برگزاری کارگاه پیشگیری از اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر

در راستای ارتقا سطح آگاهی کارکنان شرکت سنگ آهن مرکزی، یک دوره کارگاه پیشگیری از اعتیاد وسوء مصرف مواد مخدر با حضور صالحی زاده از پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در نمازخانه کارخانه فرآوری برگزار شد. 

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران؛ کارگاه پیشگیری از اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر روز چهارشنبه ۱۰ خرداد ماه، از سوی روابط عمومی و پایگاه نبی اکرم (ص) شرکت سنگ آهن مرکزی با همکاری حوزه بسیج کارگری در نمازخانه کارخانه فرآوری برگزار شد. 

صالحی زاده در تعریف مواد مخدر گفت: به مواد مختلفی که در طول تاریخ ذهن و رفتار را تغییر می‌دهد، مواد مخدر گفته می‌شود. در واقع مواد مخدر هر نوع ماده غیرقانونی است که ضرر آن بیشتر از فایده آن است. برخی از مواد مخدر داروهایی هستند که در دوزهای پایین فرد را کسل کرده و درد را تسکین می‌دهند. همچنین خواب عمیق ایجاد می‌کنند. اما در دوزهای بالا باعث اختلال در عملکرد مغز شده و عوارض شدیدی در پی دارند. 

وی اعتیاد به مواد مخدر را در واقع نوعی بیماری عنوان کرد که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد و افزود: در این حالت فرد دچار ناتوانی در کنترل استفاده از یک داروی قانونی یا غیرقانونی می‌شود. موادی مثل الکل، ماری‌جوانا و نیکوتین جز مواد مخدر محسوب می‌شوند. افراد معتاد با وجود اطلاع از مضرات مصرف این مواد بازهم به استفاده از آن‌ها ادامه می‌دهند. 

این مقام انتظامی در خصوص علت وابستگی به مواد مخدر بیان کرد: بیشتر مواد مخدر بر مدار پاداش مغز تأثیر می‌گذارند و باعث افزایش پیام‌رسان شیمیایی دوپامین می‌شوند. این تغییر در سیستم پاداش باعث می‌شود تا فرد رفتارهای موردنظر برای تکرار این فرایند را دوباره تکرار کند. افزایش دوپامین در مغز رفتارهای لذت‌بخش اما ناسالم را تقویت می‌کند. با ادامه مصرف ماده مخدر، مغز با آن سازگار شده و توانایی سلول‌های مدار پاداش کاهش می‌یابد. در این حالت شخص دیگر احساسی که در اولین مصرف داشته است، تجربه نمی‌کند. باید شخص معتاد دوزهای بیشتری مصرف کرده تا به همان میزان رضایت برسد. 

وی در ادامه با اشاره به انواع مواد مخدر که سنتی و صنعتی نام دارد،گفت: مواد مخدر سنتی موادی هستند که مستقیماً از گیاهان طبیعی به دست می‌آیند. بر روی این نوع مواد اعتیادآور فرایندهای شیمیایی انجام نمی‌شود. معمولاً عوارض و میزان وابستگی در مواد سنتی کمتر از صنعتی است، مانند تریاک،شیره تریاک،حشیش،هروئین،ناس و… 

صالحی زاده افزود: مواد مخدر صنعتی از ایجاد فرایندهای شیمیایی روی گیاهان و مواد طبیعی اعتیادآور ساخته می‌شوند. این نوع مواد اثرات بیشتری داشته و عوارض زیادی به دنبال دارند. مانند شیشه،کراک،متادون،ترامادول،کوکائین و… 

وی به بیان چند نمونه از پیامدهای مصرف مواد مخدر پرداخت و عنوان کرد: مواد مخدر می تواند پیامدهای متعدد کوتاه‌مدت و بلندمدت ایجاد کند، از جمله روان‌پریشی،عدم تعادل، تشنج یا مرگ بر اثر مصرف زیاد باشد. 

این مقام انتظامی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه وابستگی به مواد مخدر می‌تواند عوارض خطرناک و مخربی بر زندگی ایجاد کند،اظهار کرد: ابتلا به بیماری واگیردار ،مشکلات در سلامتی،ایجاد حوادث،خودکشی،مشکلات خانوادگی و کاری،مشکلات مالی و … از جمله عوارض مخرب مصرف مواد مخدر در زندگی است. 

صالحی زاده در بخش دیگر سخنان خود پیرامون جلوگیری از مصرف مواد مخدر،درمان و ترک اعتیاد پرداخت و تصریح کرد: هرروزه مواد مخدر عجیب‌وغریب تولید و عرضه می‌شود. مصرف انواع مواد مخدر پس از چند دوز استفاده باعث ایجاد وابستگی می‌شود. پس بهتر است برای دوری از اثرات مخرب و عوارض این مواد اعتیادآور به‌هیچ‌وجه آن‌ها را امتحان نکنید. اگر هر یک از مواد مخدر را امتحان کرده و حس وابستگی در شما ایجاد شده است، هر چه سریع‌تر با یک روان‌شناس حرفه‌ای مشاوره داشته و از او راهنمایی بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *