برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی

به گزارش خبرنگار ما؛ حامد میرزا بابایی رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان در خصوص این نمایشگاه به خبرنگار ما گفت: این دوره از نمایشگاه سیزدهمین دوره است و قرار بود همزمان با هفته کتاب برگزار شود اما به دلیل برخی مشکلاتی که از لحاظ تامین فضای دانشگاهی وجود داشت قرار  شد هفته اول آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شود.
وی در ادامه با بیان ویژگی های این دوره از نمایشگاه کتاب گفت: این دوره از نمایشگاه با تغییراتی برگزار خواهد شد و در واقع می توان گفت سیزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی با راهکارهایی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی برای کاهش هزینه‌های این نمایشگاه برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود:  با توجه به وضعیت اقتصادی کشور یا باید نمایشگاه سیزدهم را تعطیل می‌کردیم یا با تمهیداتی آن را سرپا نگه می‌داشتیم که با انتخاب راه حل دوم، 5 شاخص را در نمایشگاه سیزدهم اعمال کردیم.3 شاخص نیز در بخش هزینه‌های نمایشگاه بود که شامل افتتاحیه، غرفه‌بندی و استفاده از فضای دانشگاهی می‌شود.
رئیس انجمن فرهنگی ناشران بین‌المللی ایرانیان همچنین از عدم برگزاری افتتاحیه برای این دوره از نمایشگاه بین‌‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی خبر داد و اضافه کرد: به دلیل هزینه‌بر بودن اجرای مراسم افتتاحیه امسال این مراسم را برگزار نمی‌کنیم و نمایشگاه از اول آذرماه به شکل عادی آغاز به کار می‌کند. اگرچه در دوره‌های پیشین نمایشگاه و در شرایط متفاوت اقتصادی، افتتاحیه‌های مفصل و جامعی داشتیم. همچنین از ظرفیت‌های فردی شرکت‌کنندگان استفاده کردیم و از آنها خواستیم نحوه چیدمان و قفسه‌بندی کتاب‌هایشان به گونه‌ای باشد که عملاً نیاز به غرفه‌بندی نداشته باشیم و هزینه‌های این بخش حذف شود.
رئیس سیزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی درباره تغییرات فضای تخصیص یافته به غرفه‌ها در این دوره نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه سالن‌های نمایشگاهی مبالغ زیادی را درخواست می‌کنند، نمایشگاه سیزدهم را در دانشگاه تهران برگزار خواهیم کرد. بدین ترتیب هم از هزینه‌های برگزاری کاسته می‌شود و هم نمایشگاه در فضایی شکل می‌گیرد که مختص دانشجویان و دانشگاهیان است و با اهداف این رویداد فرهنگی همخوانی دارد.
میرزابابایی همچنین توضیحاتی درباره‌ تامین محتوای سیزدهمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتب کاربردی و دانشگاهی ارائه و تصریح کرد: 2 شاخص دیگر در نمایشگاه امسال به بخش تامین محتوا مربوط می‌شود. در این عرصه هم کوشیدیم با دور زدن تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشور، جدیدترین کتاب‌های خارجی را در نمایشگاه عرضه کنیم. البته کتاب مشمول تحریم‌ها نمی‌شود، اما برخی ناشران خارجی از همکاری با بازار نشر ایران استنکاف می‌کردند. به همین دلیل با استفاده از اعتبار و ارتباطات شخصی ناشران ایرانی، به دور زدن تحریم‌ها پرداختیم و از راه‌های فرعی، کتاب‌های خارجی را به نمایشگاه رساندیم. علاوه بر این استفاده از نقل و انتقالات بانکی از کشورهای ثالث، راهکار دیگری بود که اعمال کردیم تا  ناشران بین‌المللی بتوانند با آسودگی آخرین آثار خود را به بازار نشر ایران بفرستند.
وی با بیان اینکه در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي کتب کاربردي و دانشگاهي، عمده آثار کتاب‏هاي اورژينال(اصيل) خواهند بود که  از سال 2012 به بعد منتشر شده‏اند و  هيچ گونه کتاب‌ افست يا منتشر شده بدون اخذ مجوز از ناشر اصلي عرضه نمي‌شود.
به گفته وی اين آثار همگي به زبان‌هاي خارجي از جمله انگليسي، عربي، آلماني و فرانسه هستند و برخلاف نمايشگاه‌هايي که از سوي انجمن ناشران دانشگاهي برپا مي‏شود،  در اين نمايشگاه تأکيد بر عرضه کتاب‏هاي خارجي است. در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي کتب کاربردي و دانشگاهي، کتاب‏هاي ارائه‌ شده با تخفيفي حداقل 15 تا 70 درصدي عرضه مي‌شوند. ثابت بودن قيمت کتاب‌هاي مشترکي که توسط  چند شرکت در نمايشگاه عرضه شده‌اند و نيز فراهم بودن استفاده از دستگاه‌هاي کارتخوان  و بن کارت از ويژگي‌هاي اين دوره از نمايشگاه است.
به گزارش خبرنگار ما؛ سيزدهمين نمايشگاه بين‏المللي کتب کاربردي و دانشگاهي از ساعات 9 تا 17 در تالار  علامه اميني کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران برپا خواهد بود. انجمن فرهنگي ناشران بين‌المللي ايرانيان اين رويداد فرهنگي را برگزار مي‌کند که به عنوان بزرگ‏ترين نمايشگاه بين‎المللي کتاب در ايران بعد از نمايشگاه کتاب تهران شناخته مي‏شود. دوازدهمين نمايشگاه کتب کاربردي و دانشگاهي، سال گذشته در دانشگاه تربيت مدرس برپا شده‌ بود. اطلاعات کتاب‌های نمایشگاه هم‌اکنون در سایت انجمن به نشانی www.anjomannasheran.com  موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *