ایجاد بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد ماه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق با بانک مرکزی برای ایجاد بازار متشکل ارزی تا پایان خرداد ماه خبر داد و گفت: با این اقدام نرخ ارز کاهش و عرضه آن افزایش می یابد.


 

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص نشست مشترک این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی در مورد وضعیت ارز گفت: با توجه به تغییر سیاست‌های ارزی دولت در نیمه دوم سال ۹۷ و تصمیماتی که در طول نیمه دوم سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ اخذ شد مسیر حرکت بانک مرکزی در سیاست‌های ارزی ما نسبت به گذشته بهتر است.

akhare khordad

وی ادامه داد: پیگیری‌هایی که کمیسیون اقتصادی در خصوص تسریع در روند راه‌اندازی بازار متشکل ارزی انجام داد خوشبختانه به سرانجام رسید و در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی و بانک مرکزی با حضور رئیس کل بانک مرکزی توافق شد تا پایان خرداد ماه امسال، بازار متشکل ارزی راه اندازی شود.

 

هدف راه اندازی بازار متشکل ارزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص هدف از راه اندازی بازار متشکل ارزی گفت: ساماندهی نرخ ارز در اقتصاد کشور از اهداف مهم این اقدام است. بر خلاف عده‌ای که تصور می‌کردند ایجاد بازار متشکل ارزی شاید پیامدهای منفی در اقتصاد کشور داشته باشد ما معتقد هستیم ایجاد بازار متشکل ارزی بازار ارز را ساماندهی می‌کند.

 

تعادل بازار ارز

پور ابراهیمی مجلس گفت: ایجاد بازار متشکل ارزی می‌تواند به تعادل بهتر بازار ارز کمک کند، اولین مزیتی که برای ایجاد بازار متشکل ارزی وجود دارد، دادن انگیزه به صادرکنندگان مبنی بر توزیع منابع ارزی ناشی از صادراتشان به بازار است.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که در نشست مشترک کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی ارائه شد، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از منابع ارزی کشور از محل صادرات غیر نفتی برگشت پیدا کرده است؛ البته بازگشت بقیه این منابع هم بر اساس برنامه زمان بندی توسط دولت و بانک مرکزی در حال پیگیری است. اما نحوه تسویه ارز صادرکنندگان موجب شده است که هیچ علاقه‌ای به روشی که در حال حاضر بانک مرکزی اعلام می‌کند نداشته باشند و نسبت به تسویه ارز خود اقدام نکنند.

 

در انتظار کاهش نرخ ارز

وی تأکید کرد: شکل گیری بازار متشکل، میزان تقاضای ارز را کاهش و حجم عرضه ارز در بازار را افزایش می‌دهد لذا در هفته‌های آینده کاهش نرخ بازار غیررسمی ارز را شاهد خواهیم بود و تعادل منطقی در بازار ایجاد خواهد شد.

عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: ایجاد بازار متشکل ارزی مانع رانت و فساد در کشور می‌شود، زیرا چند نرخی بودن ارز موجب توزیع رانت و فساد است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *