قاسمی مدیرعامل آریان فولاد: بهره‌برداری از ۳ خط ذوب ۵۰ تنی القایی تا تابستان سال آینده در مجتمع آریان فولاد

مجتمع آریان فولاد در حال حاضر تنها با ۳۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، اما برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید به ۵۰ درصد افزایش یابد و میزان تولید محصولات این مجموعه سالانه به یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بهمن قاسمی مدیرعامل مجتمع آریان فولاد ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه تا تابستان سال آینده ۳ خط ذوب ۵۰ تنی القایی با ظرفیت تولید حدود 350 هزار تن در این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: با سرمایه‌گذاری بیش از 560 میلیون دلار؛ هم‌اکنون ظرفیت تولید کارخانه فولاد آریان ۲ میلیون تن محصولات نوردی و ۶۰۰ هزار تن شمش فولاد است که همه این سرمایه‌ها از محل منابع داخلی شرکت و آورده شرکاء بوده است.
وی در خصوص تاریخچه این مجتمع گفت: مجتمع آریان فولاد در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد و شامل دو شرکت جدا از هم با فاصله حدود ۱۵٠٠ متر از یکدیگر است که مجموعا بیش از ۸٠٠ هزار مترمربع مساحت و حدود ۱۳٠ هزار مترمربع فضای مسقف دارد.
قاسمی همچنین گفت: این مجتمع سه خط تولید میلگرد فعال با هر خط حدود 500 هزار تن ظرفیت تولید سالیانه دارد و در مجموع یک میلیون و 500 هزار تن ظرفیت اسمی و نیز دو خط نورد مقاطع به ظرفیت‌های 200 هزار تن و 300 هزار تن در سال دارد. مجتمع آریان فولاد ظرفیت تولید 2 میلیون تن نورد و 240 هزار تن شمش را دارد و در حال حاضر نیز مشغول بررسی و مطالعه امکان تولید ورق با عرض 500 میلیمتر است.
به گفته وی همچنین شرکت دو خط ذوب القایی 20 تن با جمع سالیانه 120 هزار تن ظرفیت تولید اسمی و یک خط ذوب قوس الکتریکی با کوره 20 تن حدود 120 هزار تن ظرفیت اسمی دارد که در این مجموعه جمعا 500 هزار تن انواع مقاطع فولادی شامل تیرآهن تا سایز 270 و نبشی، ناودانی، تسمه و ورق کم عرض تا عرض 400 میلیمتر تولید می‌شود.

ناترازی انرژی چالش اصلی

مدیرعامل آریان فولاد در ادامه به ناترازی انرژی در صنایع فولادی به عنوان چالش اصلی این بخش اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر ناترازی انرژی در صنایع فولادی به عنوان چالش اصلی این بخش محسوب می‌شود. این در حالی است که چهار ماه از سال با ناترازی انرژی در صنایع فولادی مواجه هستیم؛ در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز.
قاسمی با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان با چنین چالش‌هایی مواجه نیستند، گفت: به همین دلیل باید بین تولیدکنندگان با رده‌های مختلف تفاوت‌هایی قائل شد.
وی در ادامه در خصوص تاسیس نیروگاه برای تامین انرژی موردنیاز این مجتمع گفت: برای تامین برق موردنیاز کارخانه به دنبال خرید نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی بودیم، اما به دلیل اینکه نتوانستیم زمین موردنیاز را تهیه کنیم؛ این امر محقق نشد.
به گفته وی مجتمع آریان فولاد برای انجام فعالیت‌های تولیدی و مدیریتی مجموعه حدود 120 مگاوات برق خریداری کرده است.

مدیرعامل مجتمع آریان فولاد همچنین با بیان اینکه فاصله قیمتی مواداولیه و میلگرد از سوی دولت ۱۱ درصد تعیین شده است، گفت: این در حالی است که هزینه تمام شده تولید این محصولات بالاتر از ۱۵ درصد است و همین موضوع به تولیدکنندگان آسیب زیادی وارد کرده است.
قاسمی با تاکید بر اینکه در خصوص این اختلاف قیمت میلگرد با نرخ مواداولیه بارها با بورس کالا مکاتبه و مذاکره کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه تاکنون در این خصوص پاسخ شفافی دریافت نکرده‌ایم.
به گفته وی قیمت هر کیلو میلگرد در سال گذشته ۳۱ هزار تومان بود، اما این رقم طی ۲۰ روز گذشته در بورس کالا کاهش یافته و به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت مواداولیه تغییر چندانی نداشته و از سوی دیگر هزینه‌های تولید نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل آریان فولاد در ادامه به نوسان نرخ ارز اشاره کرد و در خصوص قیمت محصولات فولادی گفت: با توجه به نرخ دلار ۷۰ هزار تومانی؛ به نظر می‌رسد هر کیلوگرم میلگرد به قیمت ۳۵ هزار تومان برسد.
قاسمی همچنین با تاکید بر افزایش حقوق و دستمزد پرسنل بر اساس قانون کار گفت: با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور حقوق پرسنل باید بر پایه ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار تعیین شود و در صورت افزایش نرخ ارز تعدیل شود.

مدیرعامل شرکت آریان فولاد در خصوص چالش‌های پیش‌روی این مجموعه گفت: قیمت پساب فاضلاب 6 برابر بیشتر از آب‌آشامیدنی است. به همین دلیل استفاده از پساب فاضلاب در کارخانه‌های صنعتی از هزینه بالایی برخوردار شود.
به گفته وی قیمت هر متر مکعب آب‌آشامیدنی ۵۰۰ تا هزار تومان است؛ این در حالی است که پساب فاضلاب بوئین‌زهرا را ۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند؛ به همین دلیل نرخ فاضلاب ۶ برابر آب‌آشامیدنی برای این مجموعه تمام می‌شود.
وی همچنین گفت: با این حال مجتمع آریان فولاد در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری آزمایشی از پساب بوئین‌زهرا برای فصل تابستان است.

به گفته وی برخی از شرکت‌ها از سود ۵۰ درصدی برخوردارند؛ این در حالی است که آریان فولاد به دلیل تامین مواداولیه از بیرون با مشکل هزینه تمام شده بالا روبه‌رو است.
وی همچنین در خصوص صادرات با تاکید بر اینکه هم‌اکنون نوسانات نرخ ارز مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است و پیش‌بینی مشخصی از نرخ ارز نداریم، خاطرنشان کرد: مجتمع آریان فولاد سال ۹۶ که صادرات محصولات خود را آغاز کرد؛ توانست ۸۰ میلیون یورو ارزآوری داشته باشد، اما هم‌اکنون در حوزه صادرات توفیق چندانی نداریم؛ به گونه‌ای که امروز شرکت‌های دیگر محصولات ما را به نام برند خود به کشورهای دیگر صادر می‌‌کنند.

قاسمی در ادامه با تاکید بر اینکه با اجرای طرح‌های توسعه در شرکت آریان فولاد زمینه ایجاد 500 تا یک هزار شغل جدید مهیا می‌شود، گفت: با اجرای طرح‌های توسعه و راه‌اندازی خطوط ذوب القایی و افزایش میزان تولید تا 50 درصد ظرفیت شرکت در سال آینده زمینه اشتغال در این واحد صنعتی به دو هزار نفر خواهد رسید و امکان صادرات نیز مهیا خواهد شد.
مدیرعامل آریان فولاد در پایان گفت: باعث افتخار است این شرکت با ۲ میلیون تن ظرفیت اسمی ضمن داشتن بالاترین تنوع محصول؛ بزرگترین کارخانه نورد خصوصی ایران و خاورمیانه هم محسوب می‌شود و مهمترین مزیت شرکت تحویل محصول خریداری شده به مشتری در همان روز خرید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *