تمرکز فولاد مبارکه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم‌وفناوری

معصومه صالحی

در همه استراتژی‌ها، اهداف کلان و گفتمان‌هایی که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی چند سال گذشته مطرح شده؛ یک شاخص بسیار جدی و مهم وجود دارد که آن هم «رویکرد نوآورانه» است؛ چه در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های احداث شده و چه در خصوص مسئولیت‌پذیر‌بودن به ‌عنوان یک مجموعه‌ای که باید مسئولانه از محیط‌ زیست حفاظت و نگهداری کند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ یحیی پالیزدار مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌و‌توسعه فناوری‌ونوآوری فولاد مبارکه در رابطه با رویکرد و برنامه‌های مدنظر فولاد مبارکه در خصوص 5 گفتمان محوری و توجه به مسیر نوآور ضمن بیان مطلب فوق گفت: در واقع در تمامی رویکردهای دیگری که در شرکت فولاد مبارکه مدنظر قرار دارد؛ رویکرد «نوآوری» پایه و اساس هر نوع اقدامی به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه به همین دلیل شرکت فولاد مبارکه برای رویکرد «نوآوری» گفتمان خاص خود را در پیش گرفته است، گفت: عمدتا این گفتمان متمرکز بر نوآوری باز و استفاده حداکثری از ظرفیت‌هایی است که در داخل کشور وجود دارد با استفاده کردن از شرکت‌های فناور و مجموعه‌های متوسط و کوچکی که می‌توانند به فولاد مبارکه کمک کنند.

پالیزدار همچنین در خصوص ظرفیت‌های نوآوری در کشور خاطرنشان کرد: واقعیت این است که رویکرد نوآوری گروه فولاد مبارکه، رویکرد نوآوری باز است؛ به این معنا که گروه فولاد مبارکه در تلاش است تا از همه ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد؛ به‌ عنوان ظرفیت‌های نوآوری استفاده کند؛ چراکه طبیعتا جامعه نخبگی تمرکزهایی دارد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌و‌توسعه فناوری‌ونوآوری فولاد مبارکه در این خصوص گفت: یکی از این تمرکزها دانشگاه‌ها و دیگری پارک‌های علم‌وفناوری و همچنین مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در این خصوص فولاد مبارکه سعی کرده است که از این ظرفیت جامعه نخبگی استفاده کند و موضوع را در جهت آن چیزی که در داخل گروه خلق ثروت می‌کند؛ سوق دهد.

در همین راستا اقداماتی که فولاد مبارکه از متافو سال گذشته تاکنون انجام داده است؛ مبتنی بر این بوده در حوزه‌هایی که برای این مجموعه حوزه‌های استراتژیک محسوب شود؛ سرمایه‌گذاری کند. وی در ادامه به 4 حوزه شامل حوزه فرآیندهای تولید، حوزه توسعه محصولات، حوزه پایداری زنجیره تامین و حوزه کسب‌وکارهای جدید اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه در حال حاضر در این 4 حوزه سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است که این سرمایه‌گذاری‌ها عموما در شرکت‌های دانش‌‌بنیان بوده است.

پالیزدار خاطرنشان کرد: همچنین طرح‌هایی که از سمت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌آید؛ در شرکت‌های دانش‌بنیان عموماً سهامداری داریم و در طرح‌ها به عنوان یک خریدار خطرپذیر عمل می‌کنیم و سعی شده است که این سرمایه‌گذاری‌ها عموما منتج به کسب‌وکار شود؛ به گونه‌ای که خود این کسب‌وکارها پایداری لازم را برای ادامه بقا داشته باشند، اما همزمان نیز بتوانند نیازهای تکنولوژیک فولاد مبارکه را مرتفع کنند.

به گزارش خبرنگار ما ؛ مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌و‌توسعه فناوری‌ونوآوری فولاد مبارکه در ادامه گفت: واقعیت این است که در همه استراتژی‌ها، اهداف کلان و گفتمان‌هایی که در شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی چند سال گذشته مطرح شده؛ یک شاخص بسیار جدی و مهم وجود دارد که آن هم «رویکرد نوآورانه» است؛ چه در استفاده حداکثری از ظرفیت‌های احداث شده و چه در خصوص مسئولیت‌پذیر‌بودن به ‌عنوان یک مجموعه‌ای که باید مسئولانه از محیط‌ زیست حفاظت و نگهداری کند.

پالیزدار در خصوص میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده فولاد مبارکه در شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تاکنون در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ۷0۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است و قصد داریم انشاالله تا پایان سال این مبلغ به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسد. در حال حاضر در ۲۸ مجموعه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که عموما در پارک‌های علم‌وفناوری و در مراکز تمرکز نیروهای نخبگی کشور مستقر هستند.

وی در خصوص برنامه‌های این مجموعه برای ادامه سالجاری خاطرنشان کرد: سعی می‌کنیم به این حرکت ادامه دهیم و این مسیر را متوقف نکنیم و بتوانیم که در شرکت‌های بیشتر و با کیفیت بهتری سرمایه‌گذاری کنیم. پالیزدار همچنین گفت: مجموعه‌هایی که سرمایه‌پذیر ما هستند؛ سعی می‌شود در وهله اول خدمات خود را به گروه فولاد مبارکه و زیرمجموعه‌های آن و سپس به سایر شرکت‌های فولادی و در نهایت به کل جامعه صنعتی کشور ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی‌و‌توسعه فناوری‌ونوآوری فولاد مبارکه در سخن پایانی خود در خصوص فولاد سبز که شعار فولاد مبارکه است و اینکه شرکت‌های دانش‌بنیاد و حوزه نوآوری چه کمکی می‌‌توانند به فرآیند فولاد سبز داشته باشند، گفت: فولاد سبز به عبارتی مجموعه تکنولوژی‌هایی است که می‌تواند دوستدار محیط‌ زیست باشد و این مجموعه تکنولوژی‌ها یک سبدی را فراهم می‌کند که این سبد شامل احیاء با هیدروژن، کاهش مصرف انرژی در موارد مختلف و … است. طبیعتاً این سبد از دل شرکت‌های دانش‌بنیان شکل می‌گیرد و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه نیز ناظر بر همین موضوع بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *