زنگنه: برای افزایش صادرات نیازی به اجازه اوپک نداریم

تاکنون حضور رییسان جمهوری روسیه، ونزوئلا، عراق، بولیوی، گینه استوایی، نیجریه و همچنین نخست وزیر الجزایر در این اجلاس قطعی شده است. رییس جمهوری ترکمنستان نیز به عنوان میهمان ویژه اجلاس حضور می یابد. برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در تهران دارای ویژگی هایی است که آن را از اجلاس های پیشین متمایز می کند. استقبال بی سابقه سران کشورهای عضو، شرایط ویژه بازار گاز و وقوع تحولات بزرگ در این بازار و نزدیک شدن به موعد لغو تحریم های ایران از ویژگی های این اجلاس است. در این اجلاس شماری از رییسان نهادهای مهم بین المللی نیز شرکت می کنند. ایران در هفته پیش رو میزبان سه اجلاس مهم گازی است. هفدهمین اجلاس عادی وزیران مجمع کشورهای صادر کننده گاز (Gas Exporting Countries Forum) نیز روز گذشته گشایش یافت و اجلاس فوق العاده وزیران نیز عصر دیروز کار خود را آغاز کرد. برای نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران به طور همزمان در یک کشور برگزار می شود.
افزایش صادرات نفت حق مسلم ایران است
وزیر نفت در حاشیه هفدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.یی.سی.اف) گفت: برای افزایش سهم صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی به سقف پیش از تحریم ها، نیازی به اجازه اوپک و یا هیچ سازمان و شخص دیگری نداریم. بیژن نامدار زنگنه افزود: افزایش صادرات نفت حق مسلم ایران است و در این زمینه نیاز به اجازه هیچ شخص یا سازمانی نداریم. وی با بیان اینکه سقف تولید اوپک متعلق به خود این سازمان است، یادآورشد: هم اینک اوپک روزانه یک و نیم میلیون بشکه بیش از سهم خود تولید می کند. زنگنه با اشاره به اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران گفت: در جلسه فوق العاده روز گذشته، اسناد مورد نیاز مربوط به جلسه سران آماده و دستور جلسه آن تائید شد. وی ادامه داد: قطعنامه مفصلی در این جلسه مطرح و همه مفاد آن با مشارکت همه اعضا مورد تفاهم قرار گرفت و نهایی شد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد که قطع نامه نهایی شده روز دوشنبه (دوم آذرماه) پس از مطرح شدن در اجلاس سران، علنی و منتشر می شود. وی افزود: در قالب یک گزارش، پیام اجلاس یادشده به نشست پاریس (نشست COP٢١) در خصوص اهمیت دادن به سوخت گاز و نقش آن در بهبود محیط زیست در شرایط کنونی آب و هوایی جهان ارایه می شود که این گزارش نیز نهایی و تائید شده است.
زنگنه گفت: میزبانی نشست فوق العاده وزیران جی.یی.سی.اف افتخاری است که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است. وی ادامه داد: موضوع اصلی نشست فوق العاده وزیران، بحث و بررسی در مورد دستور کار و بیانیه سومین نشست گازی سران جی.یی.سی.اف است که طبق تصمیم های نشست های وزیران جی.یی.سی.اف قرار است در تهران برگزار شود. وی ادامه داد: یکی از ویژگی های اصلی سومین نشست گازی سران، تعداد وزیران و مقام های دولتی اعضاست که در آن شرکت کرده اند؛ این نشان دهنده اهمیتی است که دولتها برای این موضوع قائل هستند.
زنگنه افزود: به عنوان میزبان سومین نشست سران، جمهوری اسلامی ایران مفتخر به میزبانی از ٩ تن از سران کشورهای عضو مجمع به همراه رئیس جمهوری ترکمنستان است که حضور وی، سطح برگزاری این نشست را بسیار ارتقاء داده است. وی خاطرنشان کرد: بدون شک این نشست زمینه را برای تبادل نظر، همکاری های هرچه بیشتر و همگرایی میان اعضای فعلی مجمع و نیز تشویق دیگر دولتها برای پیوستن به جی.یی.سی.اف هموار می کند. وزیر نفت یادآورشد: موضوع اصلی نشست فوق العاده وزیران، تأیید پیش نویس بیانیه ای است که نمایندگان اعضا در گروه بلند پایه آن را نهایی کرده اند. به همین دلیل می خواهم توضیحاتی در مورد پیش نویس بیانیه ارائه کنم.
زنگنه افزود: می خواهم اعلام کنم که دو اصل مقرر شده در بیانیه های مربوط به دو نشست سران قبلی که به «حقوق حاکمیت کشورهای عضو جی یی سی اف بر منابع انرژی خود» و همچنین «تقویت سیاست های همکاری و هماهنگی میان اعضا و غیره» در این بیانیه نیز در نظر گرفته شده است. وی یادآورشد: سال ٢٠١٥ از نظر مباحث مربوط به تغییرات آب و هوا، سالی بی سابقه ای و منحصر به فرد بود؛ همچنین نشست COP٢١ نیز قرار است هفته آینده در پاریس برگزار شود. وزیر نفت ایران تاکید کرد: از آنجایی که گاز طبیعی نعمتی ویژه است که می تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمک شایانی کند و این موضوع در بیانیه سران در نظر گرفته شده، پیشنهاد شده است که پیام جی.یی.سی.اف در سومین اجلاس COP٢١ نیز قرائت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *