«معرفی محصولات، ظرفیت‌ها و خدمات نوین بانک صادرات ایران»

بانک صادرات ایران در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور (کیش‌اینوکس 2023) حضوری فعال و درخشان داشت.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ علاوه بر اینکه مدیران بانک صادرات در طول برگزاری نمایشگاه کیش‌اینوکس در غرفه بانک پاسخگوی خیل عظیمی از مراجعه‌کنندگان و بازدیدکنندگان بودند؛ همچنین در حاشیه این نمایشگاه نیز با برگزاری پنل تخصصی تحت‌عنوان «معرفی محصولات، ظرفیت‌ها و خدمات نوین بانک صادرات ایران»، از اهم اقدامات انجام شده این بانک طی یک‌سال اخیر مطالبی را ارائه کردند. مدیران بانک صادرات و زیرمجموعه‌های این بانک در این پنل تخصصی در خصوص دستاوردهای دیجیتالی بانک صادرات و میزان تاثیرگذاری اقدامات انجام شده در نظام بانکی کشور سخن گفتند.

اجرای بانکداری جامع با تمرکز و دقت بالا در بانک صادرات

مهرداد رضایی مشاور مدیرعامل بانک صادرات ایران در امور بانکداری جامع در این پنل تخصصی به کوچک و یا کم کردن بانک‌ها که طی سال‌های اخیر دائما نقل محافل اقتصادی است، اشاره کرد و گفت: اگرچه این موضوع باعث ایجاد نگرانی‌ها و دغدغه‌‌هایی برای فعالان و دست‌اندرکاران سیستم بانکی کشور شده، اما باید توجه کرد که بر اساس سیستمی که در دنیا مرسوم است؛ بانک‌ها ورشکسته نمی‌شوند؛ بلکه طی فرآیندی با یکدیگر ادغام می‌شوند.

وی همچنین انواع بانک‌ها را از نظر کارکرد و نوع خدمات‌دهی به هفت دسته تقسیم کرد و افزود: خوشبختانه بانکداری جامع از سال گذشته در بانک صادرات ایران آغاز شده است که مشتمل بر بانکداری شرکتی، تجاری، خرد و بازاریابی است؛ این در حالی است که خدمت بانکداری شرکتی در بانک صادرات ایران با توجه به مدل‌های اصلاح شده به بیش از ۲۴۰ شرکت ارائه می‌شود.

مشاور مدیرعامل بانک صادرات با ذکر مثالی به کشور سوئیس به عنوان آخرین نمونه‌ای که فرآیند ادغام را طی کرده است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از سال گذشته بانکداری جامع با تمرکز و دقت بالایی در بانک صادرات ایران عملیاتی و اجرا شده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌های زیادی سیستم بانکداری شرکتی را در مجموعه‌های خود آغاز کرده‌اند، تصریح کرد: اما متاسفانه در اجرای این سیستم و ساخت داخل و ایرانیزه کردن آن چندان موفق نبودیم.

رضایی در ادامه به چالش‌های موجود در این بخش اشاره کرد و گفت: با توجه به چالش‌ها و مشکلات موجود خوشبختانه بانک صادرات توانست از مدل اصلاح شده سایر بانک‌ها استفاده و این سیستم را در بانک پیاده‌سازی و اجرا کند. در واقع بانک صادرات در این خصوص از تجربه تمام بانک‌ها استفاده کرد تا مدل جامع‌تر و کامل‌تری را ارائه و اجرا کند.

وی با تاکید بر اینکه در بانکداری شرکتی ارتباط نزدیک با شرکت‌های زیرمجموعه بانک از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: خوشبختانه حوزه بانکداری جامع در بانک صادرات با الگو و روش‌های خاصی در حال فعالیت است؛ این در حالی است که با توجه به اهمیت مطالعه مدل‌های مختلف بانکداری در دنیا لازم است به سمت ایجاد اتحادیه‌های اعتباری با کارمزدهای پایین نیز حرکت کنیم.

تاکید بر توسعه‌بخشی بحث آموزش

دکتر سیدهادی ابطحی مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران نیز در این پنل تخصصی ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این مجموعه؛ از برگزاری برنامه‌های آموزشی از قبیل آشنایی با بازار بورس، اوراق‌مشتقه در تفاهمنامه با کانون کارگزاران و ارائه مدرک رسمی خبر داد.

وی در خصوص اولین دوره آموزشی این بانک در حوزه بازار سرمایه گفت: بانک صادرات در دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس با دو ابزار جدید حضور پیدا کرده که مهمترین کارکرد این ابزارهای توسعه‌بخشی بحث آموزش است.

وی در ادامه با بیان اینکه در سامانه آموزشی بانک صادرات قصد داریم به تعداد زیادی از مشتریان در بازار خرد آموزش‌های لازم را ارائه دهیم، گفت: در این مرحله آموزش یک میلیون نفر از مشتریان به صورت همزمان در دستور کار ما قرار دارد.

دکتر ابطحی همچنین خاطرنشان کرد: به زودی آموزش‌ها در حوزه بازار سرمایه برای پرسنل بانک صادرات به مدت دو ماه انجام و در انتهای دوره به شرکت‌کنندگان گواهینامه اعطا می‌شود.

وی در ادامه به سامانه یکپارچه بازار سرمایه تحت‌عنوان «بازاریاب» در کارگزاری بانک صادرات که در این دوره از نمایشگاه رونمایی شد، اشاره کرد و گفت: مهمترین ویژگی این سامانه ثبت و رصد لحظه‌ای عملکرد مالی مشتریان است.

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات ایران همچنین گفت: در این سامانه چالش مدیریت ارتباط بین بازاریاب و مشتری مرتفع شده است و بازاریاب می‌تواند سهم خود را در هر لحظه شناسایی و دریافت کند؛ به همین دلیل ما می‌خواهیم این سامانه به سمت معامله‌پذیری حرکت کند.

تاکید بر شخصی سازی خدمات به مشتریان

مهدی اقبالی‌راد معاون شعب بانک صادرات نیز در این پنل تخصصی ظرفیت‌های شرکت‌های تابعه بانک را از جمله مهمترین ابزارهای قابل دسترس بانک‌ها عنوان کرد و گفت: آنچه که امروز در ارائه خدمات نسل چهارم خدمات بانکداری موردتوجه است؛ ارائه خدمات بر اساس نیاز بنگاه‌های اقتصادی و مشتریان و عمدتاً بر شخصی‌سازی خدمات استوار است و برطرف کردن نیازهای مالی و بانکی مشتریان؛ بستر فعالیت‌های فردای بانک صادرات ایران است.

اقبالی‌راد با بیان اینکه مدل‌های مختلف کسب‌وکار در دنیای بانکداری به سرعت در حال تغییر و تحول است، گفت: بانک‌ها در مسیر تحول دیجیتال در صف اول قرار دارند و بانک صادرات ایران نیز گام‌های بلندی در این مسیر برداشته که نتایج آن قابل رصد و رؤیت است.

وی با بیان اینکه بانک صادرات با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در حوزه بانکداری دیجیتال داشته در حال ارائه نقشی متفاوت در شبکه بانکی است، گفت: شرکت‌های تابعه بانک که به عنوان بزرگترین ابزارهای بانک در دسترس همگان هستند باید در همین مسیر قرار گیرند.

تامین سرمایه‌ سپهر نسل نوین

دکتر مهدی ابراهیمی مدیرعامل شرکت تامین مالی سپهر نیز در این پنل تخصصی از اجرای خدمات مشاوره‌ای به صورت نوین با نگاهی جدید در تامین سرمایه خبر داد و گفت: این خدمت از ابتدای سالجاری ارائه شده است که به موجب آن طراحی مدل‌های کسب‌وکار و ایجاد هلدینگ‌های چندوجهی این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم به مشتریان خدمات بهتر و باکیفیت‌تری ارائه دهیم.

وی همچنین گفت: در همین راستا سامانه‌‌هایی راه‌اندازی شده و در ارائه خدمات به بانک‌ها، بیمه‌ها، بورس و صنایع نیز نوآوری‌هایی صورت گرفته است؛ از سوی دیگر طراحی مدل‌های جدید کسب‌وکار، ایجاد هلدینگ‌های چندسطحی و ائتلاف راهبردی با مشتریان نیز از دیگر برنامه‌ها و ظرفیت‌های این مجموعه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت تامین مالی سپهر با تاکید بر اینکه شراکت راهبردی در این مجموعه با دقت بالایی انجام می‌شود؛ تمرکز این بخش را بر روی سه دسته از مشتریان طلایی، نقره‌ای و برنزی دانست و گفت: نکته حائزاهمیت اینکه تأمین سرمایه سپهر نسل نوین؛ تامین سرمایه‌ها را به صورت نمونه‌ای و تدریجی رقم می‌زند.

دکتر ابراهیمی همچنین تامین مالی جمعی از استارتاپ‌ها را یکی از جمله اقدامات تامین سرمایه سپهر عنوان کرد که می‌توانند به لحاظ بازدهی برای مجموعه مثمرثمر باشد، گفت: تامین سرمایه سپهر در حال حاضر ابزارهای خوبی در حوزه‌های لیزینگ بیمه و کارگزاری در اختیار دارد که به راحتی می‌توان این امکانات را در اختیار سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران قرار داد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه سپهر همچنین تاکید کرد: مشتریان حقوقی که سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ می‌توانند از امکانات بانکی مانند LC، ضمانتنامه و تسهیلات به خوبی بهره ببرند.

بهترین عملکرد از لحاظ خطای پذیرندگی

حمزه آقابابایی مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک پاس نیز در این پنل تخصصی با بیان اینکه این شرکت به عنوان بازوی بانک صادرات بهترین عملکرد را از لحاظ خطای پذیرندگی در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: این مجموعه به عنوان اکوسیستم‌های مالی بانک صادرات نقش بسزایی دارد.

مدیرعامل پرداخت الکترونیک پاس در ادامه به همکاری این مجموعه با ۱۷ بانک کشور خبر داد و در ادامه گفت: در همین راستا سامانه جدید این مجموعه با عنوان «پاسینو» اواخر آبان ماه سالجاری همزمان با نمایشگاه بانکداری‌الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی خواهد شد و در این خصوص آمادگی لازم داریم تا با تمام شرکت‌ها و بانک‌ها برای ارائه خدمات بهتر همکاری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فروش اقساطی طلا گفت: در همین راستا فروش اقساطی طلا یکی از سرویس‌های جذابی است که هم‌اکنون از طریق این مجموعه به متقاضیان ارائه می‌شود.

آقابابایی همچنین با تاکید بر اینکه ایران رتبه دوم اکوسیستم پرداخت دنیا را در اختیار دارد، گفت: سالانه در حدود ۴ میلیارد تراکنش شاپرکی به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان انجام می‌شود که کشورمان بعد از چین در رتبه دوم اکوسیستم پرداخت دنیا قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه پرداخت سهم مبلغی تراکنش‌های شرکت پرداخت الکترونیک به 5 درصد در صنعت افزایش یافته است، گفت: این شرکت در بین ۱۲ شرکت پرداخت الکترونیک کشور بیشترین رشد را داشته است.

چکنو رتبه اول از سامانه چکاوک

حامد حاجیلو کارشناس اداره‌کل خزانه‌داری بانک صادرات ایران نیز یکی دیگر از سخنرانان این پنل تخصصی بود که در ابتدای سخنان خود کارکردها و مزیت‌های چکنو (چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران) را تشریح کرد و از تازه‌ترین آمار صدور چکنو توسط مشتریان بانک صادرات ایران خبر داد و گفت: بانک صادرات ایران دی ماه سال گذشته «چکنو» را به شبکه بانکی کشور عرضه کرد تا چالش‌ها و خلأهای چک کاغذی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه قانونگذار از سال ۹۷ قصد داشت تا مشکلات چک‌های کاغذی را حل کند، گفت: متاسفانه بحث «جعل» مهمترین اتفاق و چالشی بود که وجود داشت تا در نهایت در سال ۱۴۰۰ چک‌های صیادی ارائه شد، اما باز هم شبکه بانکی نتوانست چالش‌های موجود در چک‌های کاغذی را به طور کامل رفع کند.

حاجیلو با تاکید بر اینکه در خصوص واگذاری چک در سامانه چکاوک نیز بانک صادرات ایران رتبه اول را از آن خود کرده است، حذف فیزیک چک را مهمترین ویژگی آن دانست و تشریح کرد: تاکنون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار برگ چکنو توسط مشتریان این بانک صادر شده که تا امروز 127هزار برگ به ارزش بیش از 11 هزار میلیارد ریال در بانک‌ها پاس شده است.

وی با تاکید بر اینکه قصد داریم وابستگی چکنو به نرم‌افزارهای جانبی از بین برود، گفت: این در حالی است که بانک‌ها اقدامات خوبی در زمینه چک‌های دیجیتال انجام داده‌اند، اما نتوانستند امکانات چکنو را به مشتریان خود ارائه دهند.

کارشناس اداره‌کل خزانه‌داری بانک صادرات ایران با بیان اینکه از این محصول هم به عنوان چک و هم انتقال وجه می‌توان استفاده کرد، گفت: با اعتبار این چک امضاء دیجیتالی که در نرم‌افزارها وجود دارد، گرفته می‌شود؛ ضمن‌آنکه امکان صدور چک دیجیتالی برای افراد حقیقی نیز در این بخش فراهم شده است.

به گفته وی چک دیجیتال سیاست کلان بانک‌مرکزی است که خوشبختانه بانک صادرات این موضوع را به درستی درک کرده است و به تازگی نیز قسمتی تحت‌عنوان کارتابل در نسخه جدید چکنو در نظر گرفته شده است که به مشتریان در ارائه خدمات کمک می‌کند.

قابلیت‌های جدید نئوبانک صادرات ایران

امیرحسین آقامحمدی رئیس اداره‌کل خدمات نوین بانکی بانک صادرات ایران هم در این پنل تخصصی قابلیت‌های جدید نئوبانک صادرات ایران را معرفی کرد و از انتشار عمومی اپلیکیشن این خدمت جدید در آینده نزدیک خبر داد و گفت: بانک صادرات ایران بیش از ۵۱ میلیون مشتری با ۳۵ میلیون کارت فعال دارد. در همین خصوص ۹ میلیون کاربر در حوزه دیجیتال دارد که ۵۷ درصد تراکنش آنها بر روی تلفن‌همراه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد تراکنش‌های روزانه در بانک صادرات ایران ۴۰ میلیون است که ۹۴ درصد آن به صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد، گفت: یک میلیون پایانه‌ فروشگاهی به درگاه‌های بانک صادرات متصل هستند و این بانک در دو سطح خرد و شرکتی به مشتریان خدمات ارائه می‌دهد.

وی همچنین به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بانکداری دیجیتال اشاره کرد و این خدمات را چنین برشمرد: خدمات نوین نئوبانک، اکوسیستم بانکداری باز، اهم خدمات در بانکداری باز، تشریح قابلیت‌های کارت تجاری، سامانه توثیق الکترونیکی دارایی‌های بانک صادرات ایران با توجه به داشتن ۵۱ میلیون حساب، ۳۵ میلیون کارت فعال و درگاه‌های مختلف بانکداری الکترونیک از جمله قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بانکداری دیجیتال در عصر کنونی است.

بانک صادرات پیشرو در توسعه چک امن دیجیتال

فریدون صالحیان رئیس اداره‌کل بانکداری خرد و بازاریابی بانک صادرات ایران نیز به عنوان دبیر این نشست در خصوص مزیت‌ها و کارکردهای چکنو و استقبال مشتریان بانک از چک امن دیجیتال بانک صادرات ایران گفت: بر اساس قوانین برنامه هفتم توسعه تا یک سال آینده چک‌های کاغذی از گردونه خدمت‌رسانی خدمات بانکی حذف خواهد شد.

وی با بیان اینکه بانک صادرات ایران در توسعه چک امن دیجیتال پیشرو بوده است و برند چکنو را در نظام بانکداری کشور برای استفاده از چک الکترونیک به صورت انحصاری از آن خود کرده است، به جایگاه و اهمیت تقویت زیرساخت‌های بانکداری جامع و نقش مؤثر آن در اختصاصی‌سازی خدمات بانکداری در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: توجه بانک صادرات ایران به ارائه خدمات بانکداری جامع با ساز‌وکارها مختلف دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما ؛ پنل تخصصی «معرفی محصولات، ظرفیت‌ها و خدمات نوین بانک صادرات ایران» همزمان با دومین روز از دهمین نمایشگاه کیش‌اینوکس 2023 با حضور مدیران، مسئولان و کارشناسان بانک صادرات ایران در سالن خوارزمی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *