فولاد خراسان در مسیر توسعه

معصومه صالحی
مجتمع فولاد خراسان به عنوان بزرگترین قطب صنعتی شرق کشور؛ از سال 1380 به زمره تولیدکنندگان فولاد کشور پیوست. این شرکت در راستای سیاست اقتصادی دولت مبنی بر خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها و استانداردهای ملی و بین‌المللی محصول و مدیریت در صنعت و برخورداری از کادر فنی مجرب در زمینه تولید میلگرد، شمش، آهن‌اسفنجی و بریکت فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ فولاد خراسان طلایه‌دار تکنولوژی نوین در صنعت فولاد محسوب می‌شود و دارای استانداردهای معتبر جهانی و کیفیت در محصولات فولادی است؛ به گونه‌ای که در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام این مجتمع عظیم صنعتی 1/4 میلیون تن در سال شامل کارخانه نورد با ظرفیت سالانه تولید 600 هزار تن، کارخانه فولادسازی شماره 1 و 2 با ظرفیت 1/4 میلیون تن، کارخانه آهن‌سفنجی 1 و 2 با ظرفیت 1/6 میلیون تن و کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال و با ایجاد اشتغال 5 هزار نفر به طور مستقیم است و محصولات آن در صنایع ساختمانی، عمرانی و شرکت‌های نوردکار مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر واحد تغلیظ سنگ‌آهن (کنسانتره‌سازی) با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال در محل معادن سنگان را در دست اجرا دارد.

در همین راستا تعدادی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه در بازدید از شرکت فولاد خراسان از نزدیک با خطوط تولیدی این شرکت فولادی آشنا شدند و در انتها با معاونان فخاس بحث و تبادل‌نظر کردند.

تولید ۳ میلیون تن فولاد خام

دانیال آستانه مدیر امور سرمایه‌گذاری و شرکت‌های فولاد خراسان در ابتدای این نشست هم‌اندیشی در خصوص هدف از این بازدید گفت: با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه؛ فعالان این حوزه می‌توانند با بازدید میدانی تحلیل بهتری داشته باشند؛ چراکه اینگونه بازدیدها به شکل‌گیری نگاه عینی‌تر و جامع‌تر فعالان بازار سرمایه کمک بسزایی می‌کند.

وی چشم‌انداز فخاس را تولید ۳ میلیون تن فولاد خام اعلام کرد و گفت: در همین راستا به منظور حل مشکل تامین آب، انرژی، مواداولیه و نیز انطباق با شریط زیست‌محیطی نظیر کاهش کربن در تولید برنامه‌ریزی‌های خوبی در این مجتمع انجام شده است.

آستانه در ادامه به پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای فولاد خراسان اشاره کرد و گفت: پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره سنگ‌آهن فولاد خراسان با عیار حداقل بیش از ۶۷ درصد در منطقه سنگان در حال اجراست که از ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و با اعتباری حدود ۷۱ میلیون یورو و ۹۰۰ میلیارد تومان تا 20 ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

سه پروژه بزرگ در دستور کار

به گزارش خبرنگار ما؛ فولاد خراسان در ادامه طرح‌های توسعه‌ای خود؛ سه پروژه بزرگ را در دستور کار دارد که عبارتند از احداث یک واحد تولید فولاد، ریخته‌گری شمش و نورد ورق گرم که با پتانسیل‌های موجود اجرایی خواهند شد.

حمیدرضا اسحاقیان معاون طرح‌وتوسعه مجتمع فولاد خراسان در حاشیه بازدید فعالان بازار سرمایه از این شرکت با بیان اینکه امروز زنجیره تولید فولاد خراسان به توازن رسیده و در نقطه کاملی قرار دارد، به طرح‌های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل‌هایی که وجود دارد؛ طرح‌های توسعه جدید را تعریف و تبیین کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه واحد گندله‌سازی با ظرفیت تولید ۲.۵ میلیون تن در سال فعالیت دارد که قصد داریم ظرفیت آن را افزایش دهیم، در ادامه گفت: کارخانه فولادسازی ۱ و ۲ هر کدام ۷۰۰ هزار تن تولید دارند. همچنین در واحد بالادستی ۲ واحد احیاء مستقیم وجود دارد که هر کدام ۸۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی تولید می‌کنند. از سوی دیگر واحد گندله‌سازی که ۲.۵ میلیون تن تولید دارد و قصد داریم به ۳.۴ میلیون تن برسانیم.

اسحاقیان در ادامه در خصوص این طرح‌ها تاکید کرد: افزایش ظرفیت ۹۰۰ هزار تنی در واحد گندله‌سازی، تولید ورق نورد گرم با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار تن، توسعه فولادسازی، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری اسلب به ظرفیت یک میلیون و ۳۲۰ هزار تن از جمله اهداف توسعه‌ای زنجیره محصول فولاد خراسان محسوب می‌شود.

معاون طرح‌وتوسعه مجتمع فولاد خراسان در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در این صنعت؛ مشکل آب، برق و گاز را چالش اصلی این حوزه عنوان کرد و گفت: کمبود انرژی در همه جا وجود دارد، اما فولاد خراسان مشکل کمبود آب موردنیاز این مجتمع را برطرف کرده و ۳.۵ تا ۱۴ میلیون متر مکعب نیز تصفیه آب را در دستور کار خود دارد که علاوه بر چاه و سد است. در همین راستا با سد بار مشارکت کردیم و ۴۰ درصد ظرفیت این سد را خریداری کرده تا بخشی از مشکلات مربوط به کمبود آب را برطرف کنیم.

وی همچنین بازچرخانی پساب نیشابور را یکی دیگر از اقدامات فخاس برای جبران کمبود آب عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر سرمایه‌گذاری در پروژه بازچرخانی پساب نیشابور را نیز در دستور کار خود داریم تا ضمن برطرف کردن کمبود آب؛ برای سایر صنایع نیز آب موردنیازشان را تامین کنیم.

وی در ادامه گفت: در همین راستا قرارداد توسعه شبکه فاضلاب‌شهری و احداث تصفیه‌خانه برای استفاده ۲۵ ساله از پساب نیشابور را منعقد کرده‌ایم که به عنوان مهمترین اقدام برای تامینِ مقرون‌به‌صرفه و پایدار ۷ تا ۱۴ میلیون متر مکعب آب فولاد خراسان است.

وی در خصوص کمبود برق نیز به احداث نیروگاه توسط شرکت اشاره کرد و گفت: در خصوص برق هم می‌خواهیم نیروگاهی را احداث و راه‌اندازی کنیم و یا در ساخت آن با یکی از شرکت‌ها مشارکت داشته باشیم.

حمل‌ونقل مهمترین مزیت رقابتی

محمدرضا شفیعان معاون خرید مجتمع فولاد خراسان نیز در این نشست هم‌اندیشی با تاکید بر اینکه در زنجیره خط تولید ۴ کارخانه اصلی وجود دارد که به صورت مداوم برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های شرکت در حال فعالیت هستند، گفت: برای تکمیل این اقدام نیاز به یک لجستیک و پشتیبانی تامین کامل و رصد شده داریم.

شفیعیان با اشاره به اینکه در حدود سه میلیون تن ماده‌اولیه به کارخانه وارد و در حدود یک میلیون تن هم از کارخانه خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: حداقل برای خریداری 2 و نیم میلیون تن کنسانتره باید به صورت مداوم برنامه‌ریزی و قراردادهای لازم منعقد شود. مهمترین مبداء کنسانتره‌ای قابل دسترس معدن سنگان خواف است.

وی ماده مصرفی بعدی که به لحاظ تامین اهمیت دارد را آهک عنوان کرد و گفت: سالانه در حدود 80 هزار و صد تن به آهک نیاز است.

شفیعیان در ادامه مهمترین مزیت رقابتی را حمل‌ونقل دانست و گفت: به دلیل نزدیک بودن این معدن هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش می‌یابد. همچنین دو مزیت عالی در این مجتمع وجود دارد و آن اینکه از نظر تکنولوژی معادنی که در این منطقه از کشور وجود دارد؛ از لحاظ عیار ‌و عناصر خالص فسفر و گوگرد بهترین کیفیت را دارند. این در حالی است که به منظور کاهش هزینه‌ها هدفگذاری ما به سمت حمل‌ونقل ریلی است.

به گفته وی سایر مراکزی که کنسانتره موردنیاز شرکت از آنجا به مجتمع فولاد خراسان منتقل می‌شود را جنوب استان خراسان، یزد، بیرجند، نهبندان و قائن اعلام کرد و گفت: آهک و دلمیت موردنیاز فخاس نیز از کارخانه‌های آهک نیشابور تامین می‌شود. قراضه نیز ماده دیگری است که تقریبا از تمام نقاط کشور به خصوص شهر مشهد برای مجتمع فولاد خراسان تهیه و جمع‌آوری می‌شود.

شفیعیان همچنین ماده اولیه دیگر را بنتونیت و بعدی را الکترود عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در سایر صنایعی که محدودیت وجود دارد؛ استراتژیک است و با سیکل خاصی تامین می‌شود. تا الان چندین شرکت شروع به تولید این ماده‌اولیه کرده‌اند. همچنین به لحاظ تامین قطعات یدکی نزدیک به ۶ هزار ردیف کد کالا وجود دارد و دایما در حال خرید آنها هستیم که با راه‌اندازی سامانه تامین‌کنندگان؛ روند آن بسیار شفاف خواهد شد.

حرکت به سمت تولید فولاد سبز

امیررضا هیهات معاون فناوری شرکت فولاد خراسان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه روند تولید فولاد در جهان افزایش یافته و در این مسیر چین سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد، گفت: ایران در تولید فولاد رتبه دهم را دارد و جزو ده کشور برتر تولیدکننده فولاد به شمار می‌رود. در همین راستا ایران در تولید فولاد سهم ۱.۶‌ درصدی را از آن خود کرده؛ این در حالی است که میزان تولید فولاد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون فناوری فخاس با تاکید بر اینکه در صنعت فولاد سهم کوره‌قوس و کوره‌بلند در آینده‌ای نزدیک در حال تغییر است، پیش‌بینی کرد که سهم کوره‌بلند ۴۰ درصد و سهم کوره‌قوس ۶۰ درصد تولید را در بر خواهد گرفت.

هیهات با بیان اینکه اگر شرکت‌های فولادی ایران به پیمان‌های بین‌المللی‌ مبنی بر کاهش کربن متعهد نباشند ممکن است بازار کشورهای اروپا را از دست بدهند، گفت: به همین دلیل فولادسازان باید به سمت تولید فولاد سبز حرکت کنند. به گفته وی مهمترین چالش شرکت‌های فولادی ایران؛ به ویژه در زمینه صادرات در دهه‌های آتی، موضوع پیمان‌های بین‌المللی‌ کاهش کربن است که باید بر اساس تعهدات خود عمل کرده و سهم خود را منطبق بر استانداردهای تعریف شده در این پیمان‌ها کاهش دهند.

کسب سود 31 هزار میلیارد ریالی

مجید شکرانی معاون مالی‌واقتصادی فولاد خراسان نیز با ارائه گزارش عملکرد شش ماهه فخاس گفت: طی شش ماهه ابتدایی سالجاری فولاد خراسان بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان شامل فروش ۴۰۸ هزار تن انواع محصولات میلگرد، شمش و آهن‌اسفنجی در دو بخش داخلی و صادراتی بوده و سود عملیاتی ۳۱ هزار میلیارد ریالی برای شرکت محقق شده است.

وی با تاکید بر اینکه با قیمت تمام شده ۵۳ هزار میلیارد ریالی توانستیم سود ۳۱ هزار میلیارد ریالی را محقق کنیم، گفت: این مبلغ بعد از کسر هزینه‌ها به سود عملیاتی ۳۱ هزار میلیارد ریالی رسیده است. ضمن آنکه هرینه مالی نیز ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده که به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسیده که با کسر مالیات به سود خالص ۳۰۰۰ میلیارد تومانی دست یافتیم.

شکرانی با تاکید بر اینکه با توجه به این سود ۶۰ درصد بودجه سالانه برای بورس محقق شده است، تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های ناشی از کمبود برق و گاز پیش‌بینی می‌شود سود خالص ۳ همتی شرکت منجر به تحقق ۶۰ درصدی بودجه شرکت شده و سود ۶ همتی برای سالجاری قابل پیش‌بینی است.

شکرانی در پایان گفت: رشد حاشیه سود شرکت طی ۶ ماه نخست سال نشان می‌دهد که توانسته‌ایم فروش و بهاء تمام ‌شده را مدیریت کنیم؛ این در حالی است که تمام فروش‌های فخاس در بورس کالا انجام شده است. سیاستگذاری فروش شرکت بر تامین منافع شرکت و صرفه و صلاح مجموعه و سهامداران مبتنی است و فروش به هر قیمت و در هر شرایطی در دستور کار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *