در مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران صورت گرفت؛افزایش سرمایه «شیران» به ۵۴۴۳ میلیارد تومان

مجمع‌عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران صبح امروز با حضور تعدادی از سهامداران در مجموعه فرهنگی‌وآموزشی بانک صنعت‌ومعدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر سعید زرندی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) در ابتدای این مجمع به افزایش سرمایه شرکت اشاره کرد و گفت: با افزایش سرمایه مدنظر؛ سرمایه فعلی شرکت از ۱۹۲۸ میلیارد تومان به ۵۴۴۳ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با بیان اینکه ما به سمت تجدید ارزیابی ماشین‌آلات نرفتیم، وضعیت ۷ ماهه سال مالی شرکت را چنین ارزیابی کرد: طی ۷ ماهه سال مالی از لحاظ تولید حدود ۶۸۴۷۶ هزار تن LAB تولید کرده‌ایم. همچنین در مدت مذکور نرمال پارافین نیز ۱۰۰ هزار و ۳۶۰ تن و HAB در حدود ۳۶۱۱ تن تولید داشته‌ایم.

دکتر زرندی با تاکید بر اینکه در مدت ۷ ماهه سال مالی به ۵۲۲۴ میلیارد تومان درآمد دست یافتیم، گفت: این میزان در مقایسه با ۷ ماهه سال گذشته ۳۵۳۰ میلیارد تومان و از نظر مقداری نیز از ۱۰۵ هزار تن به ۱۳۴ هزار تن افزایش دادیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در خصوص میزان فروش این شرکت در مدت مدنظر گفت: در حدود ۲۳۰۰ تن فروش داخلی و ۲۸۰۰ تن نیز فروش صادراتی شیران بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد محسوسی را در فروش داخلی و صادراتی محقق کرده است.

دکتر زرندی به نکته‌ای که برای سهامداران خرد و عمده اهمیت دارد، اشاره کرد و گفت: میزان سودسازی شرکت از جمله مسائلی است که برای سهامداران خرد و عمده اهمیت بسزایی دارد. در همین راستا در ۷ ماهه سال گذشته ۱۲۴۲ میلیارد تومان سود محقق کردیم که این عدد در ۷ ماهه امسال به ۲۱۴۹۱ میلیارد تومان رسیده که رشد ۷۳ درصدی سود را در ۷ ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم. در این مدت توانستیم ۹۳ درصد از اهداف پیش‌بینی شده را محقق کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کل سال ۱۴۰۱ که رشد بیشتری نسبت به سال ۱۴۰۰ داشتیم؛ برای هر سهم ۱۵۸ تومان سود ساختیم و در سال مالی جدید تا امروز ۱۰۵ تومان سود برای هر سهم محقق کردیم. یعنی در مدت زمان ۶ ماهه برای ما ۱۰۵ تومان محقق شده است. اگر تا پایان سال مالی مشکل خاصی پیش نیاید؛ می‌توانیم حدود ۲۰۰ تومان سود را ایجاد کنیم.

مدیرعامل «شیران» خاطرنشان کرد: رشد یکساله خانواده مواد شیمیایی ۲۸ درصد و شاخص‌کل در این دوره ۳۶ درصد بود، اما شاخص «شیران» ۵۶ درصد رشد را به همراه داشته است. در مجموع شاخص «شیران» بالاتر از شاخص‌کل بوده است. همچنین شرکت نیروکلر نیز ۴۳ درصد رشد را به همراه داشته است.

دکتر زرندی با تاکید بر اینکه موضوع مهم دیگر دو برابر کردن LAB بود، گفت: دو برابر شدن LAB تولیدی شرکت را در دستور کار داشتیم. در همین راستا برای این میزان تولید تقریبا ۱۰۰ هزار تن هدفگذاری کردیم تا به تولید LAB اضافه کنیم. این افزایش می‌تواند حداقل ۲ هزار میلیارد تومان افزایش سود عملیاتی را را در پی داشته باشد.

به گفته وی در بخش خرید تجهیزات نیز خرید کمپرسور، سیستم بخار برج‌ها، شیرآلات، کولر هوایی، لوله‌واتصالات، ترانسفورماتورها، دیزل ژنراتور و … انجام شد.

وی عنوان کرد: قرار است تا پایان مرداد ماه همه ابزار دقیق را به قرارداد برسانیم. قرارداد ۲۲ بخش کوچک را منعقد می‌کنیم. اهدافی که در پایان ۱۴۰۲ داشتیم را با تمام تلاش جلو می‌بریم. بیش از ۷۸ درصد قرارداد‌ها منعقد و ۳۰ درصد پرداخت کل نیز صورت گرفته است. درهفته گذشته قرارداد مپنا به پایان رسید و قرارداد تمام شده است. در تامین نیاز‌های خارجی در فضای تحریم مجبور شدیم از چند کشور مختلف فرآیند را طی کنیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران بیان کرد: همانطور که در جلسات گذشته گفتم؛ بخش توسعه را در شرکت راه‌اندازی کردیم و به طور جدی این بخش را پیش می‌بریم. زیرساخت‌های آن فراهم شد. اگر به کارخانه بیایید می‌بینید ما حتی روی در و دیوار کارخانه برنامه‌بندی و زمان‌‌بندی انجام دادیم تا مشخص باشد برای هر قسمت چه برنامه‌ای داریم. ۶ برنامه اصلی را اعلام کردیم تا جهت‌گیری شرکت و هیات‌مدیره را نشان دهد. برای هر بخش برنامه‌های اعلامی داریم و سر در هر بخش تابلو‌هایی نصب شده که هر کدام اینها برای ارزآوری، درآمد و کاهش هزینه‌ها موثر بوده است.

دکتر زرندی توضیح داد: در نگاه کلی ۶ طرح اصلی داشتیم که یکی از آنها تکمیل طرح LAB بود. دو موضوع جدید یکی سرمایه‌گذاری در الکل چرب که از قبل اعلام کرده بودیم. مطالعات دانش‌فنی آن انجام شده و روی آن کار و سعی می‌کنیم قبل از مجمع نهایی شرکت فرآیند اجرا را آماده کنیم و در جلسه بعدی مجمع آغاز اجرایی عملیات را اطلاع دهیم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر بحث استفاده بهینه از منابع مالی در بورس بود که اقدامات آن انجام شده است. ۶ بار سهام خزانه داشتیم. جایگزینی‌هایی انجام شد. تامین پایدار نفت از سایر منابع؛ استانداردسازی و فروش محصولات برگشتی است که انرژی زیادی را از ما گرفته است. هنوز نتیجه نهایی نداریم. این پروژه؛ پروژه‌ای است که هدف‌گذاری آن دو ساله است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران ادامه داد: مطالعات و تکمیل مهندسی دتال را در دستور کار داشتیم. کار جدی بود. قبلا دانش‌فنی آن در سال ۹۵ و ۹۷ از آمریکا خریداری شده بود. در یک‌سال گذشته شاید تیم‌های مختلف مهندسی را به کار گرفتیم و در حال حاضر به جمع‌بندی رسیدیم و می‌توانیم کار را پیش ببریم.

دکتر زرندی در خصوص فروش مستقیم محصولات در بازار‌های بین‌المللی گفت: فروش مستقیم محصولات در بازار‌های بین‌المللی را نیز آغاز کردیم و در یکی از کشور‌های همسایه توانستیم خرده‌فروشی را به صورت مستقیم انجام دهیم. نگاه ما این است که از ظرفیت شرکت سهامی‌عام پروژه استفاده کنیم.

وی همچنین توضیح داد: خرده‌فروشی یکی از مسائلی بود که بتوانیم ارزش‌افزوده را به داخل شرکت بیاوریم. این کار را شروع و سعی کردیم در بازار‌های بین‌المللی حضور مستقیم داشته باشیم. برای تامین پایدار برق نیز نیروگاه ۳ مگاواتی را احداث کردیم که در انتهای مراحل ساخت آن هستیم. امیدواریم تا بعد از ماه محرم با حضور مقامات و مسئولان افتتاح این نیروگاه را داشته باشیم. میزان ۱۰.۲ مگاوات مصرف برق «شیران» است که ما توانستیم ۳ مگاوات برق خورشیدی را در این نیروگاه فراهم کنیم. لازم به ذکر است یک مگاوات این نیروگاه در سال ۱۴۰۲ وارد شبکه شده است و در حال حاضر نیز قصد داریم ۳ مگاوات وارد شبکه اصلی کنیم.

مدیرعامل «شیران» با اشاره به افزایش سرمایه این شرکت گفت: طبق وعده و نظر مساعد بانک صنعت‌ومعدن افزایش سرمایه از محل سود انباشته را سال گذشته پیگیری کردیم. این موضوع؛ موضوع چند ساله شرکت است. سال گذشته افزایش سرمایه از محل سود انباشته را انجام دادیم. در این مرحله قصد افزایش سرمایه از محل تجدیدارزیابی طبقه زمین را داریم که ۱۸۲.۳۳ درصد افزایش سرمایه انجام خواهد شد. ۲۷ خرداد ماه گزارش حسابرسی شده به ما اعلام شد. ۶۰ روز فرصت داشتیم که در خصوص افزاش سرمایه تصمیم‌گیری کنیم. این افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی، شفافیت بیشتر اطلاعات، روانتر شدن معاملات سهام و بهبود نسبت‌های مالی انجام خواهد شد.

دکتر زرندی در پایان گفت: با افزایش سرمایه مدنظر؛، سرمایه فعلی شرکت از ۱۹۲۸ میلیارد تومان به ۵۴۴۳ میلیارد تومان می‌رسد؛ این در حالی است که ما به سمت تجدید ارزیابی ماشین‌آلات نرفتیم. نکته حائزاهمیت اینکه شیران به عنوان صادرکننده نمونه استان اصفهان انتخاب شد و هفته گذشته از شرکت تقدیر به عمل آمد.

شیما تدین پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *