«فرصت‌های تأمین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه» بررسی شد

«فرصت‌های تأمین مالی در زنجیره فولاد از طریق بازار سرمایه» ظهر امروز با حضور محمدعلی محمدی مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه، دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس و خانم ندا بشیری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن در پنلی تخصصی در حاشیه بیستمین نمایشگاه ایران متافو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ ‌حاضران در این پنل تخصصی روش‌های تامین مالی شرکت‌های فولادی از طریق بازار سرمایه را بررسی کردند. تاکید بر استفاده از روش تامین مالی جمعی محمدعلی محمدی مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه در این پنل به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: برای سال ۲۰۲۳ تورمی در حدود ۴۸ درصد پیش‌بینی شده بود و برای سال آینده نیز تورم ۳۱ درصدی در نظر گرفته شده است.

البته قابل ذکر است که تورمی بالای ۲۰ الی ۲۵ درصد متوسط تورم ایران است، اما در حال حاضر به متوسط بالایی رسیده‌ایم. محمدی با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌های تامین مالی هر چه زودتر برای تامین مالی موردنیاز مجموعه خود اقدام کنند، موفقیت‌های چشمگیری خواهند داشت، گفت: با توجه به میزان تورم طی سال‌های اخیر و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نمی‌توان تورم را کاهشی دانست.

وی با بیان اینکه شرکت‌های متعددی هستند که به تامین مالی نیاز مبرمی دارند، افزود: این در حالی است که بانک‌ها نیز به این مجموعه‌ها به راحتی تسهیلات نمی‌دهند و همین موضوع باعث از دست رفتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این شرکت‌ها می‌شود. محمدی در ادامه با تاکید بر استفاده از روش تامین مالی جمعی، به ویژگی‌های این روش اشاره کرد و گفت: روش تامین مالی جمعی از دو ویژگی نرخ کمتر و زمان کوتاه‌تر نسبت به تسهیلات بانکی برخوردار است.

به همین دلیل شرکت‌های دارای بهره‌وری مناسب می‌توانند بیش از حد بانک؛ تسهیلات دریافت کنند. وی با بیان اینکه این شرکت‌ها همچنین می‌توانند با بازده طرح مناسب و تسریع در تامین مالی مناسب نسبت به تامین مالی اقدام کنند، گفت: در این روش هر شرکتی می‌تواند تا ٢۵ میلیارد تومان برای هر طرح سرمایه جذب کند.

مدیرعامل کارگزاری مبین سرمایه یکی از امکاناتی که بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌ها فراهم کرده را تامین مالی جمعی عنوان کرد و گفت: در همین راستا کارگزاری مبین سرمایه می‌تواند خدمات موردنیاز این بخش را ارائه دهد. این در حالی است که تامین مالی جمعی مشابه دیگر روش‌هاست و تنها تفاوت آن در نرخ و کوتاه‌مدت‌تر بودن تامین سرمایه است.

وی همچنین به مراحل روش‌های استفاده از سازوکار تامین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: این روش شامل پنج مرحله درخواست تامین مالی، بررسی و ارزیابی پروژه، اصلاح و تکمیل مدارک، صدور مجوز و ایجاد نماد اختصاصی‌، جمع‌آوری وجوه و پایان جمع‌آوری وجوه و انتشار گواهی شراکت است.

بشیری: سهم شرکت‌ها از تامین مالی در بازار سرمایه ٢٠ درصد است ندا بشیری معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن نیز در این پنل تخصصی عملکرد بورس در تامین مالی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: سهم شرکت‌ها از تامین مالی در بازار سرمایه ٢٠ درصد است؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر کمتر از این رقم می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر روزی بتوانیم منابع خارجی را جذب کنیم، بازار سرمایه ایران می‌تواند برای خارجی‌ها هم جذاب باشد، گفت: این در حالی است که شرکت‌‌ها در گذشته خیلی با بازار سرمایه آشنا نبودند و به دنبال وام‌های بانکی بودند. بشیری تاکید کرد: به طور مثال یک شرکت از بانک‌ها ۴٠٠ میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرد که با تنفس یکی دو ماهه تجهیز نقدینگی کوتاه‌مدت است، اما در تامین مالی از بورس این امر متفاوت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌ها در گذشته آشنایی کمی با بازار سرمایه داشتند، گفت: قبلا تمام شرکت‌ها به دنبال وام‌های بانکی بودند. ضمانت برای بانک‌ها بر مبنای محور کسب‌وکار قرار گرفته است.

در بازار سرمایه سه الگوی تامین مالی سرمایه‌ای، تکمیل پروژه‌های تکمیل نشده و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است؛ وجود دارد. همچنین برای تامین سرمایه دو بار ایجاد شده که اگر در میان کار به پول نیاز باشد؛ با اوراق مشارکت تامین مالی صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر اوراق ۴ ساله منتشر شود، ۴٠٠ میلیارد تومان تا ۴ سال در اختیار شرکت قرار می‌گیرد، گفت: بر این اساس ٣ ماه یکبار سود اوراق پرداخت می‌شود؛ بنابراین تا پایان سال چهارم اصل پول بازگردانده خواهد شد. معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن در ادامه افزود: اوراق مالی که ما منتشر می‌کنیم؛ مالی اسلامی و صکوک است که بزرگترین بازار صکوک لندن است و تعداد زیادی از مخاطبان غیرمسلمان هستند.

بشیری مزایای تامین مالی را شامل وثایق متنوع، هزینه قابل‌قبول مالیاتی، نرخ‌های متنوع، سرعت در جذب سرمایه، امکان تامین مالی تا سقف تامین مالی ۲۵ میلیارد تومانی برای هر طرح و در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان برای هر شرکت دانست.

معاون خدمات مالی تامین سرمایه تمدن همچنین با اشاره به اینکه در بازار سرمایه سه مدل تامین مالی وجود دارد، در تشریح این روش‌ها گفت: تامین مالی سرمایه‌ای، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و تامین مالی بدهی که به دو بخش مبلغ پایین و بالا مرتبط است؛ سه مدل تامین مالی از بازار سرمایه است.

دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل صبافولاد خلیج‌فارس نیز در این پنل تخصصی با اشاره به اینکه این مجموعه با سهام پروژه به شیوه‌ای با افزایش سرمایه از محل حق‌تقدم شروع به کار کرده است، گفت: این کار با این هدف بوده است که سهامداران جدید در پروژه و شراکت وارد سرمایه‌گذاری شوند و قادر به کاهش ریسک باشند.

دکتر دشتیانه با اعلام اینکه سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل موقعیت مکانی این شرکت استقبال خوبی از مشارکت در سرمایه‌گذاری داشته‌اند، گفت: در صورت نگاه از بیرون به کل بسته اقتصاد مشخص می‌شود تا زمانی که پولی از بیرون مجموعه به شرکت‌ها تزریق نشود؛ اتفاقی هم رقم نخواهد خورد. مدیرعامل صبافولاد گفت: با وجود شرایط فعلی اقتصاد و بسته بودن پول‌های بیرونی تمایل به سرمایه‌گذاری‌های خارجی به شرکت صبافولاد خلیج‌فارس وجود دارد که ناشی از موقعیت مکانی شرکت بوده است.

به گفته وی سرمایه‌گذاری در طرح‌های صادرات‌محور برای سرمایه‌گذاران مناسب بوده و کمبود دارایی‌های فیزیکی بازار فولاد را نمی‌توان جبران کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *