روزهای درخشان گهرزمین

معصومه صالحی

معدن سنگ‌آهن گهرزمین با ذخیره زمین‌شناسی 640 میلیون تن؛ بزرگترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه به شمار می‌رود. تولید ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۰ میلیون تن کنسانتره، ۱۰ میلیون تن گندله و همچنین ایجاد صنایع پایین‌دستی فولادسازی از جمله برنامه‌های شرکت سنگ‌آهن گهرزمین است.

به گزارش پایگاه اقتصاد ملت؛ مدیریت تحقیق‌وتوسعه «کگهر» در سال 1394 با 4 نفر نیروی کارشناس در زمینه‌های معدن، زمین‌شناسی، آب‌ومحیط‌ زیست شروع به کار کرد. حل مسائل، نوآوری و افزایش بهره‌وری در زمینه‌های معدنی‌وصنعتی از جمله دغدغه‌های اصلی این مدیریت بوده است.

بدین منظور با دانشگاه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح در سطح کشور برای همکاری‌های عملی‌وپژوهشی ارتباطاتی برقرار شد که از جمله تحقیقات و طرح‌های پژوهشی انجام شده طی این همکاری‌ها می‌توان به مطالعات شیرین‌سازی شورابه معدن، مدل‌سازی جریان آب زیرزمینی با هدف زهکشی پیت معدن، زمین‌شناسی ساختاری، بررسی سیستم حمل پیوسته مواد (سنگ‌شکن درون پیت و نوار نقاله)، طراحی و ساخت متال دیتکتور و … اشاره کرد.

در همین راستا و در ایام گرامیداشت هفته صنعت‌ومعدن با حضور دکتر فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار کرمان و برخی از مقامات و مسئولان محلی خط شماره ۳ کارخانه تولید کنسانتره شرکت گهرزمین سیرجان افتتاح شد.
این پروژه با اعتبار ۶۰ میلیون یورو برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار نفر در منطقه گل‌گهر و بیش‌ از ۶ هزار نفر نیز در شرکت گهرزمین مشغول به کار هستند.

به گفته وزیر صمت 10 هزار معدن در کشور وجود دارد که 28 درصد ظرفیت معادن غیرفعال است. از سوی دیگر سال گذشته به لحاظ خام‌فروشی 500 میلیون تن ماده‌معدنی استخراج شده است که فقط 4.5 میلیون تن آن به صورت خام‌فروشی صادر شده، اما گرفتار نیمه‌خام‌فروشی هستیم.
حال امروز موتور توسعه در گهرزمین سرعت گرفته است؛ به گونه‌ای که به گفته مدیرعامل این شرکت، در منطقه سیرجان هر روز یک افتتاح یا کلنگ‌زنی انجام می‌شود و منطقه گل‌گهر با عظمتی فوق‌العاده ۴۰ درصد پشتیبانی از فولاد کشور را در اختیار دارد.

شرایط بد آب‌وهوایی و وضعیت نامناسب زیست‌محیطی و مسائل مربوط به خرید ماشین‌آلات و تجهیرات موردنیاز از جمله مشکلاتی است که همواره بهره‌برداری از کارخانه‌های منطقه گل‌گهر را با دشواری‌ها و چالش‌هایی مواجه کرده است، اما با تمام این شرایط شاهد مؤفقیتی دیگر در شرکت گهرزمین هستیم.
گفته می‌شود اگر تولید گهرزمین ادامه نیابد؛ در آینده نه چندان دور تولید آن به ۵۰ درصد می‌رسد و ۵۰ درصد تولید نیز متوقف می‌ماند؛ در آن صورت خسارتی به صنعت فولاد کشور وارد می‌شود؛ بنابراین به منظور جلوگیری از خروج سنگ‌آهن از منطقه لازم است تولید تقویت شود.

نبود ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی موردنیاز، افزایش بیکاری به دلیل از بین رفتن محصولات کشاورزی استان کرمان، مشکلات و موانع موجود برای رشد کارآفرینی، افزایش حقوق دولتی یا تغییر سایر قوانین‌ومقررات دولتی، قطعی برق و کمبود آب و قطعی گاز، افزایش هزینه‌های انرژی و مشکلات احتمالی حمل‌ونقل و … از جمله مشکلاتی است که باید با تدبیر و حمایت بیشتر دولتمردان به گونه‌ای برطرف شود که هم باعث افزایش و رونق تولید و هم ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه شود.

این در حالی است که این اواخر حتی گفته می‌شود با توجه به مشارکت مردم و زیرساخت‌های موجود منطقه سیرجان ظرفیت تبدیل به استان را دارد. در هیات‌دولت نیز مصوب شده است که جیرفت استان شود؛ در حالی که سیرجان نیز این ظرفیت را دارد. بنابراین ضروری است با رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌پای تولید؛ در راستای توسعه و پیشرفت وضعیت این منطقه اقدامات بهتر و مناسب‌تری صورت گیرد.

حال با توجه به پتانسیل‌های شرکت گهرزمین از جمله موقعیت جغرافیایی مناسب و وجود منابع عظیم سنگ‌آهن در منطقه، امکان افزایش ظرفیت و تکمیل زنجیره تولید اعم از خطوط بعدی کنسانتره و آهن‌اسفنجی، داشتن پروژه‌های توسعه‌ای و تسهیلاتی متعدد، حاشیه سود مناسب شرکت، داشتن هزینه‌های ریالی و درآمد دلاری و پتانسیل افزایش ضریب‌های فروش گندله و کنسانتره می‌توان روزهای درخشان‌تری را برای این شرکت بورسی متصور بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *