×

منوی سایت

اخبار ویژه

دومین جشنواره پژوهش در حوزه امنیت‌غذایی

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح: هوشمندسازی خدمات باید در اولویت زنجیره تولید باشد

به گزارش اقتصادملت ؛ دومین جشنواره پژوهش در حوزه امنیت‌غذایی با حضور امیر دریادار خواجه‌امیری معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیروهای مسلح، دکتر بهشتی معاون‌ نوآوری‌وتجاری‌سازی فناوری معاونت‌علمی ریاست‌جمهوری، دکتر اعلمی مدیرعامل سازمان اتکا و دست‌اندرکاران حوزه پژوهش و نوآوری صبح امروز در سالن غدیر سازمان مرکزی اتکا برگزار شد.

امیر دریادار مهدی خواجه‌امیری معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیروهای مسلح در این مراسم با تأکید بر لزوم هوشمندسازی ارائه خدمات به نیروهای مسلح گفت: برای تحقق این امر باید از نظرات هیأت‌های اندیشه‌ورز و نخبگان استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید قدرت اقتصادی داشته باشیم، اظهارکرد: قدرت اقتصادی به معنای توانایی یک کشور در حفظ و افزایش سطح زندگی مردم از طریق تأمین کالاوخدمات از بازار‌های داخلی و حضور در بازار‌های خارجی است.

امیر خواجه‌امیری افزود: قدرت اقتصادی؛ مجموعه‌ای از ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی کشور است برای پشتیبانی از بنیه دفاعی و توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی که با یکدیگر مرتبط هستند.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح همچنین تأکید کرد: برای تقویت و توسعه اقدامات اقتصادی باید بتوانیم از مطالعات و تحقیقات شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح عملیاتی و تصمیم‌گیری استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید از اسناد بالادستی و از فرامین رهبرمعظم‌انقلاب‌اسلامی در مسائل و موضوعات حوزه‌های مختلف بهره‌گیری کنیم.

دریادار خواجه‌امیری با بیان اینکه در توسعه خدمات سازمان اتکا باید نگاهی به بیانیه گام دوم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بیانیه گام دوم سندی بالادستی در راستای جهش اقدامات است.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی با تأکید بر تولید و رویکرد درون‌زا، بهره‌برداری از سند راهبردی امنیت‌‌غذایی نیرو‌های مسلح و مفاد سند تحول مردمی دولت سیزدهم سه رویکردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: باید برای ارائه خدمات بهتر به خانواده‌های نیرو‌های مسلح و عموم مردم از نظرات هیأت‌های اندیشه‌ورز و نخبگان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه با متخصصان نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع برنامه پنج‌ساله هفتم سازمان اتکا تهیه و تدوین شده است و به ‌زودی رونمایی خواهد شد.

امیر خواجه‌امیری اظهار داشت: برای توسعه و پیشرفت و ارائه خدمات به ‌روز باید نهضت تولید علم راه‌اندازی شود.

معاون هماهنگ‌کننده وزارت دفاع‌وپشتیبانی نیرو‌های مسلح خاطرنشان کرد: امروز باید هوشمندسازی خدمات در اولویت ما باشد و از روش‌های سنتی عبور کنیم.

فروش سازمان اتکا تا پایان سال به بیش از۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد

مرتضی اعلمی مدیرعامل سازمان اتکا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان اتکا ۱۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته است، گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده در سطح فروشگاه‌های اتکا طی سالجاری شاهد افزایش فروش بودیم که این موضوع نشاندهنده اهتمام و عزم مسئولان و کارکنان سازمان اتکا در راستای عمل به شعار افزایش تولید است.

وی در ادامه افزود: در همین راستا از ابتدای امسال تاکنون سازمان اتکا ۲۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا پایان سالجاری به بیش از۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

دکتر اعلمی با بیان اینکه در بخش تولید، اشتغال و حوزه لجستیک طی سال‌های اخیر اتفاقات مثبتی رخ داده است، تاکید کرد: در همین راستا سازمان اتکا با برنامه‌ریزی که داشته؛ توانسته با افزایش فروش چشمگیر شعار سالجاری مبنی بر «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» را به خوبی محقق کند.

وی با اشاره به اینکه نیاز به مطالعه و بررسی در هر موضوعی حائزاهمیت است، گفت: در همین راستا نباید نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها بی‌توجه بود؛ چراکه اگر به امکانات و فرصت‌ها شناخت کافی نداشته باشیم، رسیدن به اهداف مدنظر دشوار و دور از دسترس خواهد بود.

به گفته وی با استفاده از نوآوری و خلاقیت می‌توان از تهدیدها و بخش‌هایی که به ما آسیب‌ می‌زنند؛ فرصت‌یابی کرد و به افزایش تولید و کیفیت بیشتر دست یافت.

مدیرعامل سازمان اتکا گفت: در ابتدای اسفند سال 98 که کشور با کمبود شدید ماسک و الکل مواجه بود؛ در سازمان اتکا توانستیم ماسک و الکل گیاهی تولید کنیم؛ اگرچه از لحاظ بسته‌بندی با کمبودها و ضعف‌هایی مواجه هستیم که این موضوع نیاز به بررسی و ارائه راهکارهای پژوهشی و نوآورانه دارد. 

وی با انتقاد از وضعیت صنعت بسته‌بندی که در شرایط مطلوب و مناسبی به سر نمی‌برد، گفت: امروز در صنعت بسته‌بندی محصولات لازم است با خلاقیت، نوآوری و تحقیقات به گونه‌ای عمل کنیم تا بتوانیم سهم بالاتری از بازار را کسب کنیم. در همین خصوص در برنامه پنج‌ساله هفتم سازمان اتکا به موضوع تجهیزات، نوآوری و تکنولوژی توجه ویژه‌ای شده است.

اعملی با بیان اینکه محصول اقدامات پژوهشی باید به رضایتمندی مشتریان ختم شود، گفت: محصول اقدامات پژوهشی باید کاهش قیمت تمام شده، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش کیفیت محصول و افزایش رقابت‌پذیری خود را نشان دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید برای بی‌آبی و خشکسالی برنامه داشته باشیم تا به حوزه اقتصادی کشور ضربه‌ای وارد نشود، گفت: در سال 2050 دنیا خشکسال خواهد شد، اما کشور ما در حال حاضر 20 درصد خشکسالی دارد و امسال گرم‌ترین پاییز سه دهه گذشته را سپری کرده‌ایم؛ لذا پژوهشگران و نخبگان ما باید در این حوزه ورود پیدا کنند و برای مهار خشکسالی و چگونگی عبور از این پدیده راهکارهای کاربردی و عملی ارائه دهند. همچنین لازم است در فصول مختلف و برای کشت مناسب با آب و خاک منطقه (با توجه به کمبود و شوری) راهکارهایی در حوزه نوآوری و خلاقیت ارائه شود.

وی در ادامه افزود: اگر در حوزه مهندسی خاک و زهکشی در کشور به خوبی عمل کنیم؛ قطعا طی ۱۰ سال آینده در حوزه تولید محصولات استراتژیک خودکفا خواهیم بود.

اعلمی با اشاره به عملیات سازمان اتکا در حوزه فروشگاهی گفت: پژوهشگران باید در خصوص شلوغی فروشگاه‌های اتکا نیز برنامه و راهکارهای خلاقانه‌ای ارائه دهند تا بتوانیم این مشکل را به خوبی حل و مدیریت کنیم.

به گزارش خبرنگار ما جشنواره پژوهش در سازمان اتکا برای دومین سال و از 23 آذر تا 27 آذر در موضوعات صنایع غذایی، کشاورزی، دامپروری و شرکت فروشگاه‌ها و تجارت‌الکترونیک برگزار شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.