مدیرعامل بانک توسعه صادرات، برنامه های مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم را تشریح کرد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به مناسبت بیست‌وهفتمین سالگرد تاسیس این بانک سیاست‌های بانک را در سالجاری برای حمایت و مراقبت از مشتریان در بخش‌های اعتباری و ارزی تشریح کرد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران؛ دکتر علی صالح‌آبادی گفت: افزایش نیاز به نقدینگی بنگاه‌های صادراتی ناشی از جهش ارز طی سال گذشته لزوم حمایت‌های اعتباری از صادرکنندگان را در شرایط فعلی روشن می‌کند؛ لذا تامین سرمایه در گردش بنگاه‌‌های تولیدی صادراتی از اولویت‌های اساسی بانک توسعه صادرات ایران است.
وی تاکیدکرد: بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی ضامن تامین نیاز ارزی کشور است و بانک‌‌ توسعه صادرات همه امکانات و سازوکارهای خود را برای برگشت ارز صادراتی و رفع تعهد صادرکنندگان به سامانه نیما به کار بسته است.
صالح‌آبادی با بیان اینکه امسال نیز سیاست «اعطای تسهیلات با حداقل نرخ سود» را برای صادرکنندگان دنبال می‌کنیم، افزود: بانک توسعه صادرات تسهیلات تلفیقی صندوق توسعه ملی و منابع بانک را با میانگین نرخ سود 14.5 درصد به صادرکنندگان ارائه می‌دهد؛ منابع بانک نیز با نرخ 18 درصد در اختیار مشتریان قرار دارد که صادرکنندگان نمونه با برخورداری از یک تا دو درصد سود می‌توانند این تسهیلات را با نرخ 17-16 درصد دریافت کنند.
وی گفت: خدمات بانک توسعه صادرات به مثابه «ابزاری مکمل» می‌تواند در کنار تسهیلات راهگشای صادرکنندگان در امر صادرات باشد؛ همچنان که اعتبار اسنادی داخلی نقش مکمل تسهیلات را برای تولیدکنندگان صادرات‌محور و صادرکنندگان ایفا می‌کند.
رئیس‌ هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران تمرکززدایی در تصمیم‌گیری‌های اعتباری را از دیگر برنامه‌های بانک در سالجاری است؛ تصمیم داریم در راستای تسهیل فرآیند اعطای تسهیلات، اختیارات شعب بانک توسعه صادرات ایران را افزایش دهیم.
دکتر صالح‌آبادی توجه به بنگاه‌های کوچک و متوسط را از برنامه‌های کلیدی بانک توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: در سال 97 بالغ بر 7493 میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های کوچک و متوسط که در زنجیره تولید صادراتی قرار دارند؛ پرداخت شده که در مقایسه با سال 96 از رشد مطلوبی برخوردار بوده است. وی افزود: شرکت‌های صادراتی 51403 میلیارد ریال تسهیلات از بانک دریافت کرده‌اند که نسبت به سال 96 به میزان 13 درصد رشد داشته است.
رئیس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات میزان تسهیلات ارزی اعطایی را 343 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: به دلیل نوسانات ارزی استقبال مشتریان از تسهیلات ارزی به نسبت تسهیلات ریالی کمتر بوده است؛ بنابراین به دلیل فشار ناشی از جهش ارزی بر صادرکنندگان بنا داریم حجم تسهیلات ریالی خود را افزایش دهیم.
وی در خصوص بازار متشکل ارزی تصریح‌‌کرد: ارز با مکانیزم عرضه و تقاضا در یک فضای شفاف معامله می‌شود و در راه‌اندازی فاز اول بحث اسکناس مطرح است که با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی بانک توسعه صادرات و شرکت صرافی توسعه صادرات بازیگران اصلی و فعال این بازار خواهد بود. وی راه‌اندازی و فعال شدن این بازار را باعث تعادل‌بخشی و آرامش‌‌دهنده بازار ارز دانست. این بازار صرفا برای بازیگران بزرگ شامل بانک‌ها و صرافی‌ها است و مشتریان مثل گذشته از خدمات صرافی‌ها استفاده می‌کنند.##

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *