که این عدد در پایان سالجاری (٢٠٢۴) به ٣۴٠میلیارد دلار برسد. احدزاده با تاکید بر اینکه قرار است سهم ۱۰درصدی در پایان سال ۱۴۰۷ در تولید ناخالص داخلی محقق شود که این سهم در سالجاری ۷.۹درصد است، خاطرنشان کرد: اعتماد؛ جزو پایه‌های اصلی در صنعت مالی محسوب می‌شود. این در حالی است که اصلی‌ترین عنصر توسعه اقتصادی کشورها صنعت مالی است و ابزارهای نوین تامین مالی و خدمات پوشش ریسک به این صنعت کمک بسزایی خواهد کرد. رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری با بیان اینکه صنعت فین‌تک نوظهور و رو به رشد است و با چالش‌های زیادی مواجه است، گفت: این در حالی است که تنظیم‌گری و قانونگذاری سبب تشویق و ایجاد انگیزه برای ورود شرکت‌ها و افراد عادی به این حوزه می‌شود. احدزاده در ادامه افزود: در حال حاضر بیش از ۳۰هزار شرکت استارتاپی در حوزه مالی فعال هستند و در سال ۲۰۲۴ حدود ۳.۵میلیارد نفر از این برنامه‌ها و خدمات استفاده کرده‌اند. همچنین سال ۲۰۲۴؛ سالی طلایی برای فناوری هوش مصنوعی است؛ چراکه این بخش در خط مقدم حوزه فین‌تک قرار دارد. وی با بیان اینکه این صنعت باعث می‌شود تا سهامداران خرد سرمایه‌های خود را با توجه به شرایط مولد حوزه فناوری وارد این بخش کنند، تاکید کرد: حجم بازار فین‌تک بر اساس گزارش موسسه fortune Business ارزش سال ۲۰۲۳ برابر با ۲۹۴میلیارد دلار است که برای پایان سال ۲۰۲۴ برابر با ۳۴۰میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین سال ۲۰۳۲ معادل ۱.۱۵تریلیون دلار پیش‌بینی می‌شود و متوسط رشد سالانه ۳۴درصد خوهد بود. رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری افزود: در همین راستا تعداد شرکت‌های این حوزه بر اساس گزارش موسسه statista برابر با حدود ۱۲.۲۰۰ در سال ۲۰۱۹ و حدود ۳۰.۰۰۰ در سال ۲۰۲۴ است و رشد بیش از دو برابری طی پنج سال را شاهد خواهیم بود. وی با بیان اینکه سیر تکاملی فناوری‌های مالی باعث می‌شود که مقاومت در برابر این حوزه محکوم به شکست باشد؛ در پایان اهمیت صنعت مالی، تامین مالی، ارائه خدمات عالی و پوشش ریسک، نقش مرکزی در توسعه‌ورشد اقتصادی، جذب منابع مالی و تسهیل در دسترسی به منابع و افزایش شفافیت و کاهش ریسک‌های عالی را از جمله مهمترین ابزارهای نوین مالی برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *