تا پایان عملیات 220 هزار زائر به عتبات عالیات اعزام می‌شوند

از 27 مرداد تا 4 شهریور ماه ۳۵ هزار و ۴۹۹ نفر زائر با 284 پرواز برای پیاده‌روی اربعین به عتبات عالیات اعزام شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا پایان عملیات این تعداد به ۲۲۰ هزار زائر برسد.  

به گزارش اقتصاد ملت؛ سعید چلندری مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) در نشست خبری که به مناسبت اربعین در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) برگزار شده بود؛ از اقدامات انجام شده برای این سفر معنوی زیارتی سخن گفت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. بخشی از این مصاحبه به تعداد پروازها و چگونگی خدمات‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین اختصاص داشت و در بخشی دیگر هم به طرح‌های توسعه و اقدامات انجام شده در فرودگاه امام خمینی (ره) پرداخته شد.

چلندری در ابتدای صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز در «عمود صفر» پاسخگوی سوالات شما خبرنگاران هستیم، گفت: با توجه به اینکه فرهنگ مسافران زیارتی با سایر مسافران سفرهای خارجی بسیار متفاوت است؛ به احداث ترمینال سلام اقدام کردیم تا در این ترمینال تمامی سفرهای زیارتی انجام شود و مسافران این سفرها با احترام و آرامش بیشتری اقدام به سفر کنند.

وی در ادامه به تعداد پروازهای انجام شده از ابتدای عملیات اربعین اشاره کرد و افزود: از 27 مرداد ماه تا 4 شهریور ماه جمعا 35 هزار و 499 نفر با ۲۸۴ پرواز از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به عتبات عالیات اعزام شده‌اند که مطابق پیش‌بینی‌ها تا پایان عملیات این تعداد به ۲۲۰ هزار زائر خواهد رسد.

مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) به افزایش 30 درصدی پروازهای عتبات در سالجاری نسبت به سال قبل اشاره کرد و گفت: به دلیل گرمای هوا و اینکه بسیاری از مردم نمی‌توانند از طریق راه‌های زمینی به کشور عراق سفر کنند؛ امسال پروازهای عتبات 30 درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه تعداد شرکت‌هایی که عملیات اعزام زائران به عتبات را بر عهده دارند را 15 شرکت نام برد و گفت: ۲ شرکت العراقیه و فلای‌بغداد خارجی و 13 شرکت‌های داخلی هستند. همچنین ۷۰ درصد پروازهای عتبات از ترمینال سلام و ۳۰ درصد بقیه از سایر فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود.

چلندری در ادامه با اشاره به اینکه پارکینگ خودروها در محدوده فرودگاه امام (ره) به دلیل هزینه بالا عمدتا از جمله مشکلاتی بود که همواره مسافران با آن مواجه بودند، تاکید کرد: مطابق گزارشات موجود سال گذشته 4500 تا 6000 خودرو در محوطه ترمینال سلام پارک شده بود که مطابق تأکید وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر خدمات‌رسانی مطلوب‌تر و مناسبت‌تر به زائران حسینی؛ سالجاری یک محوطه ۱۰ هکتاری به مجموعه پارکینگ‌های قبلی اضافه شد و تمامی زمین‌های خاکی اطراف برای این  منظور آسفالت و زیرسازی‌های لازم در این خصوص انجام شد؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون امکان پارک حدود ۱۰ هزار خودرو در محوطه ترمینال سلام به صورت رایگان فراهم است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه اکثر خدمات در موسم اربعین رایگان انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین حدود ۲۰ موکب برای پذیرایی از زائران در این ترمینال برپا شده است که بخشی از آنها برنامه‌های فرهنگی به زائران حسینی و مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تاخیر پروازها گفت: در موسم حج تاخیر پروازها به ده دقیقه هم نمی‌رسید. در همین راستا و در صورت بروز تأخیرهای احتمالی زیرساخت‌های لازم برای این مهم در ترمینال سلام در نظر گرفته شده است.

چلندری با تاکید بر اینکه تاخیر در پروازها اجتناب‌ناپذیر است، گفت: برای این منظور دو محل برای استراحت زائران پیش‌بینی شده است و علاوه بر نمازخانه‌ها و صندلی‌های استراحت؛ فضایی مختص خانم‌ها و آقایان نیز آماده شده است. در همین راستا اگر پروازی بالای ۶ ساعت تأخیر داشته باشد؛ با ۴ دستگاه اتوبوسی که در محوطه مستقر و آماده خدمات‌رسانی به زائران است؛ مسافران به هتل مستقر در فرودگاه منتقل شده و از آنان پذیرایی می‌شود.

به گفته وی این موضوع هم در ترمینال ۱ و هم در ترمینال سلام انجام و مسافران به هتل منتقل می‌شوند و سعی بر این است که مسافران بابت تاخیرهای صورت گرفته کمتر اذیت شوند؛ این در حالی است که هتل مستقر در شهرفرودگاهی امام (ره) ظرفیت پذیرش یک‌هزار نفر مسافر را دارد.

چلندری با تاکید بر اینکه تعداد مجوز پروازهای شرکت‌های متاخر کاهش خواهد یافت، گفت: با تمامی ایرلاین‌ها برای ارائه مجوز پروازها نهایت همکاری را داشته‌ایم و نگرانی خود را نسبت به تاخیرهای احتمالی به همه ایرلاین‌ها اعلام کرده‌ایم. ضمن‌اینکه تاکنون تاخیرهای پروازهای اربعین بیشتر مربوط به یک ایرلاین بوده که آن هم به دلیل ایجاد نقص فنی در هواپیما و زمین‌گیر شدن این هواپیما در فرودگاه نجف است که به موجب این نقص سایر پروازهای این ایرلاین با تاخیر روبه‌رو بوده است.

مدیرعامل شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه پس از کشور ترکیه پر ترافیک‌ترین مسیر هوایی فرودگاه امام خمینی (ره) به کشور عراق است، گفت: در حال حاضر به ۶۴ مقصد پرواز داریم و ۴۳ شرکت هواپیمایی در این فرودگاه فعالیت می‌کنند که ۱۴ شرکت داخلی و ۲۹ شرکت خارجی هستند.

به گفته وی بیشترین پروازها توسط سه ایرلاین ایران‌ایر، ماهان و ترکیش انجام می‌شود و بیشترین مسیر پروازی به کشور ترکیه است.

وی با بیان اینکه پروازهای چارتری باید حذف شود و بلیط توسط ایرلاین‌ها و به صورت مستقیم به مسافران فروخته شود، در ادامه گفت: در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ تا این لحظه حدود ۴ شرکت هواپیمایی و ۹ مسیر به مجموعه شرکت فرودگاهی اضافه شده است.

چلندری در پاسخ به سوالی در خصوص منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز تاکید کرد: حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تقاضای سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی و منطقه آزاد داریم که این رقم در سنوات قبل ۸ هزار میلیارد تومان بوده است. موضوع سرمایه‌گذاری در هیأت‌مدیره در حال بررسی است که ۵۰ درصد آنها مجوز گرفته‌اند و امیدواریم تا پایان سال مابقی آن محقق شود.

مدیرعامل شهرفرودگاهی امام خمینی (ره) در پایان تأکید کرد: هم‌اکنون در اراضی منطقه‌آزاد تمام زیرساخت‌ها و مشوق‌های مالیاتی برای تجار و زمینه انجام مراودات تجاری وجود دارد و بیش از ۳۰ میلیون دلار در انبارها جنس موجود است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *