حفظ منابع آب و خاک با کشاورزی دانش بنیان

معاون وزیر و رئیس سازمان تات به نقش راهبردی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در این راستا باید از تمام روش‌ها و متدهایی که بتواند میزان استفاده از آب را در بخش کشاورزی کاهش دهد بهره مند شد.

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی؛ خیام نکویی افزود: استفاده از سیستم‌های آبیاری کارآمد و نوآوری‌هایی که در زمینه تاریخ کشت محصولات ایجاد می‌شود،از جمله فعالیت‌هایی هستند که مصرف میزان آب را در بخش کشاورزی کاهش می‌دهد.
وی افزود: دانش بنیان شدن در بخش کشاورزی نیاز به ارتقا بهره‌وری در بعد کمی و کیفی، حفظ منابع پایه آب و خاک و ذخایر ژنتیکی دارد.
رئیس سازمان تات، ایران را جز ۸ کشور دارای تنوع زیستی دنیا دانست و گفت: الگوی کشت بعد از ۵۱ سال در کشور تهیه و تدوین شد و هدف آن افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات کشاورزی است.
خیام نکویی با اشاره به اینکه سال گذشته الگوی کشت فقط برای محصولات زراعی تدوین شده است افزود: از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی ۸۲ میلیون تن آن در حوزه زراعت و حدود ۲۳ یا ۲۴ میلیون تن آن در حوزه باغبانی است.
وی با بیان اینکه نیاز کل کشور به گندم بیش از ۱۳ میلیون تن است، گفت: در سال زراعی جاری تولید گندم در ایران به رقم قابل توجهی رسیده است، با وجود عدم افزایش سطح زیر کشت بیش از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از زارعان خریداری شده است که این میزان با در نظر گرفتن دو و نیم تا ۳ میلیونی که کشاورزان برای مصارف شخصی و تامین بذر مورد نیاز سال زراعی بعدی نگه داشته‌اند، کشور را در آستانه خودکفایی در زمینه تولید گندم قرار داده است.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه سه عامل مهم در افزایش تولید گندم موثر بوده است،گفت: نخستین عامل قیمت تضمینی است که با انتخاب قیمت‌های مناسب توسط دولت و کمک کمیته‌های مربوطه کشاورزان را تشویق  به تولید کرده است.

خیام نکویی مولفه های بذر و کود را از دیگر عوامل افزایش تولید گندم عنوان کرد و افزود: تامین به موقع کودهای ازت، فسفات و پتاسیم  تاثیر مهمی دراین امر داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *