وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز سرمان بالا است و میتوانیم اعلام کنیم که ٣٣ درصد رشد در میزان ترانزیت داریم هر چند این آمار در مقام کلام حرف راحتی است، اما این اتفاقات در فشار تحریمها و شرایط سخت منابع مالی رخ داده است.
به گزارش اقتصاد ملت؛ مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار داشت: یکی از اصلیترین نکاتی که در نمایشگاه سال گذشته مطرح کردم رشد و توسعه ترانزیت به عنوانی از اصلیترین اقدامات ما در وزارت راه و شهرسازی بود که در این مدت نقشه ایران راه تهیه و تدوین شد و نقشه حرکت در توسعه نرمافزار و سخت افزار را تهیه کردیم.
وی ادامه داد: در برنامه جامع دقیقا مسئولیتها و تکالیف وزارت راه و شهرسازی در توسعه ترانزیت میدانیم و موضوع بسیار مهم این است که وزارت راه معلق در محیط حرکت نمیکند و این وزارتخانه در نقشه جامع توسعه کشور نقش اصلی دارد و هیچ بهانهای نباید مارا از این مهم باز دارد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: امروز سرمان بالا است و میتوانیم اعلام کنیم که ٣٣ درصد رشد در میزان ترانزیت داریم هر چند این آمار در مقام کلام حرف راحتی است اما این اتفاقات در فشار تحریمها و شرایط سخت منابع مالی رخ داده است و حاصل مذاکرات پی در پی با مقامات خارجی و منطقهای بود و در تمام مذاکرات منطقهای به دنبال رشد ترانزیت و تسهیل عبور و مرور کالا در مرزها هستیم.
وی همچنین از اجرایی شدن قرارداد تجاری ساخت خطآهن رشت-آستارا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: این پروژه بخش مهمی از کریدور شمال_جنوب است که پس از مدتها در دولت سیزدهم به سرانجام میرسد.
وی ادامه داد: رشد و توسعه ترانزیت یکی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، بلافاصله کلان نقشه به نام ایران راه تهیه و تدوین شد.
وی افزود: اینکه در قالب یک برنامه جامع برنامه ها را تعریف و پیگیری کنیم بسیار امر مهمی است و نشان می دهد وزارت راه و شهرسازی در محیط به صورت معلق کار نمی کند.
وی با بیان اینکه پروژههایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد که مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور باشد، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود همه مشکلات، محدودیتها و موانع صاحب اصلی کار می بینم و به هر بهانه ضعف عملکرد، نبود امکانات و… نباید ما را از ادامه راه منصرف کند.
بذرپاش با تأکید بر اینکه ما رشد ترانزیت و تسهیل تردد در مرزها را از طرف خارجی می خواهیم، تاکید کرد: در همه مذاکرات این مسئله موردنظر بوده و به دنبال آن بوده ایم.
وی با بیان اینکه برای بازپسگیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمیافتد، اضافه کرد: طی یکسال گذشته پروژههای کم سابقه ای به بهرهبرداری رسیده است با وجود محدودیت ها خطآهن همدان-سنندح افتتاح شد.
وی با اشاره به اینکه 45 سال است در بازه خط آهن شلمچه- بصره حرف می زنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و الان در حال اجراست.
وی در ادامه به خط آهن رشت-آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب است گفت: طی روزهای آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال 2024 میلادی عملیات اجرایی آغاز می شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش 500 و 200 میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد.
وی تاکید کرد: حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است.بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژههای جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و… در حال پیگیری است.
وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شخصاً مذاکره با شرکتها و مجموعههایی که پتانسیل تبدیل شدن به مراکز بزرگ لجستیکی هستند را انجام میدهم تا انشاا… در نمایشگاه سال آینده چند شرکت بزرگ را در این زمینه معرفی کنیم.
https://eghtesademelat.ir/?p=225751