گردهمایی بزرگ فعالان معدن و صنایع‌معدنی در هتل المپیک تهران

دومین رویداد جامع معدن و صنایع‌معدنی با حضور مدیران و دست‌اندکاران این حوزه و شرکت‌هایی همچون فولاد خراسان، فولاد خوزستان، گهرزمین و… صبح امروز به همت روزنامه دنیای اقتصاد در هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصادملت؛ محمود سریع‌القلم استاد دانشگاه شهید بهشتی در مراسم افتتاحیه این رویداد چالش بزرگ کشور را محدودیت در ارتباطات جهانی عنوان کرد و گفت: مطابق گزارشات موجود آماده‌ترین کشور دنیا برای آینده سنگاپور است و ایران در این رتبه‌بندی در جایگاه ۷۸ جهان قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشورهای جنوب نقش مهمی در GDP جهان دارند، سهم این کشورها را در صادرات جهان ۴۳ درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در آمریکای لاتین سرمایه‌گذاری‌های بنیادی در حال شکل‌گیری است.

این در حالی است که تفاوت‌های مهم ایران با کشورهای چین، هند و… در نگرش اقتصادی دولت‌محور آنهاست و سایر کشورها شرکت‌محور هستند.

سریع‌القلم همچنین با تاکید بر اینکه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نقش چین ۵۹ درصد و آمریکا ۹ درصد است، گفت: کشورهای آمریکا، چین و امارات به ترتیب بیشترین نقش را در هوش مصنوعی دارند و عمده هوش مصنوعی در صنعت علم پزشکی است.

احسان انصاری مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس نیز در دومین رویداد جامع معدن و صنایع‌معدنی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این مجموعه گفت: بر اساس مطالعات سال ۱۳۹۹ میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از ۸۲ درصد، ۹درصد بخش خانگی و مابقی آب مصرفی مربوط به بخش صنعت است؛ در حالی که صنایع معدنی و فلزی به عنوان صنایع آب‌بر معرفی می‌شوند که اصلا اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه در یک قرن اخیر مصرف آب بیش از دو برابر نرخ افزایش جمعیت جهان رشد کرده است، خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در تنش آبی زندگی می‌کنند و حدود ۹.۷ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ از آب شرب در جهان محروم  خواهند بود‌.

به گفته وی بیشترین میزان مصرف آب نمک‌زدایی به ترتیب در بخش شرب و صنعت است. این در حالی است که ظرفیت نمک‌زدایی دنیا بالغ بر ۱۰۷ میلیون متر مکعب در روز است.ا

نصاری در پایان گفت: سهم ایران از شیرین‌سازی ۶۸۰ هزار متر مکعب در روز است؛ این در حالی است که ایران سهمی کمتر از یک درصدی نسبت به حجم نمک‌زدایی در دنیا را به خود اختصاص داده است.

سورنا ستاری استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز در دومین رویداد جامع معدن و صنایع‌معدنی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور در بخش معدن توجهات بسیار بیشتری باید به آن معطوف شود. وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ برای ورود به نوآوری باید در شرکت‌های استارت‌آپی سرمایه‌گذاری کنند، گفت: آنچه در این مسیر حائزاهمیت است پایه نوآوری کسب‌وکار است.

ستاری در ادامه با بیان اینکه بیش از ۵۵ میلیارد تن از ذخایر قابل معدنکاری جهان در ایران است، گفت: این در حالی است که ارزش ذخایر معدنی ایران بر اساس برآوردهای اولیه ۷۰۰ میلیارد دلار است که با اکتشافات جدید این رقم تا ۱۴۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

ستاری با تاکید بر اینکه ایران تاکنون به ذخایری به میزان ۲۰۰ تن طلا دست یافته است، گفت: متاسفانه دانش طلا در کشور ما بسیار ضعیف است.وی با بیان اینکه در حدود ۶ درصد از ذخایر معدنی جهان در ایران قرار دارد، خاطرنشان ‌کرد: ذخایر معدنی ایران در بخش‌های مختلف از جمله طلا، کرومیت، مس و زغالسنگ حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

ستاری در پایان تاکید کرد: تحقیق و توسعه یکی از پایه‌های جدی حوزه معدن است که باید بر روی آن تاکید کرد، اما نباید از واحدهای تحقیق و توسعه انتظار نوآوری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *